Ska hästar som rids/jobbas ha kraftfoder? Varför?

Sv: Ska hästar som rids/jobbas ha kraftfoder? Varför?

Ja det kan man undra, annars ska hästarna ha mer kraftfoder än hö. Jag ger min häst endast hö, så jag är oskyldig ;)

Hehe..dom tycker kanske inte att det är nån idé att ens skriva i denna tråden.... ;)

Sock skrev:
Det skapar också en bra tarmflora som inte är så känslig för störningar/ändringar om man har mer än ett foder.

Kraftfoder är ju ofta orsaken till störningar i tarmfloran!

Den största delen av energin i spannmål är i form av stärkelse, och för mycket stärkelse kan hos hästen orsaka matsmältningsstörningar såsom diarré, kolik och fång. En stor tillförsel av snabbt fermenterbara kolhydrater (osmält stärkelse) till grovtarmen kan medföra att bakterierna förökar sig mycket snabbt, vilket ökar fermenteringshastigheten. Detta leder i sin tur till en stor gasproduktion och en sänkning av pH i grovtarmen. När bakterierna sedan dör kan detta resultera i att en stor mängd endotoxin frigörs, vilket kan orsaka skador på tarmen och minska vätskeupptaget. (Kapaciteten i tunntarmen kan alltså överskridas med risk för överdriven fermentation i grovtarmen. Amylasaktiviteten verkar vara en viktig begränsande faktor mot för stora mängder stärkelse i foderstaten.)

Risken för magsår ökar även vid en stor andel kraftfoder.

Detta är anledningar till att man har börjat försöka ersätta en del av den stärkelserika spannmålen i foderstaten hos tex högpresterande hästar, med alternativa fodermedel, såsom betfiber och fett, för att undvika tarmproblem som kan relateras till osmält stärkelse från spannmål som ”åkt igenom” tunntarmen till grovtarmen.

...ojojoj vad jag flöt iväg...ursäkta! :o

Glömde ju svara på "ursprungsfrågan"...:D

- Nej, endast i de fall det "saknas komponenter" när hästen får maximal grovfodergiva.

ja precis som alla säger beror de ju på grovfoder, min ponny äter dock mycket kraft för han är av den typen som inte är pigg...där emot äter mina andra två ingenting och den ena tycker jag ahr nog med energi ändå=)

NEJ, har man tillräckligt bra hö (vilket kanske inte speciellt många har) så behövs det absolut inte...:idea:

jag ger då inte mer än hö till ´min unghäst när jag har ett näringsvärde på 8.2 och 86... äter mkt hö å när jag räklnat på hans foderstat så får han i sig mer än vad han behöver på bara höt, är fin i hull och päls (får vitaminer för matte tkr det är roligt å ge :) och nyttigt) finns ingen anledning i detta fall, men fdinns anledningar i andra fall, helt beroende på fall...:d

peter_lundin skrev:
Knapplån.
Nästan äckligt sunt, hittills inte en enda som anser att en häst måsta ha 3 kg kraftfoder bara för att den rids. vart tog dom vägen?
PL

Ja det var ju DÄRFÖR jag skrev denna tråd... Det är ju så många som skriver/säger "åsså får han 2kg kraftfoder eftersom han rids".
Någon skrev ju också "jag måste ge kraftfoder för att jag vill ju rida min häst". :confused:

Men i denna tråd dyker det inte upp några sånna okunniga. Förvånansvärt duktiga och bra svar här! :)

milly skrev:
Mitt svar är: NEJ, det behövs inte alltid. Bara ibland.
Förklarningen får ni senare.

Min förklarning:

Man utgår ifrån grovfodret. Har det bra värden så behövs inget kraftfoder. Kraftfoder är till för att kompensera bristerna i höet.

Om höet har bra värden så finns bara en anledning till att ge kraftfoder och det är OM hästen i fråga inte gärna äter tillräckligt MYCKET grovfoder för att täcka behovet. DÅ får man ersätta de förlorade kilona med kraftfoder.
(kanske är den bara inte så förtjust i grovfoder att den inte vill äta mer än 10kg trots fri tillgång, eller så kanske den är så högpresterande att den helt enkelt har svårt att orka och hinna med att stoppa i sig SÅ mycket som krävs)

Mina stallkompisar var på foderföreläsning för några veckor sedan och föreläsaren pratade något om att vissa hästar inte behöver kraftfoder för att de själva producerar de ämnen som de behöver, alltså de producerar tillräckligt mycket för att tillgodose kroppens behov. Så därför behöver man inte ge de kraftfoder.. Kommer inte riktigt ihåg hur de sa iofs, men något sådant var det..

Kan det stämma?

Har du inte läst mitt och alla andras svar om varför man inte alls behöver ge kraftfoder alltid? Där hittar du de korrekta orsakerna.

beror på hur mycket hästen rids och vilka värden på höet man har. Det spelar ju okså roll om hästen är svårfödd etc.

Ämelie skrev:
beror på hur mycket hästen rids och vilka värden på höet man har. Det spelar ju okså roll om hästen är svårfödd etc.

mkt bra :bow: ;)

Oftast inte, men det beror på grovfodret och på hur mycket / hårt hästen jobbas och hur svår/ lättfödd hästen är.

det är vad jag tror:)

tänkte tillägga att jag ger min häst lite kraftfoder för att hon ska få lite gott i krubban som dom andra hästarna får. ( på en dag får hon ca: 2 dl havre 1dl betfor(torr) 0.75-1 dl mineraler och mycket morötter. just nu iallafall ibland får hon vitlökspulver och b-vitamin

Senast ändrad:

Ämelie skrev:

fast framför allt värdena på höet/grovfodret har jag lärt mig.
har ett STORT fullblod, 1,70 som rids och tränas (ridhäst) ordentligt, men har otroliga värden på silaget i år, och han står endast på 1 kg korn, 0,5 betfor och mineraler, som komplettering till silaget!
hur rund, blank, glad och musklad som helst, på denna foderstat. dock får han ju jättemycket grovfoder, det är det som gör basen s.a.s nu när värdena är så bra.

Senast ändrad:

Rår ju helt på grovfodret, hur mycket hästen arbetar och om hästen är svår/lätt född.
Många överskattar sig själva i hur hårt hästen går och ser gärna sin häst som hårt arbetande

Jag har läst alla svar, jag har ju själv svarat.

Men jag kanske uttryckte mig lite luddigt.. För han på foderföreläsningen sa att vissa hästar klarade sig utan kraftfoder även om man hade kassa värden på sitt hö, och då pratade han om hästar som rids och tävlas.. och då menade han att såna hästar själva producerade ämnena som de behöver även om hö´t hade ruttna värden. Och det var det jag undrade över, om det verkligen kan stämma? För jag själv har ju lärt mig, och efter att ha läst alla svar i tråden, att om man har bra grovfoder så behövs inget kraftfoder, och det var ju inte det han sa..

Senast ändrad:

Ja d tycker ja absolut. Fast det beror på vad det är för häst/ponny t.ex. en shetlandsponny som rids lugn behöver inget kraftfoder men en t.ex. hårdtränad tävlingshäst behöver det.:banana:

Elisha skrev:
Ja d tycker ja absolut. Fast det beror på vad det är för häst/ponny t.ex. en shetlandsponny som rids lugn behöver inget kraftfoder men en t.ex. hårdtränad tävlingshäst behöver det.:banana:

Fel. Inte ens en hårdtränad häst behöver det om höet har bra värden och den äter tillräckligt av det! (vissa hästar vill ju inte äta så mycket hö och äter bara kanske 8kg trots fri tillgång - DÅ får man ju ersätta med kraftfoder)

LÄS DE ÖVRIGA SVAREN så lär du dig nåt! ;)

Okej då förstår jag :smirk: .
Ja du, jag vet inte om det där kan stämma. Men jag har hört/läst att hästar drar åt sig mycket av näringen i vartenda hö/grässtrå eftersom de är gräsätare och får ibland klara sig på extremt LITE i det vilda...

Ämelie skrev:

Njae... det beror först och fräsmt alltid på grovfodrets värden!
Är dom bra så behöver inte ens en svårfödd häst, som rids/arbetas, kraftfoder så länge den bara är villig att äta tillräckligt mycket av grovfodret. Dock kanske det är svårt i vissa fall då hästen är mycket svårfödd och/eller samtidigt arbetas mycket... Den kanske i det fallet skulle behöva sätta i sig över 30kg grovfoder (även om värdena är bra) och DET kan ju vara svårt för hästen att orka/hinna få i sig allt det - DÅ kompenserar man givetvis med krafftoder istället.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar