Vad är sjukligt osv
Jag är bara v.8 men sjukskriven sen denna vecka, och sannolikt nästa vecka också pga värsta illamåendet.
Kämpar med "duktighetskänslan" men jag inser att det inte är någon som uppskattar mig om jag kommer till obbet i detta skick.
Det är alltid svårt när det gäller graviditet och bedömning om sjukskrivning. I mitt fall är det ett måste (kräks samt spottar hela tiden pga konstig fart på salivproduktionen). I en kompis fall (v.18) är det ett måste pga täta sammandragningar direkt kopplade till stress. Hon jobbar halvtid istället.
Om det är trötthet är det svårt att avgöra om det är sjukligt eller ej. Man bör se om sin kropp och VERKLIGEN kapa alla "måsten". Gå och lägga sig 20:30 varje kväll om det känns så. Jag var tex tvungen lämna bort hästen under 4 månader under min första graviditet. Hade jag inte gjort det hade det definitivt lett till sjukskrivning!
Känner man sig som du, trött, blodtrycksfall, är man kanske inte heller till någon stor nytta i arbetslivet, och man tär verkligen på sig själv. Man kan fundera på deltid i alla fall? Andra arbetsuppgifter kanske?
Med 2:a barnet var jag sjukskriven näst sista månaden pga graviditetsillamående, då rann bägaren över. Jag har mått illa med båda barnen rakt igenom, men när magen blev stor och nattliga kisspauserna för många, orkade jag ej längre. Efter de 3 veckorna tog jag ut föräldrapenning sista 3v, eftersom man i princip inte "kan" få bli sjukskriven då (enligt min egen läkare) eftersom det förväntas att man inte orkar jobba som vanligt då! Funderade mycket över det sistnämnda, men det var tyvärr bara att acceptera och knapra på föräldradagarna....