Ska jag åka till klinik ändå?

J

Jennifer80

hej för några dagar sedan skrev jag att jag hade problem med min arab, han bajsade inte längre i boxen, och då stod han inne i ca 8- 10 timmar. På dagen var allting som vanligt och han visade inte några tecken heller om att må dåligt. ( inga koliksymtom)

Förutom att han var känslig vid magen och blev sur när man tröck lite där.

i alla fall har problemet löst sig, han gör sina behov i boxen igen!:banana:.

Han drack för lite på natten (har nu lite äppelkoncentrat, sedan dess dricker han upp hinken), och han bara smälde i sig sitt hö.
Även om jag ger mina mellan 4-6 gånger om dagen så var det ändå väl för långa pauser emellan eftersom han bara svalde ner maten. Nu får han fortarande ca 8-9 kg hö men mindre högar och på natten hönät. Och maten räcker nästan 3 gånger så länge!!!:crazy:

Nu fungerar ju allt igen men han är fortfarande lite känslig när jag tar honom på magen, undrar om jag ändå ska åka till en klinik, och kolla upp honom om han inte har fått några andra besvär av det här. ( t.ex magsår)

Hur skulle ni har gjort? skulle ni i alla fall ha åkt till klinik/ eller kallat efter veterinär för efterkontroll?

Sv: Ska jag åka till klinik ändå?

Om han helt plötsigt är vrålhungrig på samma mat som innan, skulle jag ha kontaktat vet. Det är vanligt att djur som har ont mi magen tror dom är hungriga.

Ring en veterinär och fråga, magsår brukar inte komma huxflux. Du kan prova att ge filmjölk annars - det brukar jag köra med ibland. Har ju själv stressmage ha ha...
Linfrö som blötläggs är oxå bra. Koka upp hetvatten och låt linfrö ligga i över natten. Promenera med hästen, ta ett varv runt byn om det inte är för isigt i backarna.

Ja jag har redan börjat med linfrön, det var veterinären som tipsade. Nu verkar allting fungerar igen och höet som han får ute äter han mycket lugnare nu också. Jag måste bekänna att jag aldrig har tänkt på det, att han smällde i sig maten. men nu när jag tittar på honom så ser han mycket mera nöjd ut när han äter. Nu lägger jag ut hö i många små högar och så sätter jag upp även ett hönät i vårat vindskydd. Han verkar gillar det, liksom lekar lite med det också. I boxen lägger jag ut även hö på golvet och en del i hönät som jag skrev, och jag var helt förvånad för i morse låg en lite hög kvar i nätet.
Detta har aldrig hänt förut!!! Sedan gick han han lugnt och sansat i hagen till höhögarna, förut så hann man knappast att få av grimman, då sprang han dit.

Kan det vara så att han nu får en riktig mätnatskänsla, genom att tugga bättre och äta lugnare.

Bra att han är bättre och att han dricker mer. Om han dricker heal hinken skulle jag ställt in en till. Mina hästar får alltid 2 hunkar var och dom brukar dricka 1,5-2 st inne på natten.

Hästar som går tex på lösdrift slutar hetsäta eftersom det finns mat, det räcker åt alla...
Kanske är det detta han gör - äter han men tar pauser ibland så är det nog ingen fara! Det är bra att du delat upp i flera högar. Rek att du fortsätter med linfrö för det är bra för magen var noga med att det sväller riktigt bara. De blir dessutom jättefin i pälsen tycker jag...Kallpressad linfröolja är oxå bra!
Hälsa Chico...

Ja det ska defintivt göra!!! Köpte nu en stor karton med linfrön, och en säck betfor.

Ja han verkar ju ta det mycket lugnare nu, han hetsäter inte alls som innan och till och med gör pauser som du säger. Det där med mindre högar och hönät var verkligen inte så dumt! Skulle kunna tänka mig att ha helt på lösdrift men då vore det bra med typ av nå höhäck med tak. Men samtidigt verkar ju det här också fungerar eftersom de har ju hö hela dagen, och det med nästan med samma mängd som innan och då lämnar de till och med kvar hö helt otroligt!

Hmm, kanske hans matte borde lära sig ngt av det här också :angel:, typ att inte äta på 10 min, för det gör jag och sedan är man hungrig igen efter bara nån timme.:crazy:.

Ska hälsa chico!!!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka