Ska det vara så här att rida western??

palle

Trådstartare
Flyta tråden om den är fellagd, men jag börjar här då den handlar om western.

Några vänner till mej har varit på en 3-dagars kurs för nybörjare.

Så långt allt väl.
Men hemkomna måste jag som vanlig ryttare fråga om den attityd som tränaren hade på kursen är den som gäller.
Det blev lite bluddrigt det här, men jag fortsätter så kanske ni börjar förstå vad jag menar.

Tränarens filosofi gick ut på att om hästen inte lydde omedelbart så skulle man skrika ochleva rullan tills hästen lydde...
Om hästen gick i rask takt in i stallet skulle den straffas med att inte få någon mat..
Sen försökte tränaren bevisa att det bara var hans westernhästar som inte galopperade rätt in i väggen om man styrde dom dit..
För att få stopp på hästen skulle man skrika woah så högt man förmådde..
Alla ryttare skulle hålla ytterst i tyglarna och händerna skulle man hålla ungefär i axelhöjd..
Alla som inte red i jeans var det fritt fram att mobba...
Alla hästar utom halvblod gick att rida western på. Halvbloden var för dumma och hade inga naturliga gångarter, därför var dom värdelösa som westernhästar..
Efter avslutad kurs frågade en av deltagarna vad en westerhäst kostade. Svaret blev: Jag skulle aldrig sälja en häst till dej, du kan ju inget...

Öhh, om det är så här så kommer då jag aldrig mer ens titta på en westerntävling. Än mindre pröva på.

:mad: :mad: :mad:
ja du vad ska man säga......
Låter som ett riktigt skräckexempel, kan inte du pm:a mig om vart de varit? För det skulle jag bra gärna vilja veta!

Eftersom jag själv undervisar nybörjare så har jag ingen som helst förståelse för dylig "undervisning".
Enligt mitt sätt att se det så kan man rida western på alla sorters raser, och sedan om du är nybörjare så är det väl utmärkt att du går och lär dig för någon?
Men jag antar att denna "instruktör" :devil: kunde rida utan att någon hjälpte honom/henne? :confused: :confused:

Och sedan vad det gäller utrustning, klädsel, så har det ingen betydelse för din ridning när du börjar att rida western( tycker jag) utan då handlar det mest om att hitta sättet att kommunicera med hästen och "den röda tråden" ffa vad det gäller eftergift och belöning kontra att inte ge sig innan du fått det svar du eftersträvat tex att gå undan för en skänkel, helt enkelt att vara konsekvent och tydlig!

Om man sedan vill förtsätta att utveckla sin westernridning kanske det är på sin plats att skaffa delade tyglar, westernsadel etc, och i en westernsadel sitter du iofs bäst i med jeans, men jag halshugger inga elever som tycker att de vill rida i andra byxor( fast de är få, dock :D)

Självklart är det western.. det säger ju sig självt.. eller?!

*suck* :confused:

Herregud
När skall människor lära sig tänka själv. En dålig tränare är en dålig tränare oavsett det gäller western, hoppning, dressyr mfl. På ditt inlägg visar du ju att du inte tyckte detta var ok ?? Varför då ifrågasätta detta och fråga om detta är rätt. Självklart är det inte det enligt mig.
Kan ta ett exempel
Jag är westernryttare men var nere i ridhuset och kollade in hoppträning häromdagen. Fy fasiken säger jag, ryttarna slet och drog i hästarna, bara hälften kunde styra och tränaren bara skrek -fortstätt,fortsätt och höjde hindrena.
Skitdåligt helt enkelt.
Men inte skriver jag ett inlägg under hoppning och undrar om alla hoppryttare gör likadant.
Nä, börja tänka lite själva. SNÄÄLLA
:smirk:

Det är trist när det dyker upp liknande trådar oavsett om det handlar om western, dressyr, hoppning osv.. Det blir ett visst svartmålande.

men samtidigt är det bra att reda ut vissa begrepp o fråga det man inte förstår.

Antingen har det skett ett grymt missförstånd eller så är det så enkelt att tränaren inte borde få kalla sig "tränare".

Svårt att sätta sig in i detta enskillda fall då folk upplever saker olika.

Det kan ju som ex ha varit en skämtsam stämmning som inte alla förstod(man ska akta sig för att skämta om saker folk kan ta illa upp för)?!

Tränarens filosofi gick ut på att om hästen inte lydde omedelbart så skulle man skrika ochleva rullan tills hästen lydde...
låter för mig konstigt :confused: har inte tittat på någon Clinic då det förekommit.

Western jobbar ju utifrån det att det är svart eller vitt. Det ska inte vara roligt o lätt att göra fel utan hästen ska alltid uppmuntras till att göra rätt=lättaste vägen ut ur situationen. Som ex är eftergiften på tygeln viktigt o belyses mer än i ex Dressyr(där man tyvärr ofta missar det i ryttarnas utbildning)! Det betyder ju inte att man kastar fram tygeln eller måste hålla handen längst ut på tygeln utan att hästen får belöning med en mindre eftergift då den gör rätt.
Hästen ska bära sig själv utan stöd på tygeln.

Alla hästar utom halvblod gick att rida western på. Halvbloden var för dumma och hade inga naturliga gångarter, därför var dom värdelösa som westernhästar..

hehe det trodde jag att Wtränare tyckte! men det är samma sak som med alla raser, det är individens förutsättningar som är det betydande dvs temperament, extriör m.m. som avgör. Däremot så märker jag ett visst mått av "suckande" mot en annan "ras". Men är vi bara medvetna om våra hästars begränsningar så är det ju ok vill man tävla på elit nivå så rekommenderar jag nog att man ska införskaffa sig en "western ras". Men hur många kommer till den nivån? Inte jag iallafall.

Jag skulle aldrig sälja en häst till dej, du kan ju inget...

Det var lite väl "ärligt" och inte ett vidare bra svar.

Fast samtidigt kan jag ju förstå palle mfl om de undrar!
Westernridningen är ju inte lika vanlig så då kanske man kan tro att det är så här det går till på träningar överlag?
Inom hoppning etc så vet ju "alla" att det finns skiftande kvaliteter på tränare....

Ja, ok
Visst skall man svara när de undrar, men jag menar att vi måste ju ändå tänka själv. Tänk på alla de andra som var på clinicen. De har inte skrivit hit och fått svar av er. De går kanske hem och köper hela clinicen med hull och hår.
Alla måste lära sig att skilja agnarna från vetet. Annars kan det ju gå riktigt illa. Jag började själv min westernbana med att råka ut för många oseriösa tränare. Hade ingen att fråga utan åkte på en massa clinicar innan jag hittade någon som passade mig och som jag trivs med.
Så när jag hör att de aldrig mer vill titta på eller träna western så blir jag oroad. Man kan inte åka på en clinic och sedan bilda sig en uppfattning om hela westernsverige.

Ska klargöra att jag själv inte var med på sagda kurs utan det var dom flesta av mina kompisar som var där.

Det värsta tycker jag var att nästan alla köpte tränarens åsikter utan prut, utom hon som mobbades för att hon vägrade byta till jeans.
Hon har nämligen precis som jag en extremt skör hud som spricker för minsta lilla knöl i kläderna.
Vi kan inte ens gå i jeans på sommaren för då spricker huden pga jeansens hårda sömmar.

Men jag fick av en gammal militär redan på 60-talet veta att skrika bland hästar är det sämsta du kan göra.
Eftersom dom hör din minsta viskning, så slutar dom att lyssna på dej om du hela tiden skriker åt dom.

Men jag ska tala med min bästa vännina och höra vem det var som betedde sej så här.

Och varför jag la in min fråga var just det att får verkligen vem som helst ta emot elever?

Och det får dom tydligen.

Vore det inte på sin plats med någon form av auktorisation av westertränare?

Mvh palle.

p.s. Dessutom fick dom inte rida ute i terrängen på hela kursen, utan fick vara enbart i ridhuset. d.s.

Haha, det där lät som ett stort skämt! Var det inte det?

Min tränare säger att man kan rida western på alla hästar, sen blir de mer eller mindre bra, men det beror på individerna. Han tycker till exempel att mitt varmblod är bättre än många quarters han har sett och han har jobbat ett flertal år i Kanada. Han skulle aldrig säga att det inte går att rida western på en annan ras. Lugn och fin bland hästarna ska det vara. Men det är ju bara sunt förnuft och ska gälla hos alla hästar och inom all hästhantering...

Mycket sorgligt att såna människor kan med att åka runt och ta betalt !!!

Det allra värsta är kanske ändå att de skrämmer bort nya, intresserade ryttare. Skulle jag ha träffat på en sån här typ på min första clinic för x antal år sedan hade jag knappast fortsatt!

Hoppas att dina kompisar inte tappade all motivation utan kan tänka sig att göra ett nytt försök med en annan seriös tränare.

Malin

Snälla PM'a mig också.. Det låter inte som någon jag känner men det vore kul att veta ifall personen ifråga skulle råka komma till våra nejder.... :crazy:

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

Låter som att tränaren inte har alla hemma och har koll på western.

Jag var själv på mitt livs första Westernclinic i helgen och hade en riktigt positiv upplevelse. Det var inte fråga om att skrika tills hästen lyssnade, utan som så många här tidigare har skrivit. Eftergift på tygel när hästen gör rätt, för att få den att inte hänga på tygel och fortsätta jobba i rätt form av sig själv. Visst blev jag instruerad att säga whow när jag ville göra en stop, men inte att höja rösten.

:eek: :eek: :eek:
:devil: :devil: :devil: :devil:
Det ska absolut inte vara så nej!!
Den där "tränaren" verkade inte vara medveten om vad han gjorde :mad: Man blir arg när man tänker på att det finns såna människor, dom förstör ju bara för andra. (menar då folk som utger sig för att kunna saker dom inte kan och lär upp andra helt fel) vad luddigt det där blev :crazy:

Liknande trådar

S
Western Jag har ridit engelsk riding sen jag avr liten, men nu har jag bytt gren och vill satsa fullt ut på western men eftersom jag aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 191
Senast: clarinho
·
M
Western Hej alla westernmänniskor! Skulle först vilja säga att ni på detta forum verkar vara väldigt jordnära, raka och trevliga människor...
Svar
5
· Visningar
1 567
Senast: Fendi
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka