Ska jag linda eller kyla svullna ben?

L

LuddeLump

Jag har en gammal ponny som lätt svullnar i benen (strax ovanför kotorna), mest bak. Han är alltid lite svullen på morgonarna, och har jag ridit på volt lite grann så blir han väldigt svullen nästa dag.

Vilket är bäst, att ha på linement, nån kylgelé/lera (kanske samma sak) eller att linda benen på nätterna?

Sv: Ska jag linda eller kyla svullna ben?

detta fallet handlar ju inte om nån skada...en häst som ovan lindar man ju på natten för att öka blodgenomströmningen....

Om tar er tid att läsa och tänka lite extra, så skrev jag så här:
jag tycker inte att du ska linda svullna ben, om dom är jämntjocka vill säga, men om han bara har gallor är det ingen fara att linda. detta beror på att om man har jämntjocka ben är det större risk att klämma senorna vid lindning.

med detta menar jag att en häst med jämntjocka ben, alltså hela skenbenet som exempel, måste bero på något. Jag vet ju inte om hästen har någon skada eller ej, det nämde hon ju inte. Men jag nämde också som ni ser ovan att det inte är någon fara med att linda om det bara är av ålder eller om det är gallor. det finns en skaderisk med att linda om benet är jämntjockt, om benet fortsätter att svullna efter att man lindat finns risken att man kan klämma senorna. Detta trodde jag var grundlära. :angel:

suisyola skrev:
detta fallet handlar ju inte om nån skada...en häst som ovan lindar man ju på natten för att öka blodgenomströmningen....

Fast det gör man ju inte om hästen står på box och är stilla, då stasar sig blodet ännu mer. Men lindingen kan få svullnaden att se ut och kännas mindre, jag skulle nog använda något liniment som ökar genomströmmningen och låta det få ske i fritt tillstånd sas.

Jag skulle köpa kylbalsam o smörja på efter varje ridpass, för att kyla o förhindra en blödning efter ansträngning, sen skulle jag vid hårdare pass linda benen ca 30-60 min efter att jag kylt. Då verkar nämligen kylbalsamet som liniment o värmer o ökar blodgenomströmmningen i benet. På detta sätt kan man hålla månge skador o olika åldersymtomi schack.

På detta sätt behövs heller inte olika kyl- och linimentsorter köpas in utan det räcker med en flaska. Var noga bara med att inte bandagera före 30 min verkan av balsamet eftersom det kan fungera som blister om man gör så flera dagar i rad, eller på en överkänslig häst.

Obs! Kylbalsam kan aldrig skada bara göra nytta.

så om hästen har svullnat i benet pga en liten sår blessyr (alltså inget stort sår men benet blir dock svullet) - kyler man eller värmer?

Boj skrev:
Fast det gör man ju inte om hästen står på box och är stilla, då stasar sig blodet ännu mer. Men lindingen kan få svullnaden att se ut och kännas mindre, jag skulle nog använda något liniment som ökar genomströmmningen och låta det få ske i fritt tillstånd sas.

Stallbandage används, som hörs på namnet, just när hästen står på stall. Ett riktigt lagt stallbandage (med padd och oelastirsk linda) stasar INTE utan har en värmande effekt och ökar därmed genomblödnigen.

mackan skrev:
så om hästen har svullnat i benet pga en liten sår blessyr (alltså inget stort sår men benet blir dock svullet) - kyler man eller värmer?

Vad det gäller en sårskada är det viktigaste att se till att såret inte infelteras och att det hålls rent. Jag skulle inte linda traditionellt stallbandage över ett sår, däremot eventuellt ett jodopaxomslag.

mackan skrev:

Vad det gäller en sårskada är det viktigaste att se till att såret inte infelteras och att det hålls rent. Jag skulle inte linda traditionellt stallbandage över ett sår, däremot eventuellt ett jodopaxomslag.

Kyla i akut skede kan minska skadans omfattning (alltså inte själva sårets storlek, men ev ytterligare skada som kan ha uppkommit)

A-a skrev:
Om tar er tid att läsa och tänka lite extra, så skrev jag så här:
jag tycker inte att du ska linda svullna ben, om dom är jämntjocka vill säga, men om han bara har gallor är det ingen fara att linda. detta beror på att om man har jämntjocka ben är det större risk att klämma senorna vid lindning.

med detta menar jag att en häst med jämntjocka ben, alltså hela skenbenet som exempel, måste bero på något. Jag vet ju inte om hästen har någon skada eller ej, det nämde hon ju inte. Men jag nämde också som ni ser ovan att det inte är någon fara med att linda om det bara är av ålder eller om det är gallor. det finns en skaderisk med att linda om benet är jämntjockt, om benet fortsätter att svullna efter att man lindat finns risken att man kan klämma senorna. Detta trodde jag var grundlära. :angel:

Köper ändå inte det där! MÖJLIGEN om det handlar om en rejäl akutskada som är under utveckling, men frågan är om ens då benet svullnar så mycket att ett riktigt lindat stallbandage med tjock padd skulle kunna klämma senorna...

Håller med ako, kyl efter ridpasset, kan lägga på kyllera, tycker jag är effektivt.

Inför natten kan du antingen gnida in liniment som värmer, eller linda, kan t´om göra både och om det inte hjälper.

Vill du vara riktigt avancerad, så lägg på kyl lera, tidningspapper runt, sen lindar du med paddar och bandage direkt efter ridningen.

Då kyls först benet av leran och när den torkat kommer den värmande effekten... Vi gjorde mycket så när jag jobbade i travstall.

Nej det förstår jag att man inte ska linda. Men precis som att svullnader av denna typ går ner när man skrittar, pga ökad circulation i benet, så känner jag folk som säger att man ska värma/kyla av samma anledning. Så min fråga är - är det värmande eller kylande som gäller i så fall i denna typ av fall? Förlåt - menade inte att avarta tråden in på annat ämne! :confused:

HAn kanske har förslitningar och pålagringar och därför "fyller på" med ledvätska ( eftersom han blir värre om du ridit lite hårdere .. vad jag förstod det som ).

Skritta ordentligt innan och efter arbetspass. ( kanske du redan gör , i så fall behöver du inte bry dig om att jag skrev det )

Hålla koll på hans allmäntillstånd och se om han verkar annorlunda nu jämfört när han var ung.. ( någon skillnad är ju int eså konstigt.. menmärkbar skillnad )

Kyla efter arbete, och linda stallbandage på natten.. skulle jag rekomendera om det är ngt.

Annars finns det lite homeopat medel som kanske kan hjälpa honom med återuppbyggnad och så för lederna om han börjar bli gamma.,

( Jag har inte sätt hästen och det du tycker ä'r Mycket kanske en annan inte tycker är det så fråga någon, som finns nära till hands att visa hästen och berätta )

Blablabla... kanske låter jag svamlig.. :crazy: :D :cool:

mackan skrev:
Nej det förstår jag att man inte ska linda. Men precis som att svullnader av denna typ går ner när man skrittar, pga ökad circulation i benet, så känner jag folk som säger att man ska värma/kyla av samma anledning. Så min fråga är - är det värmande eller kylande som gäller i så fall i denna typ av fall? Förlåt - menade inte att avarta tråden in på annat ämne! :confused:

Hade nog i det fall du beskriver växlat kyla o värme- det sätter fart på cirkulationen! Kyl efter ridning och linda ev stallbandage (när benen har torkat) eller massera in liniment (akta bara så inte linimentet kommer i såret).

Viktigaste grundregeln är nog iallafall att AKUTA skador ska kylas, inte värmas.

Lycka till!

ako skrev:
Köper ändå inte det där! MÖJLIGEN om det handlar om en rejäl akutskada som är under utveckling, men frågan är om ens då benet svullnar så mycket att ett riktigt lindat stallbandage med tjock padd skulle kunna klämma senorna...

okej..fine..men om jag säger så här då. Jag skulle aldrig linda en varm skada eller ett varmt osvullet ´ben, detta pga att det visar att det förmodligen pågår en process och kommer att svullna upp. En kall skada eller ett kallt ben visar att edt inte pågår en process och kommer förmodligen inte att svullna upp. Om jag ändå lindar det varma något svullna benet för att försöka åstakomma att svullnaden går ner, är risken stor att klämma senor, eftersom benet kommer sakta men säkert att svullna upp ännu mer efter bandageringen, vilket bidrar till att benet tar större plats och bandaget blir för litet, oavsett om man lindat rätt eller ej. Kan lägga till lite att jag har ständigt kontakt med min kusin som har jobbat flera år som hästskötare och tränare hos Jim Frick, och jobbar nu hos Tilly. Hon kan nog sin sak skulle jag tro. Travstallarna har otroligt bra kol på vad, när, hur och med vad man skall behandla ben mm med.

Som jag hela tiden framhållit; Akutskador ska självfallet kylas, inte värmas! Menade oxå (kanske otydlig) att det enda som möjligen skulle kunna svullna så som du beskriver är just en akutskada, och den ska ju ändå inte lindas.

Senast ändrad:

ako skrev:
Som jag hela tiden framhållit; Akutskador ska självfallet kylas, inte värmas! Menade oxå (kanske otydlig) att det enda som möjligen skulle kunna svullna så som du beskriver är just en akutskada, och den ska ju ändå inte lindas.

okej bra, det verkar som om vi menat samma sak fast vi inte riktigt förstått varandra. sorry.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 603
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 920
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna