Ska jag, ska jag inte? (Gå på konferens)

Nån här kanske vet: Hur går en konferens till egentligen? Vad brukar hända, förutom att någon/några håller föredrag? Hoppas det inte blir gruppdiskussioner :nailbiting: för det skulle jag nog inte klara av.
På en konferens om funktionsnedsättningar, där själva funktionsnedsättningen kan göra att man skyr gruppdiskussioner, så är det nog inga sådana ;)

Gruppdiskussioner är nog vanligare på konferenser för yrkesfolk, än på en öppen tillställning som det här verkar vara.

Nån här kanske vet: Hur går en konferens till egentligen? Vad brukar hända, förutom att någon/några håller föredrag? Hoppas det inte blir gruppdiskussioner :nailbiting: för det skulle jag nog inte klara av.

Är det en vetenskaplig konferens? I så fall torde det vara föreläsningar (keynotes), och sen paper sessions där forskare presenterar sina studier. Efter varje presentation brukar det vara någon form av diskussion, för de som vill kommentera. Det är alltid ok att sitta helt tyst och lyssna, de flesta gör det.

Är det en vetenskaplig konferens? I så fall torde det vara föreläsningar (keynotes), och sen paper sessions där forskare presenterar sina studier. Efter varje presentation brukar det vara någon form av diskussion, för de som vill kommentera. Det är alltid ok att sitta helt tyst och lyssna, de flesta gör det.
Vetenskaplig..? Hmm vet inte :cautious: de har inte lagt ut så mycket info, bara vem som ska vara huvudtalare. Det är iallafall för yrkesverksamma, folk med funktionsnedsättning (asperger) och deras anhöriga så det är väl inte jättevetenskapligt då kanske.

Klart du ska gå!

Konferens är jättekul om det är intressanta ämnen och det verkar det ju vara.

Så iväg och boka biljett direkt!

/lavinia går på minst 2 konferenser/år och har lärt mig massor och lärt känna många nya människor

En av världens främsta på en av mina funktionsnedsättningar ska vara huvudtalare på en konferens nästa år och jag har möjlighet att gå men frågan är om jag vågar ... :nailbiting:
Jag kommer knappast få chansen fler gånger så vill verkligen gå men det kommer ju att vara massor av folk där :nailbiting: tänk om någon börjar prata med mig :nailbiting: eller så kan jag få ångest och blir tvungen att rusa ut. :crazy:
Har iallafall mailat dem och frågat lite om arrangemanget, få se vad de svarar.

Visst borde jag ta chansen?

Vetenskaplig..? Hmm vet inte :cautious: de har inte lagt ut så mycket info, bara vem som ska vara huvudtalare. Det är iallafall för yrkesverksamma, folk med funktionsnedsättning (asperger) och deras anhöriga så det är väl inte jättevetenskapligt då kanske.

Nej, det låter inte som en vetenskaplig konferens. Då låter du ju i så fall som helt rätt person att gå på konferensen, och diskussionerna kommer vara mer om praktiska ämnen, och inte så mycket tekniskt vetenskapligt. Gissningsvis så kommer det utöver keynote också att vara andra seminarier, workshops eller föreläsningar man kan välja under dagen, eller, om det är ett mindre evenemang, kanske lite paneldiskussioner eller liknande. Workshops brukar förutsätta aktivt deltagande, allt annat kan man bara sitta och lyssna.

Hej!

Konferenser kan se helt olika ut, men jag gissar att de vanligaste är såna där man mest sitter och lyssnar och kanske pratar med någon annan deltagare i pausen. Man behöver såklart inte prata med någon om man inte vill, men min erfarenhet är att ju mer man pratar med de andra konferensdeltagarna desto mer får man ut av konferensen. Fast det är som sagt inget måste. :-).

Min favoritkonferens brukar ha 10-minuterstal på fm och sen halvtimmesdiskussioner om ämnen deltagarna hittat på på em. En annan favorit hade lika mycket tal som den hade pauser, just för att främja att man pratade med andra i pauserna. Interaktionen med de andra deltagarna är såklart högst frivillig, ingen tvingar nånsin någon annan att delta i diskussioner. Vi brukar också följa lagen om 2 fötter, den som säger att om man inte bidrar och inte får ut nåt av diskussionen är det helt fritt att gå därifrån.

/Lavinia

:nailbiting:
Det närmar sig och jag har fortfarande inte bestämt mig men tror jag kommer ångra mig om jag inte går. Kan ju gå därifrån om det blir jobbigt tänker jag. Det verkar iallafall finnas platser kvar för bokningssidan är fortfarande öppen. Ska nog bestämma mig denna vecka ...

Det närmar sig och jag har fortfarande inte bestämt mig men tror jag kommer ångra mig om jag inte går. Kan ju gå därifrån om det blir jobbigt tänker jag. Det verkar iallafall finnas platser kvar för bokningssidan är fortfarande öppen. Ska nog bestämma mig denna vecka ...

Om du tycker det är jobbigt att gå själv kan du inte få med dig någon? Någon anhörig eller någon kompis du känner dig trygg med. Om du har ekonomiska möjligheter kan du ju eventuellt erbjuda dig att betala den andras biljett. Hoppas verkligen att du tar chansen att gå som du är inne på själv även om du har köpt en konferensbiljett så väljer du ju själv hur länge du vill stanna. Du kan ju alltid gå dit till den intressanta forskarens föreläsning och sen gå hem igen om du vill.

Det är klart du ska gå. Heja heja!

Är det så att du har någon som kan gå med dig? Ofta tycker jag att det är bra att ha någon att diskutera med vad som har sagts efteråt. Ibland uppfattar man saker olika och kommer ihåg olika saker. Dessutom, om du tycker det är lite jobbigt med allt folk, kan det kanske vara skönt att inte gå själv?

Klart du ska gå! Blir det jobbigt kan du alltid åka hem igen/låsa in dig på toaletten. Men det kanske går jättebra, det vet du inte förrän du testat :)

I pauserna brukar man bli lämnad ifred om man ser ointressant ut. Dvs inte tar ögonkontakt, står lite avskiljt och kanske pillar med telefonen. Jag är inte överdrivet glad i folk alla gånger så då kör jag den varianten :angel: Har en nedsättning på hörseln som gör att är det mycket folk i en lokal och alla pratar så hör jag allt alla säger samtidigt. Blir lite jobbigt att behöva stå 10 cm från den man pratar med/säga "va" hela tiden. Och min taktik funkar oftast väldigt bra :up:

/monifa som åker på konferenser och stämmor titt som tätt och är världens mest disträa bordsgranne :D

Klart du ska ge det en chans! :banana:
Du gör ju inte mer än vad du vill/klarar/orkar, finns inga "förväntningar" på dig, eller de andra, deltagarna :)

Det är klart du ska gå. Heja heja!

Är det så att du har någon som kan gå med dig? Ofta tycker jag att det är bra att ha någon att diskutera med vad som har sagts efteråt. Ibland uppfattar man saker olika och kommer ihåg olika saker. Dessutom, om du tycker det är lite jobbigt med allt folk, kan det kanske vara skönt att inte gå själv?
En facebookvän ska dit men vi känner inte varandra irl.

Det är han som pratar hela dagen förutom 20 min i början och 30 min i slutet. Åtta timmar totalt. :( Jag kommer inte orka.
Stanna så länge du orkar?

Du startade tråden.
Då tror jag att du visste att alla skulle svara GÅ! (Det är väl klart att ingen säger Nä, skit i det? ;))
Och eftersom du visste det, och ändå startade tråden, så tror jag att du innerst inne verkligen vill gå, du är jättenära. Du behöver bara en liten knuff i rätt riktning och du räknade med att tråden skulle bli den knuffen.

*knnnuuuuuuffffff*

Det är han som pratar hela dagen förutom 20 min i början och 30 min i slutet. Åtta timmar totalt. :( Jag kommer inte orka.

Säger som @mandalaki gå så länge du orkar. Jag tror du innerst inne vill gå och annars hade du inte startat tråden. Nu hittar du massa ursäkter för att slippa gå. I bästa fall orkar du stanna några timmar och får massa spännande nya erfarenheter och kunskaper. I sämsta fall får du gå hem efter 10 minuter. Och då vågade du iallafall pröva och det blir du också starkare av. Ger dig också en *knuuuuuffffff* så att du kommer iväg. Alla gör vi ibland läskiga och utmanade saker som är svåra. Att våga testa är ett stort kliv i rätt riktning.

Man måste ju inte stanna hela tiden! Har hänt hur ofta som helst att man blir tvungen, av olika anledningar, gå ifrån innan det egentligen är slut. Har själv gjort det från en föreläsning då jag tyckte att den var tråkig :o:angel: Jag har själv en ångest som gör det svårt för mig att åka till olika platser men om det är roligt så glömmer man ofta det faktiskt, åtminstone i perioder. Det är otroligt svårt att motstå ångest, jag vet, jag har undvikit situationer hur många gånger som helst på grund av det men varje gång jag gjort något trots ångesten är en seger trots allt.
Kram! :heart

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: miumiu
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 896
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 220
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V