Ska jag ge upp? köpa bomlöst?

M

Mahogny

Har testat och provat, bytat och köpt sadlar. Men vilken sadel jag än har så passar den antingen inte mig eller hästen. Har hittat en som passar mig och som vad jag och 3 andra mycket häst/sadel kunniga personer tycker även passar hästen. Den var i ny skick när jag köpte den, inspecterades nogrant innan köp. Stoppningen var jätte fin (inga knöllar och jämn) och bommen var det nog inte fel på (sadlen var rep fri så hon kan knappast tappat den)

Allt har funkat bra med den fram tills dom 2 senaste ridturerna då hästen helt plötsligt har svårt för att fatta vänster galopp:crazy: det har alltid varit hennes svåra varv men hon har aldrig fattat fel galopp innan. Jag har ridigt väldigt hårt senasta gångerna också. Kan det vara träningsvärk eller tror ni hon inte trivs med sadlen? Ska jag vänta med att sälja den eller ska jag byta sadel? Sadlen jag har nu är en Romano flatbak, vid bom 17,5 tum. Precis vad jag behövde. Ska snart ta veterinär pga. att hästen ska raspas. Hon ska kolla igenom hästen då också. (hoppas vet. kan komma snart) Jag har själv känt och klämt och hästen reagerar inte på ryggen. men lite i bogen och på korste vilket tyder på att hon har tränats lite hårt:( (själv klart trappar jag ner på träningen)

Hon är även svår att hitta bett tilll då hon har väldigt lite plats i munnen och är väldigt het och stark att rida. Hon trivs inte riktigt på någon av betten jag har nu. Kan det på verka hennes galopp?? Märker inte att hon är sne och hon är lika lätt att ställa i båda varven:confused: Håller verkligen på att bli galen.. ska jag sälja sadlen och ge upp min dröm om att hopptävla och köpa en bomlös som blir nästa sadel då jag verkligen börjar bli trött på det här. Hoppas ni snälla bukare där ute kan hjälpa mig:cry:

Sv: Ska jag ge upp? köpa bomlöst?

8 visningar inget svar.. snälla.. jag mste få svar.. blir så himmla ledsen när hästen inte mår bra.. alltså.. vad tror ni det bror på.. kan jag vara sned.. jag rider mycket barbaka märker inte av det.. har väldigt bra balans.. men det kanske inte har med det att göra.. snälls svara

Har du kollat upp dig sj om du är sned? Hon har inget på hö bak? Svullnader, gallor mm?

Om inte vet. hittar något skulle jag rek. att en ET skulle komma ut ock titta på hästen. Sadeln kanske passar men det kanske finns nått annat som lurar.

Låt en sadelmakare eller utprovare titta på hur sadeln ligger och hur det ser ut när du rider i den.
Et eller liknande är inte heller fel.

tack så jätte mycket för svar:bow:jag är lite sned men har tränat mycket på att bli rak. Själv klart kan det påverka hästen ska själv gå till sjukgymnast. ET var finns dom i skåne har bara hitta en men kommer inte ihåg var och har inte kvar nummret till henne:confused: hon är inte halt (vet. beskitigades för ca 1 månade sedan då hon var till salu) men visade inget.. jag kan inte se något på henne.. har bet systern min rida på volt just eftersom jag misstänkte samma sak. Men man kanske skulle kolla upp det i vilket fal. Har bara så ont om pengar och får inget stöd från föräldrarna (16 år) och då menar jag INGET stöd överhuvud taget, ingen inkomst har jag heller. Så jag får väl strunta i att köpa saker till mig... har inte gjort det sen december i vilket fall (rider i mina 2 par jeans eller så har jag ett par ridbyxor)..hästen är viktigare:smirk: men vad tror du en ET bahendling går på?

Senast ändrad av en moderator:

För mig kostade det 800 och 600 för återbesök + bensinpengar. Fast det kanske är enklare och bättre att lägga dom pengarna på en sadelutprovare.

har ju haft 2 st här och kollat sadlen:crazy: den ska sitta bra.. släpper lite, lite där bak vilket dom sa inte gjorde något... handlar om någon mm. Kan kanske ta bilder när kameran bestämmer sig för att funka.. ok det var ganska dyrt.. men inte så hemskt som jag trodde det skulle vara..

En massör kanske? Jag prövade på min förra häst engång och jag var mycket nöjd (Smulan oxå).. Hon hittade lite "fel" gav några tipps kollade om min sadel låg bra o.s.v.. tror hela kalaset gick på 500 spänn (då hade hon inte tagit examen ennu utan hade en halv termin kvar).. Om du ligger lågt me kasch och har prövat det messta så skulle jag rekomendera en massör på lille pållen ;)

Jag själv skulle köpa en Torsion om jag skulle köpt bomlös eller dom nya bomlösa sadlarna som ser ut som en vanlig sadel.

Men vad är du beredd på att ge för en sadel... Det som är bra är att ta ut en Leg person som Mäter dig och häst och syr en sadel utifrån det. Men det kostar ju oxå

Lägg in bilder på häst med sadel (utan schabrak och ryttare, dock gärna fastspänd) och utan sadel.
ET hittar du om du hör dig för i andra stall, kolla bland annonser på buke, ridsport osv.

Är det inte väldigt, väldigt svårt att bedöma om sadlen sitter bra på att bara se bilder???

Vem ska man fråga, bor på egen gård här finns inga stallkompisar...:crazy: inte för att du skulle kunna veta det men:smirk:

jag har högst 4000 kr till en sadel....:cry::( alltså vill ju helst ha en bomsadel så att jag kan fortsätta att hoppträna.

Vill till lägga att jag red idag och hon fattade inte fel en enda gång. Hon fick en dag vila igår och ordentilg massage.masserade henne tills hon var helt varm och sen skrittade jag ut... har även ridigt på pelham bettet igår och idag.. hon funkar mycket bättre på det (så länge man är väldigt mjuk i handen) hon blir en helt annan häst, hon lyssnar mer på vikthjälperna, sätet, rösten och skänklarna.. fick till några väldigt fina skänkelvikningar... vilket annars bara brukar bli panik på ett vanligt tränsbett. Kännde igenom henne båda idag och igår och hon verkade inte ha ont någonstans.. men ska hålla koll på henne och sadlens passform. Ska ta ut en ET så snabbt jag får tid som får kolla igenom hästen och kolla lite på sadlen..

Min gillar inte heller "vanliga" bett utan går absolut allra bäst på kimblewick.

Så hon får gå på det.

:)

Jag skulle hålla mig till det bett som fungerar bäst, spänningar från munnen sprider sig till hela kroppen.

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 908
Utrustning Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de...
Svar
1
· Visningar
1 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka