Ska bli väpnare :)

G

Goofyspouse

okej, min polare ringde idag. hon har hållt på med tornerspel i flera år, och vi har diskuterat hur kul det vore om jag kunde bli väpnare åt någon jag med :)

och idag, så har hon lyckats skaffa en riddare åt mig. det är inte 100% säkert, men nästan!

och jag undrar, alla ni tornerspelare på buke: köper ni (och i så fall var) era tornerspelskläder eller syr ni dem själv?

kommer säkerligen komma på fler frågor efterhand, men just nu är jag bara glad :)

Sv: Ska bli väpnare :)

Det brukar oftast vara riddaren som håller väpnaren med kläder... Oftast hänger de ju ihop med riddarens utrustning utseendemässigt.

Syr själv eller med hjälp av vänner.

Syr själv. De flesta har inte råd att låta andra sy, men det förekommer. Huruvida riddaren förser väpnaren med kläder beror lite på, egentligen behöver ju riddaren bara ge väpnaren en tabard - men väpnaren måste ju ha annat på sig också, annars blir det lite väl barnförbjudet... Byxor, tunika, skor, huvudbonad, mantel etc. är ju kläder som väpnaren troligen behöver skaffa själv. (Beror på hur snäll riddaren är, givetvis!)

Kul att du ska börja i alla fall, det är väldigt lärorikt att gå som väpnare. (Kanske var dels därför som många riddare började så när det begav sig på medeltiden.)

Att börja på marken är det absolut bästa säger jag som allt för gammal räv i gemet. Jag började min karriär som banpersonal och väpnare vilket ger mig en insikt som tyvärr många riddare saknar - nämligen hur i helvete slitigt det är att väpna. Det gör att jag respekterar min väpnare en hel jäkla massa samt förväntar mig inte att han/hon skall vara någon personlig passupp som får skylla sig själv om dom står i vägen ;)

Kul att du kan få börja som väpnare - hos St Nicolai förmodar jag av din placering i sverige att dömma ;) Lycka till!!

Ang. kläder så står jag som riddare för tunika medans väpnaren står för grundkläder som byxor, skor o s v. Med min nya utrustning som skall tillverkas så småningom kommer väpnarens utrustning bestå av: undertunika, tabard, mantel och struthätta - allt i mina färger. Även bälte och väska kommer ingå. Men så har jag ju världens bästa väpnare också...

ja, St. Nicolai är det :)

tack så mkt för alla svar :bow:

Riddarens pass-opp som hjälper till med allt (hästskötare) och springer och servar med vatten och vapen under uppvisningen :angel: :p

Jag skulle vilja säga att en väpnare är inte detsamma som en hästskötare, även om många har väpnare som sköter båda delarna. För mig är en väpnare den som hjälper mig före, under och efter spelet med vapnen och ser till att de torkas av efter användning, att jag får rätt vapen till varje gren och så vidare. Att vapnen hamnar på rätt ställe före spelet, samt att de tas om hand efter spelet så att de inte blir stående vid tornerbanan.

En hästskötare för mig är någon som borstar, fodrar, promenerar, värmer upp, sadlar och pysslar med min häst. Eventuellt ingår sysslor som smörjning av läder, persedelvård och liknande också.

Men det KAN ju vara så att jag anser detta för att jag själv sprungit både som hästskötare och väpnare, det tidigare som levebröd under många år inom flera olika discipliner. Så jag gör en stor skillnad på hästskötare och väpnare, något som alla säkert inte håller med om. Rent historiskt var ju riddarens sven en ung grabb som både tog hand om hästen och utrustningen, samt lärde sig slåss med vapen för att själv bli en duktig riddare en dag. Så det beror nog på hur man ser det.

Hejsan!

Om du skall bli väpnare i St Nicolai så står riddaren för kläderna. :) Å jag tror jag vet till vem du skall bli väpnare till. Speciellt om det var vår väpnare Tilia som frågade.

Hoppas att du kommer trivas hos oss. Å välkommen till vårt galna gäng!:)

Japp det va Tilia. Jag är hennes minst lika galna hästskötare till hennes ännu galnare fullblod ;)

Har inte hunnit prata mer med Tilia än det samtalet, då hon vart i gbg, så tänkte att bukarna kanske visste :)

:) Okej, då vet jag. Din riddare heter Lady Willow Twig, dubbad riddare av St Nicolai. Hon kallas ibland gudarnas sändebud och är min hustru. Hon rider ett varmblod, mörkbrun (nästan svart) stickelhårig på ca 155 cm.

Dina kläder kommer att gå i rött, blått och silver (vitt). Det enda vi behöver ha nu är dina ungefärliga mått (till dina "kläder"). Jag är annars riddaren till Tilia :smirk: och hon är en underbar väpnare och hon rekomenderade dig så jag ser fram emot att jobba med dig.

Jag vet att det är en gemensam träning i karlstad (färjestads ridhus) till helgen. Jag har inte pratat med min väpnare om det men om du vill se hur det är innan allt drar igång så är du välkommen. Hör av dig till min mail vet jag. ilextwig@stnicolai.se. Jag kan berätta mer info då.

Var lite förvånad att hitta dig här, för jag har inte fått nått besked från min väpnare :) . Jag får ringa å "gnälla" lite att hon inte hört av sig :D

men vad skojs det låter...vill också:angel: HUR GÅR MAN TILL VÄGA...?
Om du är intresserad att bli väpnare eller annan markpersonal (eller riddare) så kan man alltid kontakta den riddarförening som ligger dig närmast å kolla. Det brukar finnas plats åt folk med det rätta intresset :)

Från vår hemsida www.stnicolai.se eller från SRS www.riddarsällskap.se finns det länkar och kontaktpersoner till de flesta riddarföreningar i svergie.

Lycka till

Då måste jag fråga dig var St. Nicolai har sitt säte? (Län och stad.) På min medeltids-sajt har jag gjort en lista över alla tornerlag i Sverige och det är i princip bara ert lag jag inte har koll på. Lägger in en länk till er hemsida också, nu när jag hittat adressen! :)

Var bor du? Det finns tornerlag spridda över hela landet, i princip, dock är det lite tomt uppe i norr...

Hallå Ilex!! Trevligt att se dig här *vinkar välkomnande* Ses vi på SM? Jag och magen kommer (jaja sambon får väl följa med också...) Hoppas att få treäffa på er galningar! Hörde att Nalle inte tänker rida spel mer - tror vi verkligen på det?

Ha det gött och hälsa frugan!

St Nicolai är värmläningar och jag skulle nog påstå att deras sätesstad blir karlstad.

Bra fråga... Just där finns det nog inte. *gnuggar geniknöl* Bockens Kämpar finns i Södermanland, men jag vet inte exakt var. Det finns däremot flera lag i och strax norr om Stockholm som är aktiva.

Scorpan? Någon annan som vet?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 055
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 248
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Jag behöver en frågetråd där jag kan ställa alla relevanta och dumma frågor jag har nu när jag skaffat valp. Eller unghund kanske hon...
Svar
18
· Visningar
1 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka