Ska gifta mig, HJÄLP!

Breakdance

Trådstartare
Nu har jag försökt använda google utan att lyckas igen, så här är det, Jag gifter mig den 14/9 och byter då efternamn till mannens. Imorgon ska jag köpa flygbiljetter till våran resa som är den 10/10, vilket efternamn ska jag använda imorgon?! Jag är ju inte fru ******* än utan fortfarande ogifta ***** men när vi reser är jag ju fru.. Hur FANKEN gör man? :nailbiting:
 
Sv: Ska gifta mig, HJÄLP!

Jag skulle tro att du bör boka i ditt nya efternamn. När vi åkte på bröllopsresa rekommenderades min nyblivne man att åka på sitt gamla pass, men då åkte vi tre dagar efter bröllopet. Med tanke på att du blr hinna skaffa ett nytt pass till resan förmodar jag att det är ditt nya namn som gäller.
 
Sv: Ska gifta mig, HJÄLP!

Det går att resa i sitt nya namn om alla papper är i ordning men så länge du inte förnyar ditt pass så måste resan bokas i det namn som står i passet. Hur länge passet är giltigt efter ett namnbyte vet jag inte. Jag reste dagen efter bröllopet och då i mitt gamla namn.
 
Sv: Ska gifta mig, HJÄLP!

Du kan använda ditt gamla pass upp till 6 månader efter namnbytet så om du inte vill stressa med att skaffa nytt pass (registrera namnbyte + skaffa nytt pass kan nog ta 3-4 v) så rekommenderar jag att du reser i ditt namn som ogift.
 
Sv: Ska gifta mig, HJÄLP!

Jag skulle göra namnändring och sånt efter resan i stället för att stressa med sånt nu.
 
Sv: Ska gifta mig, HJÄLP!

Många bud här =) Nu är det så att papperen med namnbyte gick iväg till skatteverket i förra veckan.. är det dit man ska ringa och kolla hur man gör? Eller bör man ringa polisen och höra hur man ska göra med passet?

6 månader låter ju himla bra, om det gäller även fast man skickat in papper om namnbyte :p
 
Sv: Ska gifta mig, HJÄLP!

Som de andra sagt - boka i det namn som står i passet!
Stämmer inte biljettnamnet och passnamnet så kommer du inte på flyget...

Själv hade jag aldrig vågat chansa på att namnbytet går igenom, samt att man hinner fixa pass på den korta tiden. Mycket bättre att boka i "gamla" namnet då :)
 
Sv: Ska gifta mig, HJÄLP!

Jag vet att jag läst 6 månader men nu blev jag osäker och kan heller inte hitta någon källa. Åker ni reguljärt eller genom resebyrå? Kolla om det är möjligt att göra namnbyte på biljetterna, dvs om du kan boka i ditt gamla namn och sen göra en namnändring om du hinner skaffa nytt pass innan resan. Hade du haft 1-2 veckor mer tid hade du lätt kunnat boka i ditt nya namn men nu är det lite gränsfall.
 
Sv: Ska gifta mig, HJÄLP!

När jag bytte namn använde jag mitt gamla pass (och namn) i ett par år efteråt, det var aldrig något problem. Det viktiga är att det står samma sak på biljetterna som på passet.
 
Sv: Ska gifta mig, HJÄLP!

Vi gifte oss i december förra året och åkte till USA i januari. Då kollade vi med flygbolaget och de sa att så länge det stod samma namn i pass och på biljett var det ingen fara.

Är du osäker så ring flygbolaget och fråga!
 
Sv: Ska gifta mig, HJÄLP!

Vi skulle göra samma sak när vi gifte oss. Men jag bokade i mitt gamla namn och åkte med gamla passet, och så ordnade jag nytt när jag kom hem igen.
Det var inga problem.
 
Sv: Ska gifta mig, HJÄLP!

SOm många andra sagt, du måste ha samma namn på flygbiljetten som du har i passet annars kommer du inte ombord på planet!
 
Sv: Ska gifta mig, HJÄLP!

Prästen sa åt mig att använda mig av det gamla namnet tills jag fått pappret om namnändring ifrån skatteverket.

Gifte mig söndagen den 2/12 och fick brevet ifrån skatteverket den 11/12.

Så jag hade nog varit snabb och fixa nytt pass vilket enligt polisens hemsida ska ta runt 1 vecka.

och då bokat biljetten i nya efternamnet!
 
Sv: Ska gifta mig, HJÄLP!

Det skatteverket sade till oss var att om du blir av med passet under resan blir det trubbel att komma hem om du åker på ditt gamla namn, eftersom du då får svårt att få ett nytt pass med ditt gamla namn.
 

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 062
Senast: KesoNeso
·
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 371
Senast: NilHe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 288
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp