Sjukhage eller inte

D

Durre

Har opererat min hästs bägge karpaltunnlar. Han har stått på boxvila i 2 veckor snart därefter skan han stå i sjukhage i 6 veckor enligt veterinären.
Stygnen ska tas bort nu på onsdag, 3 stygn på varje BF. Om hästen är lugnare tillsammans med sina hästkompisar är det inte bättre att han få gå med dem istället för att stå och vara understimulerad i en sjukhage?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sjukhage eller inte

Jag skulle aldrig ha riskerat att ha hästen i en vanlig hage. Hur det än är så har du noll koll när hästen är i den. Vad är det som säger att de inte leker med varandra och börjar springa runt? Tyvärr kan allt vara förstört då.

Kan du inte göra en liten sjukhage precis bredvid de andra hästarna då? Gärna en med mycket grönt i. Då har han ju något att göra under tiden han går där.
Sex veckor i sjukhage är mycket och jag tycker absolut inte du ska ha hästen i stor hage.
Vi brukar göra så att de första veckorna är det strikt sjukhage som gäller och sen, OM hästen är lugn brukar vi utöka hagen lite. Men så länge som 6 veckor har jag aldrig haft någon i sjukhage - däremot 3 månader på box. Den hästen klarade det, även om han blev sur. Man tror oftast att saker och ting inte kommer att gå, men din häst kommer säkert fixa att gå i sjukhage så länge han inte står alltför långt bort från sina vänner.

Riskera inget!! Du kommer kanske ångra dig djupt.

Lycka till!

Tack, tycker bara så synd om honom men samtidigt vill man ju inte riskera något. Känns bara lite hopplöst nu med all ohyra om man ska ha honom i en liten hage. De vill ju gärna komma undan broms o dyl, känns lite svårt i en liten hage.

Jag förstår dig verkligen. Det är inte roligt. :( Men tänk att det är för ett gott syfte. Det är ju för att han ska bli bra.
Har du ingen möjlighet att göra någon liten hage så att han kan gå in någonstans om han vill då? Utanför stallet eller något sånt?
Annars kanske det är bättre att ha honom i boxen mitt på dagen när det är som värst med bromsarna?

Om din häst får röra sig i skritt kan det vara bra att göra en "labyrint" hage. Dvs flera små hagar efter varandra som har en liten öppning mellan sig (då öppningen är smal måste du tänka på att inte sätta tråden på den sidan hästen inte går). Det är viktigt att öppningarna mellan hagarna inte är mitt i mot varandra så hästen kan få upp farten och springa. "Labyrint" hage funkade väldigt bra för våran häst, vi hade tre sjukhagar efter varandra som hon kunde gå mellan.
/MVH

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 465
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 146
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 121
Senast: Freazer
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 980
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar