Ska börja hoppa igen, tips :)

_Sascha_

Trådstartare
Min häst har varit sjuk i ett år och hon har varit riden sen i september-oktober nu och nuuuuu får jag äntligen börja hoppa igen!

Vi har kört lite markarbete (1-2 ggr i veckan) de senaste 3 veckorna men hon känns fortfarande jättestel och jag är rädd att hon ska sträcka sig när vi börjar hoppa, på markarbetet har vi inte haft bommar/småhopp över 65 cm.

Några bra övningar som mjukar upp henne lite innan första hopplektionen, jag hade ju inte direkt tänkt hoppa värsta höjderna första gången men 70-80 vore trevligt, för annars får varken hon eller jag ut någonting av det..

Puss & Kram

Sv: Ska börja hoppa igen, tips :)

Är ingen hoppexpert, men jag skulle börja med cavaletti (för hästens skull) och löshoppning.

Sv: Ska börja hoppa igen, tips :)

Cavaletti är bra och galoppbommar. Lägg även upp galoppbommarna så att det blir små studsserier, lägg upp varannan till att börja med. Jättebra gymnastik:)
Man kan även rida små kombinationer med aviktligt lite för korta eller långa avstånd så att hästen får länga sig och korta sig.
Använd sunt förnuft och ta det lugnt så att den inte skadar sig så blir det säkert jättebra!

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 999
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka