Ska hästar som rids/jobbas ha kraftfoder? Varför?

Sv: Ska hästar som rids/jobbas ha kraftfoder? Varför?

Jag kan väl inte riktigt hålla med om att det först och främst ALLTID beror på grovfodrets värden. Det kan ju också bero på strukturen på grovfodret samt hur hästen kan tillgodogöra sig grovfodret. En gammal häst som har svårt att tugga riktigt ordentligt kan ju behöva tillskott från något annat. Jag talar av egen erfarenhet, då jag hade ett silage med kanonvärden i våras som gamligen kunde vräka i sig massor av, men tillgodogjorde sig inte näringen i silaget...

Gamla hästar är väl ett undantag... Och vissa få individer kanske. Men dem räknar jag till det jag förklarade som "hästar som inte hinner/orkar sätta i sig tillräckligt av grovfodret (med bra värden)".

Iaf - det är inte FEL på nåt sätt att ge kraftfoder, bara man gör det av rätt orsaker och INTE av förklarningen "eftersom jag RIDER min häst så ger jag den ett par kilo kraft" (säsrkilt i de fall man ger minimalt med grovfoder dessutom) utan för att "grovfodret inte kan ge den tillräckligt av det och det, därför kompenserar jag med dessa tillskott/kraftfoder".

molnskimmer skrev:
Jag har läst alla svar, jag har ju själv svarat.

Men jag kanske uttryckte mig lite luddigt.. För han på foderföreläsningen sa att vissa hästar klarade sig utan kraftfoder även om man hade kassa värden på sitt hö, och då pratade han om hästar som rids och tävlas.. och då menade han att såna hästar själva producerade ämnena som de behöver även om hö´t hade ruttna värden. Och det var det jag undrade över, om det verkligen kan stämma? För jag själv har ju lärt mig, och efter att ha läst alla svar i tråden, att om man har bra grovfoder så behövs inget kraftfoder, och det var ju inte det han sa..

Ja om hästen tar protein från musklerna och använder, det i skelettet bundna, calciumet etc så kan dom ju klara sig ett tag....

Nja, skulle snarare säga att i dom flesta fall behöver dom kraftfoder. Min häst skulle aldrig klara av att äta så mkt hö att han hade energi och näring nog att klara av träning. Och gammlingen skulle rasa i vikt direkt om han ej fick kraftfoder. Då fick det vara nåt supernäringsrikt genmanipulerad hö.. :smirk:

Men håller med om att man inte ska ge mer kraft än nödvändigt, mina får mkt hö och lusern som grund, och müsli som tillägg.

milly skrev:
Fel. Inte ens en hårdtränad häst behöver det om höet har bra värden och den äter tillräckligt av det! (vissa hästar vill ju inte äta så mycket hö och äter bara kanske 8kg trots fri tillgång - DÅ får man ju ersätta med kraftfoder)

Låter som vår häst det ;P Vi försöker få henne att äta mer grovfoder, men hon äter knappt ens en åtta-tio per dygn ibland, trots fri tillgång på hösilage, hon får relativt mycket kraftfoder då. Hon är så kinkig med maten vår lilla dam ;)

Centaur skrev:
Nja, skulle snarare säga att i dom flesta fall behöver dom kraftfoder.

Du har uppenbarligen erfarenehet av mer eller mindre svårfödda hästar då. Jag har mest erfarenhet av lättfödda... :crazy:
Man får olika uppfattning av olika erfarenheter! :smirk:

Iaf, det jag vill med denna tråd är att få de mer okunniga att inse att man inte ger kraftfoder pga att hästen rids/jobbas. Det kan lika gärna vara en häst som inte ALLS jobbas men som är väldigt svårfödd/inte vill sätta i sig tillärckligt med hö eller en lättfödd häst som jobbas rätt så hårt men dennes behov täcks mycket väl av t ex bara 12kg hö...
Man beräknar på MJ/protein och ser på hästens behov (genom både analys/foderstatsberäkning och genom att titta på hästen) och därefter ger tillskott/kraft, och INTE "vips bara" för att hästen börjar ridas.

Angely skrev:
Låter som vår häst det ;P Vi försöker få henne att äta mer grovfoder, men hon äter knappt ens en åtta-tio per dygn ibland, trots fri tillgång på hösilage, hon får relativt mycket kraftfoder då. Hon är så kinkig med maten vår lilla dam ;)

Ja det finns ju sånna hästar - ofta just de svårfödda av nån anledning. :confused: Och de lättfödda skulle kunna äta hur mkt som helst med inget stopp! (det är JAG van vid)

HannaZ skrev:
Ja om hästen tar protein från musklerna och använder, det i skelettet bundna, calciumet etc så kan dom ju klara sig ett tag....
Ja men vad händer då? jo musklerna äts ju upp.. på 3 månader så förlorar en promenadhäst hela överlinjen och blir som ett spjälstaket i ryggen.. jag har sett det med egna ögon (sojan tog slut så den 23 år gamla hästen fick enbart ett hö med kvot 1,6. Havre fick han inte för att han knappt reds)
så att låta hästen få alldeles för lite proteiner kan vara rena giftet för många hästar..

_Runaway_ skrev:
Ja det kan man undra, annars ska hästarna ha mer kraftfoder än hö. Jag ger min häst endast hö, så jag är oskyldig ;)
Jag hänger på din åsikt... /Anna-Karin som i princip har för bra hösilage för att ge fri tillgång på...

Håller absolut med om att det alltid handlar om Grovfodrets värden, och att man måste utgå från det.
MEN i vissa fall behöver en del hästar kraftfoder ändå, även om man har ett superhö.
Min häst tex. är i behov av mer protein, jag har ett jättefint analyserat hö som hon får fri tillgång på men hon får också proteintillskott och lite extra energi.
Jag har tillsammans med en veterinär kommit fram till den här foderstaten genom blodprov. (Hästen är mkt svårfödd)

Sedan tror jag inte att tex. Briar skulle få gå på bara hö, trots att de säkert har en superhö.
Läste i ridsport att han går på ca 6 kg kraftfoder när han jobbas och tävlas som mest. När han har viloperiod drar de sedan ner på nästan allt kraftfoder.
Likadant var det med Cardento, Magic Bengtson.

Så jag håller med alla här, om grovfodret. MEN jag håller inte med om att ALLA hästar klarar sig på ett bra hö i dagsläget.

Mvh Genesis

citat, HannaZ: Ja om hästen tar protein från musklerna och använder, det i skelettet bundna, calciumet etc så kan dom ju klara sig ett tag....

BeastieBabe skrev:
Ja men vad händer då? jo musklerna äts ju upp.. på 3 månader så förlorar en promenadhäst hela överlinjen och blir som ett spjälstaket i ryggen.. jag har sett det med egna ögon (sojan tog slut så den 23 år gamla hästen fick enbart ett hö med kvot 1,6. Havre fick han inte för att han knappt reds)
så att låta hästen få alldeles för lite proteiner kan vara rena giftet för många hästar..

ungefär så ja. + att dom blir bensköra.

Genesis skrev:
Sedan tror jag inte att tex. Briar skulle få gå på bara hö, trots att de säkert har en superhö.
Läste i ridsport att han går på ca 6 kg kraftfoder när han jobbas och tävlas som mest. När han har viloperiod drar de sedan ner på nästan allt kraftfoder.
Läste också det där. Tror det var på honom det stod också att han "fick i princip FRI TILLGÅNG på hö, 6-7 kg om dagen"........ är det fri tillgång? :D

AnnaKarinA skrev:
Läste också det där. Tror det var på honom det stod också att han "fick i princip FRI TILLGÅNG på hö, 6-7 kg om dagen"........ är det fri tillgång? :D
han kanske inte orkar äta mera, hursomhelst täcker det behovet.. och han kanske även står på halm..

HannaZ skrev:
citat, HannaZ: Ja om hästen tar protein från musklerna och använder, det i skelettet bundna, calciumet etc så kan dom ju klara sig ett tag....

ungefär så ja. + att dom blir bensköra.
mm.. det är hemskt när folk inte ser vad som händer..
ännu värre när folk VET om det och bara låter hästen förfalla.. jag visste juh vad som skulle hända och kunde inte förhindra det, så jag slutade rida den hästen, vem fick skulden 2½ månader efter det då? JAG! :eek: för jag hade juh ridit fel och därför tappade han alla muskler! :(

AnnaKarinA skrev:

Lade märke till det med :) Kan inte riktigt kalla det för fri tillgång kanske, hehe.. Men men, han står på halm också läste jag.

Genesis skrev:
Så jag håller med alla här, om grovfodret. MEN jag håller inte med om att ALLA hästar klarar sig på ett bra hö i dagsläget.

Jag är medveten om att det finns undantags fall. Men det är alldeles för många som tror att hästen ska ha kraftfoder bara för att den rids och/eller att den kan gå på samma foderstat oavsett vilket grovfoder man ger.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar