Ska jag köpa hästen?? lösa benbitar.

letyourspiritfly

Trådstartare
Hej allihopa!
lägger in min första tråd som ny medlem nu :love:

och behöver verkligen era råd och erat tycke..
är så att jag hittat en JÄTTE JÄTTE fin häst 4 år snart 5,
175 mkh, grundutbildad dressyr , lite provhoppad och tycker det är roligt, men dressyren kommer bli hans starka sida säger säljaren,
då han rör sig bra och är väl grundriden.
men problemet är att han har lösa benbitar i kotan fram och en i knäet bak.
han är i dagsläget FULLT ridbar, men såklart kan det bli aktuellt med en operation längre fram..
hon begärde 90.000 för honom innan hon fann lösa benbitarna..
men nu ligger han på 32.000
är det ett bra köp?

en eventuell operation kommer ju kosta runt 15.000 .. så man kan ju säga att han kommer kosta ca 50.000 iallafall allt som allt.
han är importerad och kom till sverige i somras och han har en begränsad försäkring i agria, och eftersom han inte vart försäkrad där hela livet täcker dom ej operation av lösa benbitar..
men i visa trådar läste jag att dom täcker en operation om hästen tex börjar visa sympton av benbitarna ex. bli halt osv stämmer det?
även om han troligen (enligt mej) kan ha haft benbitarna sen han var mkt yngre men ingen konstaterat dom..

jag är helt kär i hästen, men innan jag gör ngt köp, tänker man ju också på att det är för dyrt att lägga ner 32.000 på en häst med lösa benbitar.....
toppen fin häst,
men skulle ni köpt honom en häst som ni visste hade lösa benbitar?:confused:

Sv: Ska jag köpa hästen?? lösa benbitar.

NEJ! Aldrig i livet!

Skaffa dig inte mer problem än nödvändigt!
Det är tillräckligt krävande och dyrt ändå att ha häst.
Köp en HELT FRISK häst!

Min häst har varit dålig till och från i fem år och det är inte på grund av lösa benbitar utan andra skador.
Det jag menar är att det är otroligt jobbigt när hästen har problem och OM du på NÅGOT SÄTT kan undvika att försätta dig i en sådan situation så GÖR DET!!!!

Man vet aldrig hur operationerna blir eller om din häst hinner få sekundära skador innan du upptäcker någon hälta. Jag tycker alltid att allt med hästen blir dyrare än vad man har tänkt sig.

Om jag skulle köpa en ny häst idag skulle jag vara EXTREMT noggrann att kolla upp hälsan så att hästen var HELT FRISK vid inköp.

DEtta är min varmaste rekommendation! För din egen skull!

Men alltså, hade du haft de där 90000 att lägga om inte benbitarna hittats? Vad tror veterinären, går det att operera om de skulle skapa problem i framtiden?
Har du köpesumman+operationspengar är det väl ett kap?
Bara du har möjlighet att ha operationspengarna undanlagda OCH om veterinären tror att det går att plocka ut dem.
Det ska finnas en expert inom området i Sthlm, han kommer ner hit till Gbg och utför operationer ibland, honom hade jag nog velat ha ett utlåtande utav först, åtminstone att han kikat på röntgenplåtarna.

Om du har för avsikt att träna ordentligt och kanske tävla med den här hästen så är det bäst att du glömmer den och det fort.
Om du däremot bara vill ha en häst för motions- och promenad ridning så viss då kan du chansa.
För det är en chansning att köpa en häst med sådanna fel. Den kan leva hela livet och aldrig få problem med de lösa benbitarna. Men problemen kan också börja imorgon för att aldrig gå över. Så om du är "kär" i hästen idag så kan du stå med sorgen efter en utdömd häst imorgon.

En sak till som du inte nämner är om hästen är försäkrad och om du har möjlighet att ta över försäkringen. Har hästen haft ett och samma försäkringsbolag och "rätt" försäkring sedan den var föl så kan försäkringen ta de lösa benbitarna. Men har den inte det så kommer du att få reservation i försäkringen för problem p g a dessa istället och det kan bli kostsamt i framtiden speciellt om den blir utdömd.

Bäst är nog att fortsätta att leta efter en annan häst, även om den är dyrare kan den bli billigare i längden.

*kl*
min häst opererades för lös benbit i vänster framkota i somras. Han är tidigare opererad för lös benbit i höger bakknä... han är nu fullt ridbar, har lite gallor kvar i frambenen (6 år, borde inte ha det), men går för fullt på träning både hoppning och dressyr. MEN hade jag vetat om benbitarna i v fram hade jag aldrig köpt hästen, inte en chans! En seriös säljare opererar hästen, och rider den minst ett halvår efter det för att visa att den håller innan hon försöker sälja igen, och några 90 000 kan hon ju glömma!!
Köp inte! det finns måååånga, måååånga hästar tillsalu, du hittar en som är helt frisk och passar dig om du letar lite till :)

Det skulle vara intressant att få travfolkets syn på det hela, för de verkar ha mycket större erfarenhet av det här problemet.

Jag skulle kolla kovalecenstid och hur stor risken är att hästen redan fått men. Jag skulle också kolla om försäkringen täcker ev komplikationer vid en operation.

Om jag bestämde mig för att köpa skulle jag förmodligen operera omgående!

Masse:
Hon skrev ju att hästen är importerad och inte haft samma försäkrings bolag hela tiden.

Tycker som dom andra. Satsa på en frisk häst. Har du 90.000:- och lägga på en häst finns det jättemånga fina svenska hästar, som oftast har haft en bättre uppväxt än de utländska, som är till salu. Vad du än gör satsa på en frisk häst från början.

Det skulle vara intressant att få travfolkets syn på det hela, för de verkar ha mycket större erfarenhet av det här problemet.

Jag skulle kolla kovalecenstid och hur stor risken är att hästen redan fått men. Jag skulle också kolla om försäkringen täcker ev komplikationer vid en operation.

Om jag bestämde mig för att köpa skulle jag förmodligen operera omgående!

För travfolk i allmänhet är inte lösa benbitar något som hindrar ett i övrigt bra köp. :)

Ja, det är ett bra köp! Jag tycker många gör för stor sak av lösa benbitar jag har varit med om ett par 'fall' och ingen har fått men efter operationer utan återhämtat sig bra och blivit riktigt fina ridhästar. Jag skulle föreslå att slå till om du har möjlighet, när benbitarna är borta kommer hästen förmodligen ha samma värde som förr med tanke på ev. god stam och kapacitet.

Jag har fattat det som ägaren sänkt priset från 90000 kr till 32000kr när man hittade benbitarna .

Och ja är det en mycket bra häst så skulle jag chansat ,,men då skulle den ha mycket bra kvaliter och sen ev chansat på att ta bort benbitarna ;)

Är det en *dussinhäst* skulle jag inte köpt den .

Mvh Miaa

Senast ändrad:

Svårt att säga. Om hästen får besvär av de lösa benbitarna så är det ju inte så enkelt att man bara kan operera bort dem och sen är allt bra. Risken för komplikationer måste beaktas - och priset för återkommande behandlingar för dessa. Även om prognosen i de flesta fall är god för lösa benbitar i de leder du nämner så är det inte alla som blir ridbara efter operationen. Risken finns att du står med en häst som du avgudar men som aldrig kommer att hålla för den ridning du önskar. Både sorgligt och kostsamt.

Prata med veterinären som har bedömt bilderna och gjort besiktningen så får du iallafall mer kött på benen. Det kan ju vara ett kap och är du beredd att förlora dina 32' + eventuella veterinärkostnader så är det ju fritt fram!

Försäkrningsbolaget kommer inte att betala en spänn, vare sig för ev hälta eller kompilkationer efter operation.

Jag tycker absolut att du ska köpa hästen om det känns rätt. MEN du måste vara beredd på operation och ha en buffert på 15-20.000:- undanlagt till ev operation. En bra häst som man trivs är nog så svår att hitta och den kan lika gärna gå hela livet utan att få problem.

Hejsan !

Jag kan tyvärr inte rek dig att köpa hästen pga att man vet aldrig hur illa däran leden är tyvärr.
Jag har själv fått lov att ta bort häst pga detta med lösa benbitar tyvärr.

Men i slutet så är det ju du själv som bestämmer hur du vill göra.

Lycka till.

Skulle be om en veterinärs åsikt. skulle denne rekomendera skulle jag köpa. säger den köp ej skulle jag inte köpa

Tycker det är lite underligt att säljaren hellre går ner till 32' från 90', än att själv får hästen opererad och sen igångsatt innan försäljning till det högre priset. :confused: Även om operationen skulle gå loss på exvis 20' så är det ju en förlust för säljaren på 38', operationskostnaderna borträknade. :angel:

Jag hade inte tvekat öht. Det är väldigt många hästar som har lösa benbitar och i Tyskland anses det inte som en så pass avgörande defekt att man tom godkänner hingstar som har det.

I Sverige så är det mer hysteri över detta än vad det behöver.

Det är väldigt lätt att se om benbitarna skadar eller inte och skadar de så tar man ut dem direkt annars väntar man.

Det bästa är väl att röntga om den här i Sverige och vara med vid röntgen och då prata med veterinären och bestämma dig efter det.

Men priset är ju helt klart väldigt bra för en ung lovande häst. Och har du pengar så du kan lägga ut för operationen så är det ju inga problem.

När det gäller försäkring så kommer den att kunna försäkras fullt ut när väl bitarna är borta och den har varit symptomfri i ett halvår efter.

Jag hade köpt :D

Tycker det är lite underligt att säljaren hellre går ner till 32' från 90', än att själv får hästen opererad och sen igångsatt innan försäljning till det högre priset. :confused: Även om operationen skulle gå loss på exvis 20' så är det ju en förlust för säljaren på 38', operationskostnaderna borträknade. :angel:

Tycker inte att det är ett dugg underligt. det kostar ju att rehab hästen med och sedan sätta igång den.

Det finns ju aldrig garantier för att det går bra vid en operation så de har säkert vägt för och nackdelar med att ha kvar en sådan häst. Om det nu är ett försäljningstall sas

Hur många försäljningsstall röntgar sina saluhästar och har dem halvförsäkrade individuellt?

Men visst, pengar i handen är säkrare än en operation med oviss utgång.

Jag skulle ABSOLUT ha köpt hästen. Har själv en häst som är till salu för 130 000 kr som har en benbit i ena kotan fram o ena kotan bak. Jag kan tänka mig att pruta dom 12 000 kr operationen kostar men inte en spänn mer. MEN jag kommer plocka bort benbitarna i januari om han inte är såld då o ev betalar försäkringsbolaget detta.

Men jag skulle aldrig tvekat köpa hästen ens om jag vetat detta innan, troligen prutat det operationen kostar då.... Det är så att elitryttarna bryr sig inte om benbitar OM det går att ta bort dom OM det är hästen dom letat efter....

Så chansa o köp den tycker jag, det är ju inga pengar !!!

Som någon skrev- prata med en vet för att få en andra åsikt om saken..
Personligen hade jag aldrig köpt en sån häst oavsett hur trevlig den är- det är att köpa sig problem!!! Det finns så oändligt många hästar som är helt friska, som kommer att charma dig lika mkt som denna häst har gjort....)
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 227
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Om man vid köp av import upptäcker två lösa benfragment som inte ska påverka hästens användning som hopphäst, det gäller en unghäst som...
Svar
19
· Visningar
1 861
Senast: Freazer
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 306
Senast: Sixten
·
Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 520
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka