Ska flyktingar som åker och deltar i krig förlora rätten att återvända?

Mycket enkelt.
Om en individ flyr från land X som ligger i krig söker uppehållstillstånd och får det. Sen beger sig personen tillbaka till landet och deltar i konflikten, nej då tycker jag inte personen har rätt till uppehållstillstånd med orsaken i kriget som pågår i landet.
Som norska motståndsmän som uppehöll sig i Sverige under andra världskriget och sedan återvände för att kämpa mot ockupationsmakten?

Om - vilket Gud förbjude - det skulle bli krig i Sverige, ska då alla svenska medborgare som aktivt deltar i detta krig, då också ovillkorligen utvisas? I så fall, till vilket land då?

Eller ska vi ha olika regler och lagar beroende på i vilket land kriget försigås?
Eller beroende på om man krigar på den 'onda eller 'goda sidan? Hur definierar man då vilken sida som är 'ond' eller 'god'? En klick-omröstning på aftonbladet.se?

Jag har inte läst alla inlägg här men för mig finns det stora skillnader. Här har de flytt och fått asyli ett annat land som har gett dem skydd, mat, hem, sjukvård och utbildning. Sedan åker de tillbaka för att delta i en terrorgrupp som med bestialiska brott kämpar MOT den kultur som räddat ens liv. Hur går det ihop?

Som norska motståndsmän som uppehöll sig i Sverige under andra världskriget och sedan återvände för att kämpa mot ockupationsmakten?

Ska det ha betydelse vilken sida personen stöder i konflikten? och isåfall är det alltid så självklart vilken sida som är den goda sidan?

Var och en som åker tillbaka och strider har säkerligen argument för att detta är rätt och riktigt. Men har dessa kvar orsaken till sitt uppehållstillstånd när de medvetet återvänder till kriget?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka