Ska han få somna in?

D

Donatello

:cry:Behöver få några andra hästmänniskors syn på det här.

Ska försöka sammanfatta allt så bra som det går och hoppas att ni orkar läsa, skulle vara mycket uppskattat då det här här så otroligt svårt!

Jag skaffade Donatello (ett varmblod) för 5 och 1/2 år sedan. Han är nu 15 år och har haft verkligen fått leva ett hästliv här hos mig och vi har upplevt mycket kul tillsammans. Vi har kommit varandra så nära dom här åren och jag är den enda han litar riktigt på då han inte litade riktigt på människor då han kom hit. Ni hästmänniskor vet nog hur det är då man fått en vän för livet då det gäller hästar.. Man får speciella band.

För ca. ett år sen började han halta på ett framben. Jag lät honom vila och satte försiktigt igång honom och det blev bättre, men det kom sedan tillbaka. Så höll det på under hela året, blev bra, sen kom det tillbaka. Efterhand fanns det där hela tiden och vi åkte in och kollade honom på kliniken för några veckor sedan. Han hade en inflammation i hovleden men även pålagringar eller "förslitningsskada". Det kan uppstå av arvsanlag eller eftersom han är varmblod mm, precis som en människa kan bli utsliten på vissa ställen i kroppen. Han blev behandlad och skulle på återbesök idag för ny behandling, men den första hade inte hjälpt någonting alls. Så den jätteduktiga veterinären vi hade, hon sa att eftersom det inte tagit nånting alls på behandlingen var det pålagringar och det var inget att göra åt. Hon sa att hon skulle inte tycka det var konstigt om vi lät honom få somna in för han har ont, iallafall då han rör sig snabbare än skritt. Alltså kan han bara gå i hagen, kanske skrittas ibland.

Då är min fråga: Är det rättvist mot honom att han ska få gå i kanske minst 10 år till bara i hagen? Jag skulle få så dåligt samvete. Han har haft det så bra och skulle kunna få en värdigt slut.
Det är såhär att jag har inte tid längre för att ha häst, det finns ingen möjlighet, jag hade tänkt låna ut honom på foder men det går ju inte då han har den här hältan. Och man vet ju aldrig var han hamnar och om jag lånar ut honom som sällskapshäst kanske han bara får stå i en hage och skrota som "andra häst" utan att nån bryr sig. Och det är ju mig han litar på så ska han leva vill jag att han ska vara hos mig.

Och jag kan inte vara bunden med allt som hästar hör till, tiden räcker inte pga. skola, jobb och fotboll. Skulle bara få dåligt samvete.
Men jag älskar ju Donatello så otroligt mycket!

Är det bästa för honom att få somna in, slippa ha ont, slippa hamna på nåt ställe där ingen bryr sig och då jag får gå och oroa mig hela tiden, slippa tillbringa resten av sitt liv i en hage?

Hjälp mig!

Sv: Ska han få somna in?

För ca. ett år sen började han halta på ett framben. Jag lät honom vila och satte försiktigt igång honom och det blev bättre, men det kom sedan tillbaka. Så höll det på under hela året, blev bra, sen kom det tillbaka. Efterhand fanns det där hela tiden och vi åkte in och kollade honom på kliniken för några veckor sedan. Han hade en inflammation i hovleden men även pålagringar eller "förslitningsskada". Det kan uppstå av arvsanlag eller eftersom han är varmblod mm, precis som en människa kan bli utsliten på vissa ställen i kroppen.

Artroser - pålagringar - kan även komma under obehandlade ledinflammationer som hästen går med länge.. Var hästen halt till och från i ett år utan att kollas alltså??

Det är såhär att jag har inte tid längre för att ha häst, det finns ingen möjlighet, jag hade tänkt låna ut honom på foder men det går ju inte då han har den här hältan. Och man vet ju aldrig var han hamnar och om jag lånar ut honom som sällskapshäst kanske han bara får stå i en hage och skrota som "andra häst" utan att nån bryr sig. Och det är ju mig han litar på så ska han leva vill jag att han ska vara hos mig.

Och jag kan inte vara bunden med allt som hästar hör till, tiden räcker inte pga. skola, jobb och fotboll. Skulle bara få dåligt samvete.
Men jag älskar ju Donatello så otroligt mycket!

Är det bästa för honom att få somna in, slippa ha ont, slippa hamna på nåt ställe där ingen bryr sig och då jag får gå och oroa mig hela tiden, slippa tillbringa resten av sitt liv i en hage?

Vad som är bäst för hästen finns det nog lika många åsikter om som det finns folk. Men du har inte tod och lust att ha häst längre, och du har en häst med en kronisk hälsodefekt, som är promenadpensionär i ordets mest bokstavliga betydelse. Och en död häst lider inte.

Så ja, utefter de omständigheter du givit så tycker jag absolut du ska avliva. Hade du haft tid/lust/råd att ha häst hade mitt svar varit annorlunda, men som det ser ut nu, så är det bästa för alla inblandade att han får somna.

Jag skulle ta bort hästen.. tycker inte att du ska ha dåligt samvete, gör det du känner är rätt..

Det kostar mycket att åka in på kliniken och då min mamma är ensamstående så har vi inte haft råd att åka in och kolla honom riktigt; och då han blivit bra hela tiden har det inte känts som en nödvändighet förrän nu då det inte blev bättre. Då SJÄLVKLART och i andra lägen då det skulle behövts skrapade vi ihop pengar för att få honom kollade. Skulle aldrig låta honom lida i onödan!

Angående lusten så har jag fortfarande hästintresse, men inte tiden. Ska ev. flytta nästa år också. Det känns inte rätt mot honom att ha honom kvar och inte kunna ge honom den tid han förtjänar.

Skulle aldrig låta honom lida i onödan!

Men det har du ju gjort i ett år!
Har man inte råd med veterinär så skaffar man inte häst!

Jag tycker du ska välja att avliva faktiskt.
Där lider den inte på något sätt och det är ju inte säkert att hästen blir bra även om den bara går i hagen.
Har du dessutom varken tid eller råd så är det ju lika bra att inte ha den kvar.

Men det har du ju gjort i ett år!
Har man inte råd med veterinär så skaffar man inte häst!

Jag tycker du ska välja att avliva faktiskt.
Där lider den inte på något sätt och det är ju inte säkert att hästen blir bra även om den bara går i hagen.
Har du dessutom varken tid eller råd så är det ju lika bra att inte ha den kvar.

Det kan hända saker i livet som gör att saker ändras. När vi skaffade häst hade vi pappa i familjen. Så vi är inte några som gör förhastade beslut. Och han har inte lidit i ett år, han har ju varit bra långa stunder innan han blev halt igen. Sånt här tänker jag inte diskutera, folk vet inte den verkliga historien bakom ett inlägg här hur mycket man än förklarar, det ända jag vet är att jag inte gjort nåt fel och att jag vill ha råd från andra som gått/går igenom samma sak.

Du har gjort MYCKET fel!

Om hästen på ett helt år blivit halt flera gånger på samma ställe(?) så har du ju förmodligen ridit på den utan att den varit frisk.
Att den inte varit halt mellan gångerna visar ju inte på att den varit frisk utan snarare att problemet varit dolt.

Hur många gånger var hästen halt då? Hur länge lät du den vila varje gång?

Hej!
Du gör ett av de svåraste valen i ditt liv hittills, och förmodligen ett av de klokaste om du väljer att avliva hästen. Den har redan levt ett ganska långt liv, och som jag ser det ställt upp på mycket och gett dig en fin tid. MEN om du behåller den så är det enbart själviskt för din egen skull, och visst är din häst värd mer än så?
Jag har valt att ta bort hästar av samma anledning, och det känns helt rätt efteråt. Risken är också annars att den kommer att fortsätta kosta dig pengar.
Mvh Helena

Jag instämmer i det Alexandra_W sa, väl skrivet. Jag förstår att det är ett tungt beslut, har själv fått fatta det under åren som hästägare, men det är ett beslut man måste ta av kärlek. Hellre ett värdigt slut, än att ha kvar hästen för att lugna sitt egna dåliga samvete. Se bara till att du har stöd runt dig när det är dax, och var trygg i att du gör rätt.

Tycker tyvärr inte du har mycket annat att välja på än att ta bort hästen, med tanke på att den är så pass dålig som den är.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 047
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama