Ska hästar som rids/jobbas ha kraftfoder? Varför?

milly

Trådstartare
Mitt svar är: NEJ, det behövs inte alltid. Bara ibland.
Förklarningen får ni senare.

Så vad säger ni andra?

Sv: Ska hästar som rids/jobbas ha kraftfoder? Varför?

Finns ingen anledning att ge kraftfoder bara för att hästen rids, men för hårt arbetande hästar kan det vara nödvändigt för att få till rätt näringstäthet.
Var gränsen går är helt beroende av vilket grovfoder man har.
PL

Okej tack för ditt svar - inväntar fler svar....

Beror på höet.

Vi har bra hö å jag ger därför vad som anses som skrammel i krubban dels för att dom andra får å dels för att få en lite bättre kvot.

Min får 100 gram Nya groov vid krafftfodring. D.v.s. 200 gram totalt + lite mineraler, foderjäst å vitlök vid kvällskrafftfodringen.

Hade jag haft en mindre energisk häst däremot så skulle jag ju inte behöva ge någonting utöver sådant där extra tillskot om man vill ge (såsom mina mineraler, foderjästen å vitlöken). Å kanske någon näve krafftfoder utav något slag för att dom andra får.

Okej. Tack för svaret. Jag återkommer imorn och hoppas på fler svar!
(vill se vad alla säger och har för förklarningar, det finns så många missförstånd) :smirk:

Säger som du; Nej , det behövs inte om du har ett bra grovfoder. Det beror sig ju iofs på hur mkt hästen jobbar, om den är lätt-, normal- eller svårfödd, ålder, hur mkt grovfoder de kan äta m.m. Det är ju så mkt som spelar in. Kan ta mina egna hästar som exempel. Min nordis på 4-år rids en hel del, men eftersom han är väldigt energisnål, så behöver han inte så mkt energi för att hålla hullet. Det täcker jag lätt upp med höet, men eftersom han behöver lite mer protein än vad höet ger så får han knappt 0,3 kg Krafft Protein per dag också. Min gamla pålle som motioneras lätt 2-3 dgr/v skulle egentligen, enligt tabellerna, lätt fylla sitt energibehov med hö, då han också klarar att äta ganska mkt på en dag, men eftersom tänderna är lite halvtaskiga så klarar han inte av att mala grovfodret ordentligt och klarar därmed inte att hålla hull av enbart hö. Han får därför 2 kg uppblötta lusernpellets samt 1,5 kg Hippo Alfa och även lite müsli (för att göra slut på säcken).

Allt beror på individen samt vilka värden ditt grovfoder har!

Säger som de andra, flera faktorer påverkar, innehåll i Grovfoderet, grad av arbete och typ av häst. Och det finns säkert flera fall där svaret är NEJ.

JA. Har galoppörer som är kinkiga på att äta mycket hö. Samtidigt behöver de mycket energi, därför ca 4kg kraft.( 7-8kg hö)

Nej, tycker inte att det finns nån anledning. Kanske om dom är högpresterande tävlingshästar. Min häst får bara kraftfoder när han fäller på våren, för då kan han inte hålla vikten. Då får han kraft grund, betfor och lite lusern.

nej, inte nödvändigtsvis om hästen får tillräckligt med grovfoder.
Sen beror det på kvaliten på grovfodret, typ av häst mm.

grovfodret är ju hästens basmat, jag vet att en del snålar på det och ger mer kraftfoder istället tyvärr, dom har nog glömt att hästen från början är gräsätare

nej, det beror helt på vad höet innehåller..

det finns 3 tillfällen då man bör ge kraftfoder:

1. när hästen behöver mer näring än vad grovfodret kan ge. Låga näringsvärden i höet och högpresterande häst = omöjligt att få i hästen 20-25 kg hö per dag..

2. när hästen behöver mer proteiner/energi än vad grovfodret kan ge. Lågt protein eller enrgivärde i höet, har man 4 i kvot behöver man ge proteinkraftfoder, har man 9 i kvot kanske en del hästar behöver betfor och olja för att ens vakna till och få lust att hoppa..

3. när hästen är sjuk eller gammal och behöver näring som är lättsmält. Häst med dåliga tänder eller dåligt hull som gör att hästen behöver kraftfoder för att det är lättare att smälta än grovfoder, dock behöver hästen självklart grovfoder också..

Senast ändrad av en moderator:

Nej, inte alltid nödvändigt!

Vissa hästar har inte behov av kraftfoder.
Beror också på höt och vilket arbete hästen utför.

För att överleva behöver inte hästen något mer än grovfoder. För att bygga muskler och vara energisk kan den behöva något mer. Det finns mer av vissa vitaminer och näringsämnen i spannmål som är bra för hästen. Det skapar också en bra tarmflora som inte är så känslig för störningar/ändringar om man har mer än ett foder.

Nej det behöver dom inte.

Mina får ängs, lusern hö och halm och det har dom klarat sig på vare sig dom har varit hårt tränade, dräktiga, sälskap eller växande så nej det behövs inte.

Men dom har även fåt mineraler och en blandning som liknar mesk (hemma blandning) men dom hade säkert klarat sig galant utan.

Kram

Senast ändrad av en moderator:

Generellt så blir mitt svar nej. MEN, det beror helt på hur bra hö man har. En del höpartier kräver att man fodrar med kraftfoder/tillskott för att hästen ska få i sej allt den behöver.

En tävlingshäst, ex. Briar/Cardento m.fl behöver kraftfoder för att orka med att prestera max på den höga nivå de befinner sig på. Jag tror inte att man någonsin kommer hitta ett så bra hö att man inte behöver fodra elithästarna med kraftfoder av något slag.

Däremot tror jag att många tävlingshästar på lägre nivå (säg 90-120 hoppning, LA dressyr) fodras med en hel del onödigt foder. Bara "för att" kanske, eller för att ägaren tror att det är jättenödvändigt. Jag menar inte att dessa hästar skulle gå lika bra om man tog bort allt kraftfoder, men man kanske kunde ge mer hö och minska på kraften.

Bara om det behövs vilket det sällan gör med ett bra hö.

Har man ett mindre bra grovfoder kan det behövas, även för icke arbetande hästar, om man inte kan tillgodose deras näringsbehov med endast grovfoder.

Kraft foder är till för att täcka hästens behöv om inte höt räcker till! Inte till något annat!

Knapplån.
Nästan äckligt sunt, hittills inte en enda som anser att en häst måsta ha 3 kg kraftfoder bara för att den rids. vart tog dom vägen?
PL

ja, det kan man ju undra.. ibland så kryllar det juh av sånna..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar