Är det så alltså? Man vill anmäla sin vc-läkare till Ivo och då anmäler man till vc? Måste de alltså skicka vidare till Ivo då?Det ska anmälas direkt till verksamheten. Vad jag vet har detta redan ändrats
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det så alltså? Man vill anmäla sin vc-läkare till Ivo och då anmäler man till vc? Måste de alltså skicka vidare till Ivo då?Det ska anmälas direkt till verksamheten. Vad jag vet har detta redan ändrats
Det ska anmälas direkt till verksamheten. Vad jag vet har detta redan ändrats
Jo, fast de skiljer på tips och klagomål tolkar jag det som.Tips kan tydligen lämnas, men det verkar som det inte längre går att anmäla till IVO som privatperson. Lite otydligt, tycker jag
https://www.ivo.se/for-privatpersoner/tipsa-eller-anmala-halso--och-sjukvard/
Tidigare har det funnits anvisningar till hur man anmäler till IVO, och det har de tagit bort.Jo, fast de skiljer på tips och klagomål tolkar jag det som.
Fast de har både e-tjänst och nedladdningsbar blankett här: https://www.ivo.se/publicerat-material/blanketter/klaga-pa-varden/Tidigare har det funnits anvisningar till hur man anmäler till IVO, och det har de tagit bort.
Jag måste säga att just det här med köerna var det som förvånade mig mest när jag äntrade sjukvården för ett tag sedan, då som administratör. Att de var långa visste jag, men märkte snabbt att långa köer även kan bero på patientstrul. Patienter som inte dyker upp och som avbokar t.ex. en sömnutredning åt en anhörig - för denne sover! Några vill avboka/omboka tider för en undersökning där det är 6-8 månaders kötid - för att de ska till frisören den dagen. Vips, så hamnar de längst bak i kön och man får lägga tid på att förhoppningsvis hitta en patient som kan komma med kort varsel (vilket kan vara svårt då vissa kanske behöver sätta ut viss medicin ett tag innan undersökningen osv). Att patienter uteblir utan att höra av sig är nog en stor bov i det hela också.Ja.
Och en delorsak till köer är att man kan göra och gör mer med fler människor.
Ju fler människor som "blir föremål för vård" samtidigt som tillgången till vårdpersonal inte ökar, desto längre blir förstås köerna.
Nej, varför tror du Det??
Och då sker inga Fel alls??
Nej, "lustiga lagningar" är jag övertygad om att ni inte gör.
Dock kan säkert vissa frakturer vara svår-lagade, generellt.
Vilket kan göra att en del personer uppfattar det som om det görs "lustiga lagningar" när de tror att ni har trollspön. Eller anser att ni (eller hela vården) borde ha trollspön och kunna lösa allt.
Om det är så, så låter det som att det kunde finnas utrymme för förbättringar i patientkommunikationen?
Läkare har ju i regel mer kunskap än patienterna om diagnoser och behandlingsmöjligheter, det är kanske som patient inte alltid lätt att veta vad problemet är, och vilka problem som skulle behövas ett trollspö för att fixa, och vilka som går att bota med de resurser och kunskaper vi har.
Om man som läkare tycker patienterna är dumma i huvudet som inte själva fattar vad som går att lösa medicinskt (och i så fall hur), och vad man skulle behöva ett trollspö för att fixa, menar jag.Det där måste handla om omständigheter som inte framkommer här.
Jag vet att det är din arbetsplats vi talar om,tyvärr har den dåligt rykte och det hade den redan innan du började jobba där,så jag lastar inte dig för det.
Och du kan ju heller inte lastas för hur dina ortoped kolleger beter sig och snäser åt patienter nere på akuten ,jag kunde ju ha klagat högre upp ,men valde att få hjälpen av min veterinär efter 3dje gången.
Om man som läkare tycker patienterna är dumma i huvudet som inte själva fattar vad som går att lösa medicinskt (och i så fall hur), och vad man skulle behöva ett trollspö för att fixa, menar jag.
Om det var självklart, så skulle ju inte läkarutbildning behövas.
Intressant, det visste jag inte. Ska de behöva gå genom patientnämnden alltså? Och i vilket forum är det man överväger det?
Är det så alltså? Man vill anmäla sin vc-läkare till Ivo och då anmäler man till vc? Måste de alltså skicka vidare till Ivo då?
Om man säger om någon att ”x tror att jag har ett trollspö och kan göra det omöjliga”, så får man ju inte intrycket att man har särskilt höga tankar om x tankeförmåga, om man säger så.Det är väl ingen som sagt att nån är dum i huvet?
Om man säger om någon att ”x tror att jag har ett trollspö och kan göra det omöjliga”, så får man ju inte intrycket att man har särskilt höga tankar om x tankeförmåga, om man säger så.
Indirekt säger man ju då att x är dum i huvudet, mer eller mindre. Eftersom alla vet att det inte finns några trollspön.
Med "lustiga lagningar" tror jag man avser Ilizarovmetoden där det har blivit ett uppmärksammat anmälningsärende.