Corax

Trådstartare
Vad är för/nack-delar med den här hagen?
DSC_0007.jpg

Skulle ni våga ha er häst i den?

Sv: Sjukhage

Hrm......

Jag får för mig att om hästen trycker sig mot staketet så kommer hela hagen att välta. Jag hade nog dragit mig för att ha min häst i den.

Min häst stod i något liknande en liten stund när vi väntade på vår tur hos kiropraktorn. Jag vågade inte gå därifrån, för det kändes inte säkert att lämna henne.

Jag skulle känna mig säkrare till att lämna min häst i en hage av kompostgaller än i den sjukhagen!
Den ser ju livsfarlig ut.

Hade den varit fastgjuten i marken hade den säkert varit jättebra, men det där ser ju väldigt farligt ut. :eek:

*knapp*

Att den är stadig är utom allt tvivel. Jag kan inte ens få en vibration i gallrena om jag tar i allt jag kan. Man måste flytta dem med traktor.
Däremot är jag mer orolig över att hästen fastnar med huvet eller ett ben. Det är hästen som går sönder först kan jag tänka mig.

Jag har varit väldigt tveksam till den och hästen har bara stått där när personalen varit närvarande.
Nu får hon börja gå ut i liten paddock och enda alternativet min hyresvärd ger mig är en hage av dessa galler. :-S
Vad ska jag göra?
Jag kan inte släppa henne i vanliga hagen och jag vill verkligen inte ha henne på box längre. Hon är väldigt lugn men hon börjar tycka att hon är frisk nu...

För stor risk för hästen att fastna med ben eller huvud, Grinden är dessutom för trång (troligen gjord för kor). När hagen stått ett tag kommer dessutom balsnörena få sämre hållfasthet, så det vore bättre att fästa ihop sidorna med ett annat material. Inredning för kor är sällan så väldigt lämpade för hästar.

Själva idén är egentligen bra, men som hagen ser ut på bilden hade jag aldrig i livet satt en häst i den.

Det är för brett mellan metallstängerna på bilden. Det gallret är inte gjort för hästar. Ett bocksprång, en bakutspark eller ett vevande framben, sen är det kört :(

Platstolp och elband kostar inte många kronor, så om jag hade varit du hade jag bums åkt och köpt det och gjort en liten sjukhage. Alternativt köpt rutgaller och monterat på insidan.

Jag fattar inte heller folk som sätter ut de där gallerburarna, som omsluter plasttankar, och har hö i. Det är så himla lätt hänt att en häst får in ett ben.

Nej. För stor risk få igenom ffa huvudet vilket mina garanterat skulle försöka. I andra han får stor risk peta ut ett ben, vilket dock bara den ena skulle prova.

Men huvudet..

SÅ nej tyvärr, även om den var stabil som attans (vilket jag tror på den är, de väger bly)

Aldrig!! :eek:

Tänk om hästen rullar och fastnar med benen. :crazy: Är ju superliten dessutom så risken att fastna är överhängande.

Åk och köp några stolpar och elband, så har du snabbt en fin liten hage som inte är livsfarlig.

Senast ändrad:

Aldrig!

Hästen behöver ju inte ens vara busig för o slå ihjäl sig! Det räcker att den försöker rulla sig.. Eller skrapa med benet... eller sticka ut huvudet.. Min sjukhage är betydligt större, har trästaket och elband. Känns betydligt bättre!

Under min uppväxt hade vi liknande typer av grindar (fast mycket kraftigare) som mellanväggar i boxarna. I dessa hade vi både fölston, ungston, unghingstar osv, aldrig några problem, aldrig någon som fick för sig att stick igenom verken ben eller huvud, aldrig några olyckor eller skador.

Som sjukhage utomhus däremot hade jag helst sett en annan lösning om jag ska vara ärlig. Dels är den utomhus där det troligen finns mer saker hästen kan bli rädd och uppjagad över och dels är den inte förankrad i marken vilket gör att om hästen är på det humöret kan den välta hela fållan. Det räcker med att hästen springer emot i ena hörnet så kommer fållan att vika ihop sig och sen välta om det vill sig illa.

Inomhus som box, ordentligt fastbultad? Inga problem för mig. Löst stående på marken utomhus? Nej.

Jag har haft min häst stående i en sån "box" i 15-20 minuter vid nåt tillfälle när vi varit iväg och det har gått bra, dock skulle jag aldrig lämna min häst längre än så utan tillsyn (det hade de på den stunden också) och aldrig använda som sjukhage, det känns väldigt otryggt. Hellre bygga en "vanlig" liten hage som redan föreslagits.

Jag tycker egentligen att det där är en smart lösning.
Och det beror på hästen. Min valack skulle lätt stå i den där, med mitt sto skulle jag inte ens våga tänka tanken. Skulle iofs inte kunna ha henne i en sjukhage med el heller om inte kompisen stod brevid.:crazy:

Men jag skulle vilja ha den emot en stallvägg eller liknande.

aldrig, pga avståndet mellan gallren. De har inte mått som passar en häst, det finns ju en anledning att det finns parametrar ur skadeaspekt just gällande boxgaller osv för häst. Framför allt att den sticker ut huvudet mellan ser jag som en stor risk. men det räcker ju som flera sagt, att den brallar och kickar med ett ben och fastnar, eller rullar sig.... grinden ser rent ut sagt livsfarlig ut i sig.

kan du inte bara spärra av en del av en hage så att hon kan gå i större sjukruta om det nu är dax för det? Jag kan inte förstå att det inte finns lösningar på stall för när hästarna blir sjuka, och att din hyresvärd inte kan erbjuda ngt annat alternativ.

Fast nu finns ju möjlighet att ta vita plaststolpar och ruta in egen hage i hagen framför stallet? Visserligen lerigare där men ber du snällt kanske han kan grusa och platta till precis vid grinden och låta pållan stå där? Om han kan platta till en gång varje eller varannan dag borde hagen hålla sig fin (jämför med hur det ser ut utanför ingången till stallet) :)

Jag har erbjudit mig att åka å köpa stolp för egna pengar och elband finns redan att tillgå. Ett gammalt lusigt batteri ska man väl också kunna fixa till på enkelt sätt.
Men ärligt talat så vet jag inte riktigt vart det tar emot för hyresvärden egentligen. Jag menar, min häst är inte den sista att skada sig.
Vi har Haft rediga sjukhagar i trä men de revs till förmån för uteboxar.
Sedan gjordes dränage till två nya men de har inget staket. Dessutom är de ändå för små för ändamålet just nu.

Jag vet att HV har en aversion mot min häst för att hon har gnagt nå grönjävligt på allt som går att gnaga på men så länge hon har tillgång till asp-pinnar så drar hon mest bara tänder numer (inte så charmigt det heller iofs).

Det skulle vara enkelt att stängsla av en bit av hagen som ni ser bakom men tyvärr så är den lerig så in i skogen. Det blir en 'sjö' i den delen som är 'bäst' att stängsla av och min häst ska inte stå i två dm lera även om operationssåren är så gott som läkta.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 444
Senast: Roheryn
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Zevzan
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka