Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Coari, ett litet tips bara. Om du ska ha två nick och svara på dina egna inlägg kanske du bör använda en annan användarbild än musen din då du tidigare haft den under nicket hovis.:smirk:

Mumin
Som absolut inte nånsin skulle försvara en dyl person, men tvivlar på sanningsenligheten av artikeln nu när hon vet vart den är citerad ifrån.

" MVH Russin8 som är helt emot barfota till varje pris!"

Ja inte är det bättre att vara radikal åt andra hållet ? De flesta kan vara överrens om att det finns många hästar som alldeles utmärkt klarar av barfotagång. Tyvärr finns det tydligen även människor inom barfota som inte kan använda hjärnan. Men att dra alla över samma kam är mkt trångsynt.

Barfota javisst MEN inte till vilket pris som helst

Hej!

Lånar lite..

Vill bara förklara att jag tycker det är helt fel att det får gå så långt, men jag tycker även att författaren (eller är det "tipsaren") är så väldigt tydligt emot metoden. Och jag anser inte att det hör hemma i seriös journalistik, författarens åsikter ska inte lysa igenom.

Jag har själv sett flera fall av barfotaverkning som gått fel, en häst som slutade avmagrad och tvärhalt och jätteolycklig för att ägaren vägrade se att hästen mådde dåligt..

Tyvärr är det väl så med svaga människor att de är lätta att lura och lyssnar blint på "sin frälsare". Det är hemskt när det händer och bara människan skadas, när djur och barn skadas är det helt vidrigt.

Självklart ska man kunna stoppa sånt här, men det måste ju ske långt innan det gått så här långt.. Vad gjorde alla andra på anläggningen, var det ingen som såg, eller valde man att bortse från det tills det var "försent"?

/ Lavinia, som inte tror allt hon läser och alltid granskar källan kritiskt... (även om detta säkert är sant)

Det bedrivs enligt mitt tycke häxjakt på de människor som väljer att ha sin häst barfota (OAVSETT metod), bara för att man inte har skor på sin häst betyder inte detta att man automatiskt är en hängiven anhängare av dessa omtalade "barfotametoder". Jag har mina hästar barfota, de mår bra av detta. Ömmar inte..har fina friskar strålar och allmäntillståndet är utmärkt! (Har fått beröm av djurskyddsinspektören)

Varför inte sätta åt de oseriösa hovslagarna också då?! Som inte tycker att det är "så j*vla noga med dina hästar, de är ju inga ridhästar..." det måste väl vara lika illa det?!

*KL*

Jag tycker Hästfocus propagerar mer o mer för barfota verkning, det finns mängder med annonser i den tidningen om helgkurser hos olika barfota "talibaner", dessutom går fler o fler artiklar ut med hur bra det är med dessa barfota verkade hästar, nu i senaste nummret 2/07 så är det tom ett reportage om en veterinär som förespråkar detta, det är för mig helt skrämmande.

Ja jag har inget emot att hästar går barfota, men det får inte gå så långt att det blir djurlågeri, en häst som kan gå barfota är det helt ok o göra det, men man ska inte behöva sätta på boots för då är inte hästen lämpad för barfota gång.

Varför inte sätta åt de oseriösa hovslagarna också då?! Som inte tycker att det är "så j*vla noga med dina hästar, de är ju inga ridhästar..." det måste väl vara lika illa det?!

Håller helt med dig. Grunden till att barfotarörelsen har tagit sådan fart är ju att det faktiskt finns ett antal hovslagare som gör ett dåligt/oengagerat arbete.

Jag läste ett resonemang mellan barfotaverkare där de diskuterade hur det skulle bli om de började anmäla hovslagare för hur illa skötta hovar en del hästar har. De hästar som de tagit över har i vissa fall varit så dåliga i sina hovar att de verkligen har lidit av detta.

Så att blunda för, och skjuta över problemen med dåligt skötta hovar enbart på barfotaverkare, är verkligen att "sila mygg och svälja kameler".

Det jag vill säga är att dålig hovvård som leder till ett sådant lidande som hästen i Aftonbladet, är inte försvarbart oavsett vem som utfört arbetet.

Så hovslagare: Ta tag även i er egen kår när det gäller dålig hovvård. Jag tror att det är er enda väg att få bort alternativverkare vilket tycks vara er mission för dagen.

Hästar har rätt till god hovvård sedan struntar jag i vem det är som utför den.

Jag ska faktiskt ta upp detta med min verkare nästa gång hon kommer och fråga om dom inte anmäler allt dom ser i form av hovvård där hästarna varit lidande pga hovslagare. Då först kanske det kan bli en ordentlig debatt kring hästars hovvård.

Senast ändrad av en moderator:

Coari, ett litet tips bara. Om du ska ha två nick och svara på dina egna inlägg kanske du bör använda en annan användarbild än musen din då du tidigare haft den under nicket hovis.

För att nämna något utanför tråden, så nej det är INTE samma användare trots bilden. Så vet du och alla andra det, detta är en annan ny användare.

Jag tycker det är helt fantastiskt med alla förstå sig påare i detta ämne.

Jag har haft min häst barfota enl vildhästmetoden ung 1,5 år och det fungerade bra, djurskyddinspektören hade sina hästar i samma stall under en del av den tiden och hade inget ont att säga om min hästs fötter.

Men nu har hon skor då jag ansett att det är den bästa lösningen för stunden och har dessutom fått stöd från verkaren som hade hand om hästen så hon var då inte radikal på något sätt utan respekterade mitt val.

Min häst går barfot när det är läge för det och skos när det är läge för det.

Ni tror att alla är "talibaner" som ni så fint säger men alla jag har mött är inte ens i närheten av den beskrivningen.

Barfota till varje pris är naturligtvis inte bra men WTF nån måtta får det ju vara på er!

Senast ändrad av en moderator:

" MVH Russin8 som är helt emot barfota till varje pris!"

Ja inte är det bättre att vara radikal åt andra hållet ? De flesta kan vara överrens om att det finns många hästar som alldeles utmärkt klarar av barfotagång. Tyvärr finns det tydligen även människor inom barfota som inte kan använda hjärnan. Men att dra alla över samma kam är mkt trångsynt.

Barfota javisst MEN inte till vilket pris som helst

Jag tror att Russin8 menar precis som du, h*n är helt emot folk som vill ha hästen barfota till varje pris.
Eller är det jag som tolkar fel?

Visst finns det de som inte alltid skor bra, men inte 17 skulle de frakta iväg hästen, utan de skulle stå sitt kast o i värsta fall ta ut en Vet. o diskutera vidare med skickligare kollegor.

utan de skulle stå sitt kast o i värsta fall ta ut en Vet. o diskutera vidare med skickligare kollegor.

Tyvärr tror jag inte att detta sker alla gånger. Det är nog dags att vakna upp och se hela problemet och inte bara halva.

*KL*

Jag tycker Hästfocus propagerar mer o mer för barfota verkning, det finns mängder med annonser i den tidningen om helgkurser hos olika barfota "talibaner", dessutom går fler o fler artiklar ut med hur bra det är med dessa barfota verkade hästar, nu i senaste nummret 2/07 så är det tom ett reportage om en veterinär som förespråkar detta, det är för mig helt skrämmande.

Ja jag har inget emot att hästar går barfota, men det får inte gå så långt att det blir djurlågeri, en häst som kan gå barfota är det helt ok o göra det, men man ska inte behöva sätta på boots för då är inte hästen lämpad för barfota gång.

Är det skrämmande bara för att det är en veterinär som förespråkar barfota? Det ÄR ju inget fel att ha hästen barfota (om den klarar det) det är ju hovisarna med på också! Och jag tror knappast att denna veterinären skulle ställa sig bakom något som ser ut som det i aktuell artikel. Hon säger ju att om hästen verkas RÄTT går det bra. RÄTT är nog inte det som syns på Aftonbladet. RÄTT är kanske som någon av våra hovisar gör, som flera gånger sagt att h*n har flera hästar barfota.

Sluta få fnatt på ordet barfota, barfota är inte = strasser/aanchp eller annat ju...

Förresten kan hästen VISST vara lämpad för barfotagång trots att den behöver boots i början. Min valack behövde verkligen boots runt om i början, nu på slutet behövde han bara fram om vi skulle rida mycket längs med steniga grusvägar.

Hemskt! så får det ju bara inte se ut! Min egen häst går oskodd men verkas av hovslagare regelbundet och hennes hovar är perfekta det säger alla hovslagare jag har haft ute inte en enda hovspricka inte ens en vass kant och då kan hon gärna få gå barfota när det funkar men liksom vad är detta? hur ont måste inte hästen ha? tänk om hästen trampar på en liten sten eller liknande och det inte finns något skydd får strålen?

menar ni att man alltid ska skriva kritiskt och ej ta sida? även när det gäller barmisshandel, våltäkt och tortyr? tänk om hästar skulle ha samma rättigheter som vi...

Det är tydligen inte bara jag som är dement:angel:

Din häst mådde ju inte bra av barfotaverkningen o när du till slut tog hästen till Vet. så var det på Vets. inrådan som den fick skor, eftersom den behövde sjukbeslag.
Varför vill du inte erkänna att du tog fel beslut tidigare:confused:
Jag trodde att man blev klokare av sina misstag.

Om jag hade varit OL som verkade hästen, hade jag skämts ihjäl för att jag inte rekommenderade hältundersökning, men han har tydligen väldigt liten kunskap om hovens anatomi o dess sjukdomar o symptom.

Hoppas att hästen är bra nu o att du inser barfotaverkarnas brister i kunskap.

Visst finns det de som inte alltid skor bra, men inte 17 skulle de frakta iväg hästen, utan de skulle stå sitt kast o i värsta fall ta ut en Vet. o diskutera vidare med skickligare kollegor.

Tror du? Jag har då träffat "hovisar" som aaaldrig skulle diskutera något med skickligare kollegor då det enligt dem inte finns några skickligare :devil:

Vad gjorde alla andra på anläggningen, var det ingen som såg, eller valde man att bortse från det tills det var "försent"?

Det gjordes inte bara en anmälan, snarare tvärtom. Jag tror att i detta fall blev miljö och hälsa fullständigt bombarderad med anmälningar pga detta. Det framgår väl också i artikeln att flera anmälningar hade gjorts, men sen tar det ju den byråkratiska tiden.

Tyvärr tror jag inte att detta sker alla gånger. Det är nog dags att vakna upp och se hela problemet och inte bara halva.
I min värld finns det ingen hovslagare som inte skulle komma tillbaka om hästen var halt efter skoning, vilket aldrig har hänt peppar peppar.

när min hovis inte kunde få en hornklyfta bra, så åkte vi till Strömsh. där den stabiliserades perfekt o den läkte ut o hästen var aldrig halt.:bow:
Sen har djurägaren som ansvar att inte nöja sig med sämre resultat.

Senast ändrad:

Denna Artikel är helt sann.
Hästägaren i fråga har haft hästen uppstallad på denna stora populära hästanläggning i stockholms-området under en längre tid...
Fick kontakt med denna sk barfota verkare och bestämde sig att för att lyssna på hans sk råd.......

Det är för jävligt hur det svenska rättssystemet funkar.....:mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 276
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 783
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 837
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama