purity_666
Trådstartare
Jag tänkte ju bara de som kommit hit för att komma undan pågående krig i hemlandet. De som har som skäl att vara i Sverige är just att slippa kriget. Om de sen frivilligt väljer att åka tillbaka till kriget så finns ju inte skälet kvar. Då anser ju inte de själva att de behöver skyddas från kriget.Jag tänker att det inte kan vara så lätt att säga upp ett svenskt medborgarskap? Jag kan tycka att det är en sak att någon som har uppehållstillstånd inte får svenskt medborgarskap om den personen väljer att återvända för att kriga, men har en person redan fått ett svenskt medborgarskap kan detta knappast sägas upp? Vad händer med de personer som då inte längre har något medborgarskap, ska de stå statslösa (heter det så? Menar iallafall de som inte har någon tillhörighet till något land) Ska detta gälla även personer som är födda och uppvuxna i Sverige, eller ska det bara vara de personer som fått svenskt medborgarskap i äldre dagar som ska riskera att få sitt medborgarskap indraget?
Självklart gäller det inte familj/släkt/de som bara råkar ha ett annat ursprung osv.
Jag tänker också att det kanske är en lätt väg för dom att slippa undan konsekvenser för det de gör i kriget om de återkommer hit. Kanske deltar i terrororganisationer, krigsförbrytare och istället för att ställas till svars kommer de tillbaka hit. Hur gör man i de lägena? Kan de ställas till svars här?
Och om man tänker som andra länder: de som åker till terrororganisationer, hur vet man att de inte fortsätter den verksamheten härifrån?