Ska detta vara ett straff?

R8n

Trådstartare
Kopierat från arbetarbladet
37-åring slog sin hund – döms av hovrätten
---
Svea hovrätt dömer en 37-årig hundägare från --- till dagsböter för djurplågeri. 37-åringen ska bland annat ha slagit och sparkat sin hund och slungat hundens huvud mot en vägg.

I slutet av maj för två år sedan uppstod ett ordentligt tumult i ett trapphus i ---. Upprinnelsen var att en dobermantik sluppit ut genom sin ägares lägenhetsdörr och ägaren, en 37-årig man, använde hårdhänta metoder för att hämta in hunden igen.
Vittnen har i tingsrätten berättat om hur han slagit och sparkat hunden, dunkat den i väggen och släpat den uppför trappan i frambenet. När hunden försökte rymma igen och sprang ner i husets tvättstuga ska han, enligt vittnen, ha dragit ut hunden på gården och fortsatt slå den.

Försökte hindra
Tumultet väckte grannarna som kom ut och försökte hindra 37-åringen. Polisen som var först på plats har också vittnat om att det fanns spår av både blod och avföring hela vägen från lägenheten ned till tvättstugan. Tingsrätten ogillade åtalet i april förra året, då man ansåg att de åtgärder 37-åringen vidtagit inte skulle bedömas som djurplågeri. Man ifrågasatte också vittnenas utsagor.
Domen överklagades då till Svea hovrätt, som i stället dömer 37-åringen till dagsböter för djurplågeri.

Kan ju tilläga att hunden avled 1 månad senare av sina skador.
Och "dagsböter" innebär 2 000 kr. :mad:

Nej fängelse åt dem som misshandlar djur :devil:

Sv: Ska detta vara ett straff?

Ja lagstiftarna har höjt maxstraffet till 2 år men domstolarna verkar inte ha fattat vinken.
PL

Nu kan ju dagsböder vara mycket mer än 2000 kr, det baseras på inkomsten och sen står det inte hur många han fick heller.
Men den här personen har jag lust att slå och släpa i en trappa tills han skiter ner sig.
Helt klart för fängelse till djur misshandlare.

Nu kan ju dagsböder vara mycket mer än 2000 kr, det baseras på inkomsten och sen står det inte hur många han fick heller.

Jag vet, eftersom jag bode granne med denna sjuka person, han vräktes kort efter händelsen. Så bekanta har berättat hur mycket pengar han ska betala.

Hittade detta också:
En ---bo har av Svea hovrätt dömts till dagsböter på sammanlagt 2 000 kronor för att ha misshandlat sin hund. Mannen har enligt hovrätten utstatt hunden för otillbörligt lidande med knytnävsslag, strupgrepp och genom att släpa hunden i ett framben nedför en trappa.
Hovrätten ändrade därmed tingsrättens dom där mannen friades från misstanke om djurplågeri

Ok då vet jag ;)
Fy fan säger jag bara.

Jo, det var verkligen hemskt att se. Och stanken av urin, avföring och blod i trapphuset var vidrig.
Och hundens skrik av smärta var hemsk att höra :cry:

Det som inte står med i artiklarna är att han även försökte få in hunden i troktummlaren :crazy: det var väl bara tur för henne att hon var för stor, annars vette fan vad som hänt :cry::crazy:

Usch jag ryser! Helt sjuk dom av ett fall där kraftigt djurplågeri är uppenbat! När ska domstolarna börja använda sig av den övredelen straff skalan, om inte vid ett sånt här fall?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka