Ska jag betala dubbla seminavgifter?

Spirit

Trådstartare
Seminerade vårt sto i våras med fryst semin.
Hade själv hämtat 3 strån à 12.000 & kört ca 110 mil t&r för stråna.

Lämnade dem på min station, veckan efter körde jag & lämnade stoet på stationen på fredagen, några dagar innan hennes 30 dagars brunst skulle infalla. På måndagen ringer dom att jag kan hämta henne, var seminerad med alla 3 stråna redan på lördagen.

Dvs hon fick i sig 3 doser innan hon brunstade :o

Tog sig såklart inte :mad:

Fick välja ny hingst då jag inte kunde hämta fler frysta strån, denna gång blev det färskt.

Nu är hon dräktig efter många om & men.

Men det damp nyligen ned en faktura från stationen på både den frysta stationsavgiften & den färska :confused:

Jag fick ingen info av stationen att mitt byte till färskt innebar en ny stationsavgift.

Ska jag verkligen betala båda?? Ingår inte det i den första stationsavgiften, ska jag verkligen betala en ny på samma häst?

Den frysta är på 6.000 & färsk 2.000, jag kan gå med på att betala den frysta, men anser att färsk hingsten borde ingått i den frysta avgiften då hon inte tog sig på det frysta.. Blev hingstbyte på samma sto pga dom klantade sig med det frysta.

Ville höra med er om detta först, ifall jag ska överklaga fakturan eller bara betala??

Sv: Ska jag betala dubbla seminavgifter?

Har jag förstått det hela rätt om de bara gjort en seminering med fryst och en med färskt?

Då skulle jag ALDRIG gå med på att betala båda! (om det inte uttryckligen står att seminavgifterna bara gäller för en brunst, vilket det gör på vissa ställen utomlands)

Och som det låter, skulle jag faktiskt bråka om att betala den för fryst och inte den för färskt!?

Då det inte låter som de hanterat den frysta som fryst skall hanteras dvs man måste pricka in äglossningen med ca 6 timmars marginal och om då stoet seminerades INNAN hon ens var brunstig, har de ju inte gjort något som befogar en högre avgift och rent krasst har de ju "slängt" bort 3 dyra strån fyst för dig!

Det känns som att inte all information finns för att säga nåt.

Hur vet du att de seminerade med fryst innan hon brunstade.
Om stoet kom dit på fredagen då var nära ägglossning så kanske de visst seminerade i rätt tid, på lördagen?
De kanske kollade henne två gånger på fredagen, och sen flera gånger på lördagen, då förstår jag att de vill ha kostnadstäckning.

Eller tokbrunstade hon när du tog hem henne, och dagarna efter?

Du pratar både om strån och doser, vad menar du?

Kom du med det frysta till stationen och var lika otydlig som nu, så trodde de kanske att det bara var en dos du hämtat?

Vad menas med att hon blev dräktig med färskt "efter många om och men"?

Varför la Seminstaitonen in alla 3 stråna ?

Utan en bra hållbar motivering så kan jag faktiskt rent krasst tycka att stationen inte ens skulle ta betalt för semineringen varken med den frysta eller den färska när man ev shablat bort 12000 kr + resan som jag åkt ch hämtat dessa strån .....

Jag skulle verkligen ifrågasatt deras handlande men som sagt var det finns kanske en motivation varför dom gjorde som dom gjorde . Sperman kanske var så dålig och det kanske är den som du ska gå på och fråga vad du betalat för ?

Tycker dock synd om dig , men grattis till att hon nu är dräktig mitt i allt ;)

Ps min station när vi pratade om ev byte till färsk hingst så talade man noga om att det behövde jag inte betala mer för utan det ingick i det andra *frysta*

Men som vanligt hör man bara en sida av en historia och seminstationen kanske har en annan syn på saken .

Mia

Senast ändrad:

Jag seminerade 2007 med två doser fryst (skulle normalt räckt till seminering i två brunster, men det är en anna historia), stoet tog sig inte och beslutade mej för att inte göra fler försök på den stationen. Jag fick spara en dos fryst till 2008 som jag tog med mej till en annan station. Tog sig inte på den dosen och då valde jag en TAI-hingst. Då tog hon sig på första. Jag fick betala stationsavg och seminering för fryst, men självklart inte för BÅDE fryst och färsk. Utgå från att de gjort ett misstag och erbjud dem möjligheten att rätta till det.

Håller med CK, innan hon brunstade är i princip omöjligt. Däremot innan ägglossning dvs taskig timeing kan jag köpa..

Men jag tycker ändå inte att du ska betala dubbla avgifter.
Betalar man först en FAI avg och bara gör ett försök så ska man få byta till färsk utan extra kostnader (mer än dygn så klart), väljer man först färsk och av någon anledning byter till fryst så bör man enbart lägga mellanskillnaden tycker jag.

Rent generellt så brukar det väl vara så att varje avgift ger en 3 brunst försök. innan man isf får erlägga ny avgift.

Det är inte så att stationen bara missat?

Ska vara lite tydligare.
Hon lämnades på fredagen, detta sto visar tydlig brunst när hon brunstar. Seminassistenten sa jag skulle köra dit henne innan brunst. Som sagt hon lämnades på fredagen. På måndagen efter fick jag besked på att hämta henne.
Hon var då seminerad på lördagen dvs dagen efter jag lämnat henne på stationen. Hon brunstade i 4 dagar när hon kom hem.

Jag hämtade 3 strån som var till 3 brunster. Vetten stoppade i alla 3 på ett bräde dvs 12.000:- & då har jag inte räknat in bensinkostnaden & hyran av frysbehållare.

Vetten fick numret till seminstationen som jag hämtade stråna hos, ifall instruktioner behövdes. Vetten som hade stråna har fått ston dräktiga på 1 strå. Hingsten jag valt har väldigt bra fertlitet.

När hon var tom så tyckte vetten jag kunde hämta fler strån, jag höll på att smälla av. :cry:
Höggravid, nya 12.000 & 110 mil??? Tror inte det...

Sen hamnade vi i en ond cirkel där dom fortsatte seminer innan hon visade brunst. Seminerade efter känt rektalt. Detta sto kissar ned allt & alla & man KAN inte missa det.
Sista semineringen, satte jag ned foten & körde inte dit henne förrän hon visade brunst, nu är hon dräktig.
Tror det tog 4 "brunster" innan hon tog sig.

Detta stoet tog sig på första brunsten ifjor & då blev hon seminerad med färskt när hon visade brunst.

Nu fick jag faktura på båda stationsavgifterna.

Har redan betalt uppstallningen, skicken, språngavgiften & dygnsavgifterna på den färska samt fakturan på den frysta sperman.

Jag hade släppt tanken på mina utkastade 12.000 tills jag fick denna fakturan.
Visst det är bara 2.000 det handlar om, en fis i nilen med tanke på vad denna historien redan kostat mig.

Jag frågade här först innan jag ringer min station, kunde vara så att det är policyn att dom tar ny avgift när man byter från fryst till färskt. Eller som någon sa, man betalar mellan skillnaden.

Senast ändrad:

Menar du att de seminerade utan att göra ultraljud, låter helt osannolikt!

Hon var ultraljudad på onsdagen innan jag lämnade henne. Det jag menade med rektalt. (Har en liten sjuk 8v gammal dotter i famnen & det blir lite vimsigt med skrivningen)
Sen vet jag inte om hon är ultraljudad inför den frysta.

Varje gång hon har blivit seminerad med färskt är hon kollad, hon har haft ägg, men inte visat brunst. Utan brunstat någon dag efter seminationen

Jag går helst inte ut med vilken station det handlar om då jag inte har sett journalen på henne & själv har någon tidigare avelserfarenhet.
Kan vara att det varit fullt logiskt att seminera som dom har gjort, med den kunskapen som jag har borde stoet brunsta vilket i vårt fall innebär att mitt sto kissar ned allt & backar till valacken. Det går inte missa att hon gör det.
Det kan hända att dom ansett hon brunstade för hon hade mogna ägg men inte visade någon utvändig brunst.

Men jag har för mig att jag läst att man seminerar fryst i slutet på en brunst??

Men nu var det egentligen inte det jag ville dryfta, utan det var om jag verkligen skulle betala dubbla avgifter dvs på både fryst & färskt.

Sen vad som har hänt med mina frysta doser har jag släppt, det hände i April, jag blir inte lyckligare utav att gräma mig över dom pengarna.
Utan gör nytt försök med samma hingst om 2 år & ser pengarna iår som läropengar.
Kommer vara nogrannare nästa gång & se till att allt verkligen är uppfattat innan hon semineras igen. Är en erfarenhet rikare helt enkelt.

Ringer stationen imorgon & ifrågasätter fakturan.

Mitt sto visar tydlig brunst i minst 2 dagar efter att hon släppt ägget. Nu låter visserligen 4 som väldigt länge, men visst visar de brunst trots att ägget släppt!?

Aldrig att jag hade betalat båda om det är så att de har klantat sig.

Men borde du ens betala för den frysta för att DE klantade sig? De borde ju egentligen betala igen vad du fick betala för sperman med?
Dom utförde en tjänst som du betalar för, och den gjordes inkorrekt...

Men borde du ens betala för den frysta för att DE klantade sig? De borde ju egentligen betala igen vad du fick betala för sperman med?
Dom utförde en tjänst som du betalar för, och den gjordes inkorrekt...

Ja du... bra fråga.., Hur långt man ska dra det egentligen?
Jag nöjer mig med att ifrågasätta färska avgiften & tar resten som sura läropengar, kommer se till att det inte upprepas igen.
Jag vill bara ha ett föl till mig själv, blev ett väldigt dyrt föl :(

Nu tror jag att jag vet vilken station det är och vet att de normalt är en väldigt bra och kompetent station. Visst allt kan hända och alla kan göra fel och vad som ev gått fel med semineringar och fakturor kan jag inte säga något om.
Men enligt deras villkor så har de följande avgifter.
Stationsavgift
AI och TAI (inom Sverige) 1 000 kr /säsong
FAI och TAI (utlandet) 1 250 kr / säsong
Seminavgift
AI, TAI 1 600 kr / säsong
FAI 4 800 kr / säsong
Alltså man har olika avgifter för olika typer och visst kan jag tycka att det är småaktigt att ta ut även den lägre när du har bytt till en billigare. Men som jag tolkar deras information så har de rätt att ta ut bägge när du bytt metod. Hade du valt en annan fryshingst så hade de inte tagit ut den extra avgiften.

Nu tror jag att jag vet vilken station det är och vet att de normalt är en väldigt bra och kompetent station. Visst allt kan hända och alla kan göra fel och vad som ev gått fel med semineringar och fakturor kan jag inte säga något om.
Men enligt deras villkor så har de följande avgifter.
Stationsavgift
AI och TAI (inom Sverige) 1 000 kr /säsong
FAI och TAI (utlandet) 1 250 kr / säsong
Seminavgift
AI, TAI 1 600 kr / säsong
FAI 4 800 kr / säsong
Alltså man har olika avgifter för olika typer och visst kan jag tycka att det är småaktigt att ta ut även den lägre när du har bytt till en billigare. Men som jag tolkar deras information så har de rätt att ta ut bägge när du bytt metod. Hade du valt en annan fryshingst så hade de inte tagit ut den extra avgiften.

Tyvärr har Masse rätt! Dom har rätt att ta ut olika avgifter på olika tjänster!
Att använda fryst sperma kräver mer jobb av veterinären, koll flera ggr/dygn för att "tima" ägglossning.

Att du sen bytte till TAI då tillkommer nya avgifter och stationsavgifter om du bytt hingst oxå.

Tror att det tyvärr är så att det är bara att betala och konstatera att det blev ettt dyrt år, men ett dr sto!

Ja kanske kan man se det så om man hårddrar det hela, men hur man har mage att ta ut ytterligare en seminavgift för att man byter till TAI är för mig helt obegripligt.

Hade TS istället valt en annan fryshingst hade man fått betydligt mer jobb, mycket mer passning och fler UL - så att hävda att man utför en annan tjänst än den som man redan tidigare debiterat för är märkligt som jag ser det.

Jag har varit i situationen själv att byta från FAI till TAI och tanken att min station skulle debitera dubbelt har inte ens föresvävat mig i min vildaste fantasi - och man har naturligtvis inte heller gjort så.

Enda anledningen till att det finns en speciellt taxa för FAI är ju att det är betydligt mer arbetskrävande.

Ja kanske kan man se det så om man hårddrar det hela, men hur man har mage att ta ut ytterligare en seminavgift för att man byter till TAI är för mig helt obegripligt.

Helt naturligt för de flesta stationer att göra så, om man läser deras villkor!

Ännu mer tydligt att ta ut nya avgifter om man dessutom byter till ny hingst...

det är alltid vi uppfödare som skall stå för "kalaset":grin::devil::mad::(:confused::crazy:

Jag hopppas att vi får igen det i slutänden:)

Jag fick fullklassig service ifjor på samma sto.
Stationen är känd för att vara otroligt kompetent därav jag inte går ut med vilken det var. Jag är inte ute efter att smutskasta.
Alla kan göra misstag, personal på seminstationer är mänskliga inkl den mänskliga faktorn trots enorm erfarenhet.
Bara synd när det drabbar mig kostnadsmässigt som stoägare.

Jag har hört av andra, att personen blivit väldigt arrogant på senare år samt det ha hänt att dom felfakturerat, men det är inte stationen i sig, utan hela rörelsen. Som sagt är det bara ett rykte enligt mig, då jag inte själv varit med & delat just den drabbades upplevelse. Jag kan bara stå för det jag personligen själv har upplevt.

Men som du säger enligt deras prislista, har dom rätt att ta ut dubbla avgifter?
Tycker isåfall man kunde bli informerad om det. Och inte få en chock brevledes.

Då hade jag kört henne till den hingststation som höll hingsten jag valt & sluppit betala kostnaderna för alla skicken. (jag har ca 6 mil till den nya hingsten)
Jag valde tacka nej till erbjudandet av hingstägaren eftersom jag ansåg att det kunde kvitta om jag slapp skickavgifterna men fick betala ny stationsavgift hos dem. Förutsatte att det ingick i den frysta avgiften när man bytte metod efter misslyckat försök.
Hade jag som en annan påpekat, bytt från färskt till fryst & fått betala mellanskillnaden på metoderna, hade jag inte protesterat utan sett som naturligt.
Men byte från dyr till billigare & ta ut båda??

Nu i efterhand skulle jag åkt dit med henne, hade sparat skickavgifterna om jag ändå ska betala ny stationsavgift.

Ringer dom imorgon bitti & frågar, skulle det vara rätt frakturerat, betalar jag & biter ihop, ser mig som en erfarenhet rikare, är trots allt "bara" 2.000:-, som jag skrev innan, det är bara en fis i nilen om man ser vad hela kalaset har kostat mig. Den dyra är jag beredd att betala.

Nu har jag ett ul på 90 dygn som jag ev får betala själv utöver alla andra avgifter pga att säsongen är slut när den ska göras. Men det är jag informerad om.

Senast ändrad:

Bara en stilla undran... har inte stationen något som helst ansvar för sina felbehandlingar? Dvs när veterinären inseminerat med tre strån istället för ETT?! Låter helt galet att sådant bara ska få passera som "shit happens"! Herregud, stråna skulle ha räckt i tre brunster men stoppades in på första och misslyckades. Sådant hade gjort MIG vansinnig som stoägare att vet. begått ett allvarligt misstag som JAG måste bekosta!

Men de kanske har någon ansvar för sina arbetsuppgifter.

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 702
Senast: _Taggis_
·
Avel Skulle behöva lite råd från hästfolk! i somras betäckte jag mitt SWB sto på en seminstation Och eftersom jag stod utan stallplats så...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 278
Senast: Sporthorse
·
Avel Hittar väldigt lite info om ämnet... Får man lov att seminera egna SWB-ston i Sverige? Hur och vart utbildar man sig? Har inget intresse...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Jonaz
·
Avel Vet inte om tråden blev placerad rätt! Jag var med min häst på en station för att kolla brunsten i början på maj. Första gången...
Svar
14
· Visningar
3 123
Senast: mellan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama