Sv: Ska jag byta häst? Deprimerad..
Flertalet som tränat 2,5 år på samma häst rider troligen inte ens lätt C utan tävlar LB-LA.
nja... det är väll inte riktigt sant?
Det beror helt på vilket häst man har, vissa hästar har lättare för sig än andra: Halvblod har oftast lättare för dressyren än en nordsvensk. Det skiljer sig i utbildningsgrad, det kan finnas andra saker som gör att det tar tid: omskolning, tillridning etc.
jag har tränat i 2,5 år på samma häst med målet att komma ut och tävla dressyr och så småning om hoppning i lättare klasser. men vi är inte där ännu. Varför? jo för att det har varit en hel del att ta i tu med på vägen.
vad har jag då för häst? Kalllodstravare som jag ridtränar samtidigt som hon är mitt uppe i sin tävlingskarriär på travbanan.
till ts: Gör det du känner blir bäst för dig och din häst. Känner du ingen glädje längre så är det klart att du ska byta häst.
personligen så älskar jag att utvecklas inom ridningen, jag älskar att träna och vill bli så bra jag bara kan och jag vill ut och tävla. MEN och här kanske vi skiljer oss åt, jag tycker det är så otroligt givande att ta en häst som inte har alla förutsättningar och jobba tilsammans med dem genom bergodalbanan och tillsammans utvecklas. Det är därför jag har slitit i snart 3 år med samma märr, och spenderade större delan av dem grubblandes, gråtandes och insåg att jag hade fler "dåliga" ridturer än bra en period. Men jag gav inte upp utan forsatte kämpa provade olika tränare och nu sista halvåret så har allt bara fallit på plats! Och allt slit har varit värt det för vi har stadigt blivit bättre både jag och hästen! mitt mål om att komma ut och tävla är inte så långt borta, men framförallt så har vi utvecklats från dom vi var från början och vi kommer fortsätta utvecklas!
och nu har jag skaffat mig en foderhäst ej utbildad som varken kan trava eller galoppera under ryttare och som spenderade första 2 veckorna med att vägra komma in från hagen. vår resa har dock bara börjat, men det ska bli roligt!
så ransaka dig själv! hur vill du utvecklas, vilken väg är bäst för dig?
hur du än gör så ha inte dåligt samvete! för vet du? det ska vara roligt att ha häst!