Ska flyktingar som åker och deltar i krig förlora rätten att återvända?

purity_666

Trådstartare
Jag läste om att jihadister kan förlora rätten att återvända till england http://www.expressen.se/nyheter/brittiska-jihadister-nekas-atervanda/

Anser ni att flyktingar/invandrare till Sverige förlorar rätten till svenskt medborgarskap om de återvänder till sina länder för att delta i krig? Eller som nu rapporterats om en del som ansluter sig till Isis?

Jag kan tycka att om man fått komma till Sverige för att undkomma krig, sen gör valet att återvända och delta i terroraktioner, ja då har man diskvalificerat sig själv. Då finns inte flyktingskälen kvar och jag tycker satt man inte har rätt att komma hit sen för att undgå ansvar för de handlingar man gör i kriget. Vill man delta i kriget behöver man ju inte fly från första början.

En annan del är ju att man är rädd för att de ska begå terrorbrott i sina hemländer sen. Det är väl en aspekt att fundera på också.

Men som sagt: bör man ha rätt att åka till tex ISIS och kriga för att sen komma till Sverige igen om man en gång fått tillträde till Sverige pga krig i hemlandet?

Nej, har man valt att åka tillbaka och aktivt delta i det kriget (eller vilket krig som helst) man angav som skäl för att fly och få medborgarskap här så, nej. Man kan ju inte säga att man måste fly och riskerar skada om man stannade eller åkte tillbaka och sen välja att ändå åka tillbaka och sen vilja komma till Sverige igen.. det blir ju bara orimligt.
Men om man kom som en familj tycker jag inte en medlems val att åka och kriga ska påverka resten av familjens möjligheter att stanna.

Under andra världskriget fanns det säkerligen finländare som flydde kriget i deras land till Sverige, för att sedan återvända för att hjälpa till i kriget i sitt land. Om nu några av dessa skulle återvänt till Sverige och blivit svenska medborgare tycker jag absolut att vi som rättsstat ska leta upp dem, och statuera exempel medelst ordentliga utvisningar som känns ända till Helsingfors.
Vi bör även kontrollera alla fd. norrmän och danskar över 70.

De som smitit undan rättvisan genom att dö, ska utvisas postumt.

Nej, har man valt att åka tillbaka och aktivt delta i det kriget (eller vilket krig som helst) man angav som skäl för att fly och få medborgarskap här så, nej. Man kan ju inte säga att man måste fly och riskerar skada om man stannade eller åkte tillbaka och sen välja att ändå åka tillbaka och sen vilja komma till Sverige igen.. det blir ju bara orimligt.
Men om man kom som en familj tycker jag inte en medlems val att åka och kriga ska påverka resten av familjens möjligheter att stanna.
Nej det håller jag med om. Alla kan ju inte straffas för att en individ gör sitt val.

Men som sagt: bör man ha rätt att åka till tex ISIS och kriga för att sen komma till Sverige igen om man en gång fått tillträde till Sverige pga krig i hemlandet?

Blir det skillnad om en del väljer att åka ner och kriga mot ISIS?

Tv4 nyheter gick ju för ett tag sen ut på stan och frågade, det var flertal som ville åka och kriga- nu är det svårt att veta om bara de som sa ja kom med på TV, och om de svarade ogenomtänkt i "hettan", men ändå, antagligen finns det en del som vill åka ner och kriga.

Och nej, - då får landet de bor i skicka trupper och styra upp det hela den vägen.

Fast om man vill hjälpa till så får man göra det på vettig och organiserad väg, typ gå med i försvaret, FN-trupper osv. Man kan inte som enskild person åka ner när man samtidigt ansöker om medborgarskap här i Sverige för att undkomma samma krig man vill ner och delta i. Det blir koko.

Tycker inte dom ska få komma tillbaka om dom väljer att åka och kriga, jag kanske är uppskrämd men jag är väldigt rädd att ha hit isis folk, vill inte riskera att dom börjar hitta på saker här. Så har dom kommit hit och väljer att åka tillbaka så får dom gärna stanna kvar där nere för min del.

Åker dom hem för att kriga så ska dom förlora medborgarskapet och förbjudas inträde till Sverige igen, tycker jag.
Om - vilket Gud förbjude - det skulle bli krig i Sverige, ska då alla svenska medborgare som aktivt deltar i detta krig, då också ovillkorligen utvisas? I så fall, till vilket land då?

Eller ska vi ha olika regler och lagar beroende på i vilket land kriget försigås?
Eller beroende på om man krigar på den 'onda eller 'goda sidan? Hur definierar man då vilken sida som är 'ond' eller 'god'? En klick-omröstning på aftonbladet.se?

Om - vilket Gud förbjude - det skulle bli krig i Sverige, ska då alla svenska medborgare som aktivt deltar i detta krig, då också ovillkorligen utvisas? I så fall, till vilket land då?

Eller ska vi ha olika regler och lagar beroende på i vilket land kriget försigås?
Eller beroende på om man krigar på den 'onda eller 'goda sidan? Hur definierar man då vilken sida som är 'ond' eller 'god'? En klick-omröstning på aftonbladet.se?

Flyr man krig så åker man inte tillbaka för att kriga så är det bara. Det är vad jag tycker sen kan du blanda in krig i sverige hur mycket du vill men det är inte relevant.

Ett fullständigt reellt sceniario idag är att Ryssland går in i de Baltiska länderna.
I Sverige finns det idag många människor med baltiskt påbrå och svenskt medborgarskap (t.ex Olof Palme var en sådan).

Om en del av dessa skulle vilja resa tillbaka för att göra motstånd, ska de då berövas sitt svenska medborgarskap?

Under andra världskriget fanns det säkerligen finländare som flydde kriget i deras land till Sverige, för att sedan återvända för att hjälpa till i kriget i sitt land. Om nu några av dessa skulle återvänt till Sverige och blivit svenska medborgare tycker jag absolut att vi som rättsstat ska leta upp dem, och statuera exempel medelst ordentliga utvisningar som känns ända till Helsingfors.
Vi bör även kontrollera alla fd. norrmän och danskar över 70.

De som smitit undan rättvisan genom att dö, ska utvisas postumt.

Var det verkligen så? Så vitt jag vet skickades barn till Sverige för att undkomma kriget, men ingen jag känner har åkt till Sverige som vuxen och sen återvänt till Finland för att strida. Däremot fanns det ju svenskar, främst i fortsättningskriget.

Det går ju inte att jämföra så. Jag tänker att en flykting, som kommit till Sverige för att komma undan kriget och fått stanna här för att slippa kriget. Om den frivilligt åker hem igen för att delta i kriget, så finns inte behovet av att fly kriget längre. Då vill man ju delta och är uppenbarligen inte rädd för sitt liv längre. Då tycker jag grunden till beslutet inte längre finns.

Man kan ju jämföra det med äktenskap. De som kommer hit genom att de gift sig med en svensk medborgare förlorar rätten att stanna här om de genast separerar när de kommer hit. Grunden för beslutet att stanna finns inte längre.

Jag läste om att jihadister kan förlora rätten att återvända till england http://www.expressen.se/nyheter/brittiska-jihadister-nekas-atervanda/

Anser ni att flyktingar/invandrare till Sverige förlorar rätten till svenskt medborgarskap om de återvänder till sina länder för att delta i krig? Eller som nu rapporterats om en del som ansluter sig till Isis?

Jag kan tycka att om man fått komma till Sverige för att undkomma krig, sen gör valet att återvända och delta i terroraktioner, ja då har man diskvalificerat sig själv. Då finns inte flyktingskälen kvar och jag tycker satt man inte har rätt att komma hit sen för att undgå ansvar för de handlingar man gör i kriget. Vill man delta i kriget behöver man ju inte fly från första början.

En annan del är ju att man är rädd för att de ska begå terrorbrott i sina hemländer sen. Det är väl en aspekt att fundera på också.

Jag tänker nog att man måste räkna med att människor kan förväntas förändras och även om man skulle kunna säga att vid exakt tillfället när man lämnar Sverige för att återvända saknas flyktingskäl, så kan flyktingskäl uppstå vid vilket senare tillfälle som helst.

Så nej, jag tycker att inte att man automatiskt kan vara diskvalificerad - även om en sådan historia kan ligga i lasten vid bedömningen - självklart.

Olika klasser av medborgare alltså? En del är bara medborgare inom vissa villkor? Hur länge då? Vad med deras barn? I hur många generationer är medborgarskapet villkorat?

Vad händer med en "etnisk svensk", blond & blåögd hr/fr Andersson, som sympatiserar med tex syriernas kamp mot IS och reser för att - som hen ser det - hjälpa i den rättfärdiga kampen för oskyldiga mot terror? Förlorar även "äkta svenskar" sin rätt till medborgarskap då?

Jag kan hålla med om att jag tycker det är bedrövligt (och skrämmande!) i många fall, men jag anser att det är minst sagt enögt att tänka att "åker de till krig får de inte komma tillbaka". Det är sällan så enkelt. Och jag tycker det är direkt fasansfullt att tänka mig att det skulle finnas olika nivåer på "äkta" medborgarskap. En medborgare har en medborgares rättigheter och skyldigheter, oavsett bakgrund!

Individer som begår brott och/eller utgör en risk ska givetvis hanteras därefter, men då på individbasis och utan att vi trampar på de rättigheter de faktiskt har.

Man bör skilja mellan personer som åker och deltar i strider för en känd terrororganisation eller personer som åker för att försvara sitt fosterland eller en erkänd nationalstat. Har man fått asyl/uppehållstillstånd för att man flytt krig och elände anser jag inte att man kan åka ner för att slåss i en terrororganisation utan någon form av påföljd.....

Jag uppfattade frågeställningen som att det avsåg flyktingar som just nu ansöker om medborgarskap/uppehållstillstånd eller som nyligen gjort det (typ 6 mån). Då tycker jag inte man kan först komma hit och vilja fly kriget i sitt hemland och sedan vilja åka tillbaka och kriga samtidigt som man vill ha medborgarskap här. Att vara flykting är ju just det, att man flyr sitt hemland pga krig eller andra oroligheter så man är orolig för sin överlevnad och välmående. Om man då självmant väljer att ändå åka tillbaka och delta i kriget man flydde från anser jag diskvalificerar för medborgarskap/uppehållstillstånd. Då finns det nog många andra som behöver det mer.

Jag tänker att det inte kan vara så lätt att säga upp ett svenskt medborgarskap? Jag kan tycka att det är en sak att någon som har uppehållstillstånd inte får svenskt medborgarskap om den personen väljer att återvända för att kriga, men har en person redan fått ett svenskt medborgarskap kan detta knappast sägas upp? Vad händer med de personer som då inte längre har något medborgarskap, ska de stå statslösa (heter det så? Menar iallafall de som inte har någon tillhörighet till något land) Ska detta gälla även personer som är födda och uppvuxna i Sverige, eller ska det bara vara de personer som fått svenskt medborgarskap i äldre dagar som ska riskera att få sitt medborgarskap indraget?

Så, rent spontant nej det är inte bra att vi har svenska medborgare som krigar för typ ISIS, men jag har svårt att se hur vi skulle kunna lösa det på ett bra sätt, som inte riskerar att skapa andraklassens medborgare etc. Är man svensk medborgare är man svensk medborgare, tycker jag. En helt annan sak med uppehållstillstånd, men svenska medborgarskap kan vi inte börja tulla på.

Jag tänker att det inte kan vara så lätt att säga upp ett svenskt medborgarskap?
Nej, det strider ju mot FN-konventioner, våra egna (grund)lagar och sådär. Tror inte att något västerländskt land ägnar sig åt sådant. Det är inte vad jag uppfattar att Storbritannien tänker göra heller (utifrån artikeln i trådstarten). Inte heller att de vill stänga ute medborgare utan att de vill fängsla och åtala dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka