ska det få gåtill såhär?

S

SecretLady

Igår drabbades min häst av kolik vid 20.00 tiden!
Efter att vi hade gått med henne ca 10 min letade vi upp vem som skulle
ha jour OM vi skulle behöva tillkalla veterinär. När vi äntligen hade fått
reda på vem som hade jouren bestämde vi oss för att vet. skulle komma ut till oss direkt,
då vi inte hade tarmljud, hon ville lägga sej ner varannat steg och ögonhinnan var över ögat konstant.
Vi ringde till 4 vet. dessutom till flyinge som alltid har jour,
INGEN svarade!!! :eek: En veterinär hade betalat någon annan för att hoppa in
för honom under 4 dagar vid jour för att han ville se fotboll.
Vi ringde till den tillfälliga jour vet. men fick inte tag på honom, mobilen var avstängd!
Vi ringde till den vet. som för början skulle ha jour, men det enda han sa var att han kollade på fotboll
och han hade minsann inte tid att komma ut, när han hade betalat den andra för att hoppa in för honom :mad:

Men om det blir något fel och man får inte tag i hans ersättare, vore det inte hans jobb att komma
då det var hans jour från början! :confused:

Det hela slutade med att vi fick dra hästen upp till helsingborgs djursjukhus
som ligger dryga 10-15 mil bort, med en häst som knappt vill stå på benen!

Borde det verkligen få gå till såhär???
Jag som varken har körkort eller bil, vad ska jag göra om hästen blir sjuk och jag inte kan dra den själv
och ingen veterinär har tid att komma ut
för att dom tittar på fotboll? :mad:

:bow:Mia

Fyfan vad oseriöst! :mad: Har de ingen yrkesheder!? Hur gick det med hästen?

Men alltså veterinär nummer ett, han som faktiskt hade jouren, måste ju ta sitt ansvar. Om någon anställer mig för att komma och måla deras hus, och jag sen inte dyker upp, kan jag ju inte bara säga att jag sagt till någon annan att göra det och skita i att det inte blir gjort. Det är hans ansvar att en veterinär finns tillgänglig på jour, gör det inte det, får han själv hoppa in!

Det är väl en annan sak om vet. 2 verkligen var en vikarie, men det verkar ju vara så att de bara gjort upp sinsemellan och inte "officiellt".

Kasst!!! :mad: Finns det ingen du kan klaga till?

Usch, kan det verkligen vara samma pucko igen.. :mad: Isåfall så har du ännu större chans att få honom satt på plats. :devil:

Fy så hemskt! :crazy: :mad:

Hur gick det med din häst? Mår den bra nu?

Jag tycker du ska höra av dig till Jordbruksverket med vad som hänt. Och ställa frågan "ska det få gå till så här" till dem!
För om det är så att det är en veterinär som varit nonchalant, så måste det ju uppmärksammas innan fler drabbas!

Med hästen är det sådär!
Dom ringde i morse och sa att hon mådde bättre. Hon hade ätit sin frukost.
Tjocktarmen hade vridit sej och organen var förflyttade p.g.a. gaser.
Hon har ätit en medicin i 4 dagar mot en hälta som heter Finadyn,
dom skulle göra en gastroskopi på henne i morgon bitti för magsår, och förhoppningsvis så visar det ingenting!!
Hör av mej när jag vet mer!!
Tack för svar och er omtanke!!! :bow:

Jag tycker absolut att du ska anmäla! Även om den vet. som delegerade över jouren kanske inte kan lastas för att hans ersättare är en idiot, så borde han ha tagit sitt ansvar när situationen uppkom. Anmäl ersättaren, om inte annat! Även om det är svårt att få någon prickad eller ens varnad, så har man i alla fall gjort det man kan och markerat sitt missnöje. Alla kan göra misstag, men då får man stå för dem!

Inget förvånar mig längre, och med tanke på geografisk närhet är det MYCKET möjligt att det är han som var i farten.

Här hittar du mycket information om du vill fråga kunnigt folk om hur saker och ting får gå till väga.Veterinära Ansvarsnämnden
Jag har ett pågående ärende där om en veterinär och det är därför jag skulle vilja veta vilka veterinärer det var som klantade sig så.

Det är väl fortfarande så att det inte finns någon skyldighet för distriktsveterinärerer att ta hand om annat än jordbrukets djur?

Jag kan mycket väl tänka mig att en vet som köpt bort sin jour och tittar på fotboll inte alls ska ut och köra bil... Jag kan också tänka mig att en veterinär t ex mitt i en svår kalvning trycker av mobilen eftersom han i alla fall inte kan göra något. Var svararen också avstängd?

Jag förstår din ilska och frustration, men jag håller inte med om att det är en enskild veterinärs skyldighet att stå till tjänst 24 timmar om dygnet.

så ska det verkligen inte få gå till, tycker att du ska anmäla veterinären som hadde jour som gav bort den till en annan som man inte fick tag på, den veterinären borde du oxå anmäla...
du får ta å höra av dig om hur hästen mår och vilka framsteg den gör.
slutar nog bra iaf...

fin bild förresten :)

jag förstår vad du menar och det kan mycket väl stämma, är inte så insatt i detta
då det är första gången något liknande händer för mej!
Men när vi ringt till så pass många veterinärer är det lite konstigt att
ingen hade tid att svara! Speciellt då flyinge som ALLTID skall ha någon på jour där!

Självklar håller jag med om att vet. inte kan vara i tjänst 24 timmar om dygnet,
men när min häst är döende p.g.a. oansvariga jour veterinärer kan man
i alla fall få en guidning till hur och vad man skall göra! :confused:

Mia

Hej
Tråkig historia, hoppas att din häst blir frisk igen!

Jag undrar bara om du lämnade något meddelande på telefonsvararen hos den veterinär som var jouransvarig (alltså vikarien)? Att veterinärerna som inte var i tjänst inte svarade är ju inte så konstigt, det har de ingen skyldighet att göra. Inte heller den veterinär som pga fotbollsintresse bytt bort jouren, så får man också göra. Vikarien, som du skriver inte svarade (eller var telefonen avstängd?), kan mycket väl ha varit upptagen med t ex en kalvning som Lena B skriver. Eller en annan kolikhäst eller ett kejsarsnitt eller vad som helst. Det kan han inte heller klandras för. Däremot borde han, så snart tillfälle givits, ringt upp dig - förutsatt att du lämnade ett meddelande med namn och telefonnummer förstås. Om han inte gjorde det har han åsidosatt sina plikter.

håller med dej.
vi ringde ett par ggr de första 2 gångerna var mobilen påslagen och vi ringde till mobilsvar kom fram.
men efter det var den avstängd en gång, för att därefter vara påslagen igen.
vi lämnade både namn telefon nr. och adress!

Veterinären från helsingborg ringde för bara ett par minuter sedan,
dom hade hittat några små sår i magen, men dom skulle inte sätta henne på
någon medicin. Dom hade sagt något om att hon skulle stå och äta hö nästintill
hela natten, vet inte riktigt. Det var min mamma som svarade när dom ringde
och hon är allt ifrån hästkunnig, så jag får prata med dom närmre när vi kommer dit!

Tack så mycket allihopa!! :bow:
*Mia- överlycklig för att prinsessan ska få komma hem* :banana:

Om ni inte visste det så har faktiskt även veterinärer
ett privatliv. Är man ledig så är man annars kan man
jobba dygnet runt med folk som "bara" undrar.
Det är inte osannolikt att alla veterinärer har varit
upptagna och inte har kunnat svara i telefon.
Att din häst var dålig var inte heller veterinärens
fel. När veterinären inte kom ut sa han inte att
du skulle ringa efter en annan veterinär? I så fall
har han ju guidat dig.

En jourANSVARIG veterinär har JOUREN och då ska man ringa upp vid tillfälle eller hur?
Läs tråden engång till och tala om för mig hur SecretLady skulle gjort för att få jourhavande till att kontakta henne?

Det är ju verkligen inte första gången som jourveterinärer är svåra att få tag på. Dessutom är ju veterinären ganska begränsad när den kommer ut i stallet.

Jag har som regel att köra direkt till djursjukhus vid kolik. Även om hästen inte har jätteallvarliga symptom kan läget förvärras på tio minuter. Däför är bevakningen på ett djursjukhus guld värd!
Rent kostnadsmässigt är det inte heller någon större skillnad på att ta ut veterinär på jourtid som att åke till djursjukhus-förutsatt att hästen är försäkrad.

Jag kommer aldrig att våga chansa med kolik igen då jag har varit med om ett dödsfall och flera allvarliga kolikanfall det senaste året. Hästen som dog hade kunnat klara sig om den hade kommit till djursjukhus med en gång. Men veterinären som kom ut sa bara avvakta och det gjorde ägaren...

nu är prinsessan hemma o jätteglad över att träffa kompisarna igen! ;)
Det visade sej att hon hade 2 st små magsår men som dock inte behövdes behandlas!
Det enda var att vi skulle ge henne lite linfrö och filmjölk med aktiv bakteriekultur!
Sen skulle hon bara äta betfor utöver ensilaget i 3 dagar!

Och detta kostade 2100 kr, och hon har varit inne sedan i måndags och gjort en massa prover.
Inte särskilt blodigt tycker jag!
Tack så mycket alla ni som svarat!!!! :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 800
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka