sjukt marsvin hjälp!!!!

F

Flisis

Alltså jag blir så trött, i höstas dog mitt ena fyråriga marsvin av lunginflammation. I november köpte jag två nya små grisar som är rexar. De är nu ca åtta månder och i onsdags började den ena av dem snattra som den som dog gjorde. Igår var han inte bättre så då ringde jag vet men de var fullbokade. Jag har dock med kvar sen den andra var sjuk så nu har jag börjat ge honom av det. Men han har iaf inte blivit bättre. Jag blir så ledsen för det här, och känner mig inte direkt positiv. Hur lång tid brukar det ta innan de blir bättre? Idag är det ju midsommar så jag antar att det inte är så många inne på forumet idag :( Får väl åka till vet på mån om han inte blir bättre...

Sv: sjukt marsvin hjälp!!!!

Fyy.. hur har det gått???

När jag kom hem ikväll var pappa superorolig, mitt ena marsvin ville inte ha godis när pappa plockat gräs o så... öppnar buren direkt jag kommer hem och hittar ett ruggigt, raggigt och matt marsvin med klet runt ögonen. tog upp honom och oj så spänd han var runt magen!

så det var bara att åka in o sätta sig o vänta i några timmar hos vet.. massa gas i magen och massa bajs i tarmarna, exakt varför vet vi inte... marsvinet blev kvar över natten o skulle börja få behandling men mest får jag hoppas på det bästa! :(

och min stackars glenn är alldeles ensam hemma och olycklig nu med! han saknar sin kompis!!! :(

Nej vad tråkigt för dig :cry: hoppas att din lilla gris är bättre! Min lilla Fred var bättre i morse :bump: så nu är matte väldigt glad men jag är fortfarande lite orolig att det ska komma tillbaka :crazy: så nu är jag supernoga med att han inte ska bli kall på ngt sätt...så får man hoppas att han klarar sig från detta..

men vi har precis köpt ett marsvin och han fnyser och låter precis som om han är förskyld, vad ska man göra? :crazy:

Skönt att höra att han blev bättre! :bow:

Min är också bättre, sa dom på kliniken idag iaf. Han är kvar en natt till, för han ville inte riktigt äta själv än, men han hade iaf bajsat MASSOR och det luktade tydligen ILLA om det också, så det är ju inte helstopp i tarmen och det som behövde komma ut har nog kommit ut.. Men en natt till med mer mediciner och imorn ska en vet som är bättre på marsvin kika på honom också innan dom ville släppa hem honom.

Kul att han nu på en helg kostat mer än han skulle gjort under hela sin livstid.. :p Jag ska nog försäkra dom trots allt, vet iofs inte om jag kan försäkra Roland efter det här, men Glenn ska nog få en åtminstone....

Idag får jag hämta hem min Roland! Han är tydligen pigg och bajsar o kissar, men vill inte äta själv. Men dom tyckte att det är likabra att han får komma hem för det kan bero på att han inte är hemma. Dom hittar iaf inga fler fel på honom. Han kan vara RIKTIGT kinkig med maten, det är bara finhö som duger för honom, så jag hoppas att det bara är något sånt som stör honom!

Sååå skönt att få hem honom iaf! Får vi bara hålla tummarna för att han tänker äta!

men vi har precis köpt ett marsvin och han fnyser och låter precis som om han är förskyld, vad ska man göra? :crazy:

Se till så att buren inte står på ett sådant ställe där det "drar" lite. Alltså inte direkt brevid ett fönster då marsvin väldigt lätt blir förkylda. Fast marsvin nyser ju lite ibland också. Fnyser marsvinet mer än vanligt? Hoppas den är bättre nu! :laugh:

Åhh vad skönt att höra att han har blivit bättre :bump:

Du får rapportera hur det har gått när han kommer hem!

Se till så att buren inte står på ett sådant ställe där det "drar" lite. Alltså inte direkt brevid ett fönster då marsvin väldigt lätt blir förkylda. Fast marsvin nyser ju lite ibland också. Fnyser marsvinet mer än vanligt? Hoppas den är bättre nu! :laugh:

Där buren står känns det iallafall inte som om det drar.. vi har haft honom i en vecka nu och det blir inte alls bättre ,, :eek: :crazy: men börjar bli orolig .. Men vi har kommit fram till att om han inte är bättre än tills fredag så blir det nog till att åka till vet .. och ja, han har ju nysit i en vecka .. Ända sedan vi kom hem .. Men ham på djuraffären sa att de kunde bli lite stressiga och lite så .. Kanske är det därför .. aja, vi får se.. :grin:

Där buren står känns det iallafall inte som om det drar.. vi har haft honom i en vecka nu och det blir inte alls bättre ,, :eek: :crazy: men börjar bli orolig .. Men vi har kommit fram till att om han inte är bättre än tills fredag så blir det nog till att åka till vet .. och ja, han har ju nysit i en vecka .. Ända sedan vi kom hem .. Men ham på djuraffären sa att de kunde bli lite stressiga och lite så .. Kanske är det därför .. aja, vi får se.. :grin:

Har du provat att byta ho? Jag fick hem daligt ho en gang. Det sag fint ut men markte att marsvinen nos en del och inte at det med samma aptit som normalt sa jag slangde och kopte nytt.

Men det kan ju inte vara höet, eftersom han var så när vi gick hem honom .. :crazy:

Men nos han etc redan pa vagen hem sa att saga eller i djuraffaren?
Jag menar om ni markte av att han nos innan han fick komma in i sin nya bur med tillbehor? Jag vet inte hur det funkar med djuraffaren, men om han var sjuk redan nar ni kopte honom borde ni kunna lamna tillbaka honom (om ni har hjarta att gora det, man hinner ju fasta sig sa snabbt vid de sma liven)

Han är hemma och han äter själv, vilket var det enda "kruxet" kvar som vet funderade över, men vet tänkte att han säkert tänkte äta så fort han kom hem! :)

däremot kommer nästa problem, han är INTE kompis med sin kompis Glenn längre. dom har haft lite gruff då o då tidigare, och nu blev han RIKTIGT sur... ska starta en egen tråd om det så att så många som möjligt ser och kan ge råd!

Men nos han etc redan pa vagen hem sa att saga eller i djuraffaren?
Jag menar om ni markte av att han nos innan han fick komma in i sin nya bur med tillbehor? Jag vet inte hur det funkar med djuraffaren, men om han var sjuk redan nar ni kopte honom borde ni kunna lamna tillbaka honom (om ni har hjarta att gora det, man hinner ju fasta sig sa snabbt vid de sma liven)

Vi köpte ju honom från djuraffären och i lådan fnös han .. :grin: men hon som sålde honom lyfte upp honom och tittade på honom, för att se så han var frisk .. Om man får säga det själv så såg det verkligen ut som om hon var lite misstänksam .. :eek:

Och vi har absolut inte hjärta till att lämna tillbaka honom, inte jag iallafall :angel: Mamma och lillebror (som äger honom) tycker att vi ska lämna tillbaka honom, men jag försöker ett förklara för dom att det inte är en tröja man lämnar tillbaka om den inte passar .. typ.. ;)

Na det forstar jag! Jag hade nog inte heller kunnat lamna tillbaka honom.. Hoppas han blir battre snart.

Ett första tecken på att ett marsvin är sjukt är att den sitter i ett hörn i buren med uppburrad päls. Detta är ett tydligt tecken på att något är fel. Var därför väldigt uppmärksam på hur marsvinet mår, lämna det ifred i någon timma/timmar och se om den repar sig. Det kan hända att de ligger uppburrade i några timmar, men att de blir bra efter en stund. Dock är det inte alltid så. Oftast är det något som är fel och kanske behöver man uppsöka veterinär.

Det är också ett tydligt tecken på att ett marsvin är sjukt när de slutar att äta. Marsvin äter i princip hela tiden och när de slutar äta så brukar de dö efter ett par dagar. Om marsvinet inte har börjat äta själv så måste du inom ett dygn hjälpa marsvinet genom att stödmata med lite mat, lite åt gången men väldigt ofta. Du kan köpa majsvälling eller frukt- och rotfruktspure bland barnmaten i affären. Mata marsvinet med en spruta som kan köpas på apoteket. Kontakta samtidigt veterinär som får undersöka marsvinet.

Nedan följer några olika sjukdomstillstånd. Jag vill poängtera att jag inte är någon veterinär, utan denna information är bara allmän information. Det är alltid bäst att rådfråga veterinär när man misstänker att ett marsvin är sjukt.

Förkylning
Marsvin har lätt för att bli förkylda om de utsätts för tex drag eller stora temperaturväxlingar. De får kladdiga ögon och nos samt nyser. De sitter samtidigt med uppburrad päls och verkar allmänt hänginga. För att undvika att de andra marsvinen blir sjuka så isolera det förkylda marsvinet och ställ det på ett lugnt, varmt och dragfritt ställe. Ge lite extra vitaminer också. Om symptomen kvarstår eller förvärras måste veterinär kontaktas så marsvinet kan få antibiotika. Det är tyvärr lätt för ett förkylt marsvin att förkylningen övergår till lungninflammation.

Lunginflammation
Symptomen på lunginflammation liknar symptomen för förkylning, nämligen kladdiga ögon och nos, slöhet och dålig aptit. Lunginflammation är en luftvägsinfektion som orsakas av ett flertal virus och bakterier. Friska marsvin har redan dessa bakterier i sina luftvägar utan att bli sjuka, men vid vissa situationer kan de bli känsliga mot bakterierna. Det kan vara vid t.ex. vid förkylning, stress, dåligt foder och dålig skötsel. I vissa fall kan marsvin ha lunginflammation utan några symptom som då ofta leder till döden, eftersom ingen behandling sätts in i tid.

Man BÖR lämna tillbaka djuret till den zoo el privat person man köpt djuret ifrån, och få en ny, om inte dom andra är smittade oxå, va extra noga och titta på djuren innan ni köper dom!!! Ett gott råd:idea:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 458
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 811
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar