Sjukdomshistoria - varning?

S

Stinat

Om man ska köpa en häst och får reda på sjukdomshistoria och tidigare skador - vad ska man akta sig för och när ska man "börja dra öronen åt sig"? Att den varit förkyld o sånt fattar jag att de flesta hästar blir men vad är vanligt och ofarligt, vad ska man akta sig noga för?

Sv: Sjukdomshistoria - varning?

Vad man står ut med i skador och sjukdomar är ju väldigt indivduellt så det är svårt att råda om, det måste man känna själv, vad man är villig att ev. stå ut med.

Men ex. förkylning, när har hästen varit förkyld? Har den varit mestadels förkyld sommartid så skulle jag dra öronen åt mig omgående. Har den haft kotledsinflammationer eller fång så skulle jag inte bry mig så mycket. Men därmot om den skulle haft återkommande muskelproblem som de inte funnit svar på varför så skulle jag dra åt mig öronen.

Nån annan skulle troligen aldrig ens kunna tänka tanken att köpa en häst som haft fång. Så mitt råd är att om du inte ha någon erfarenhet av de sjukdomar som hästen haft så leta vidare, det är svårt nog ändå.

har den haft ledinflamationer skulle jag dra öronen åt mig direkt! Speciellt kotled, hovled, knä. Har dessa skador väl börjat komma så är det inte helt ovanligt att de kommer igen! Ska jag köpa en sådan häst ska den vara fullt igång och ha varit något år innan jag är beredd att tänka över beslutet.

Har redan varit med om för många hästar som tagits bort pga ledinflamationer som inte läker och som flyttas runt.

Fånghäst kan vara ok beroende på när hästen fick fång, om den är röntgad efteråt och om den haft problem flera gånger. Om det var ett lätt anfall och den är friröntgad efteråt och inte haft problem igen så kan jag tänka mig en sådan häst om det rör sig om en ponny. Storhäst, nej!

Lösa benbitar- köper ej

ledinflammationer och senskador, fång, kissing spines, korsförlamning och copd.

det finns ingen anledning att köpa sig problem! skulle aldrig köpa en häst som haft skador om jag inte redan kände den och var väldigt fäst vid den, samt fick den för typ inga pengar alls.

För att det så ofta är sommarallergier och det har jag fått min beskärda del av. Är kroniskt och bara ger långvarigt lidande för häst och ägare.

Har du haft häst med sommarallergi? Vad har det varit för symptom? Vad har hästen varit allergisk mot, gräspollen eller björkpollen eller något annat? Jag har nämligen en häst som börjat hosta, inga andra symptom. Tid är bokad på klinik för att undersöka detta och bland annat titta i halsen men jag vill gärna höra andras erfarenheter

Jag skulle inte köpa en häst med ledinflamationer.
Möjligtvis om den haft EN gång för många år sedan, men inte om den haft nyligen (senaste åren) eller flera gånger.
Samma med foderfång skulle jag inte köpa en häst som haft.
Är så tråkigt med detta.
Har man bättre hagmöjligheter än mig kanske jag skulle fundera på saken, men vi har bara stora gräshagar så här funkar det inte att ha fånghäst.

Dock köpte jag nyligen en häst som haft fång, men detta skedde när hästen var på boxvila (=foderbyte från gräs + medicinering) så jag valde att chansa.
Än har hon inte haft fångkänningar så jag hoppas de inte ljög om varför fånget uppkom :p

Sen skulle inte JAG köpa en häst med ngn exem och speciellt inte en häst som är knottkänslig då vi har GOTT om knott här.

Kika in i nostrilvet tråden.

Jag är inne på min andra sommarallergihäst och de har båda haft lite olika symtom. Men vanligt är hosta och i början innan det blir en ev. luftvägsinfektion klart rinnande näsflöde och ögonproblem. Mer symtom kan vara nedsatt prestation och astmaliknande andning.

Genom endoskopi och blodprov så får man en klar bild över hur det ser ut och står till inuti hästen.

Allt är en fråga om vilka problem du kan eller vill lösa. Kan eller vill du inte lösa några problem ska du förstås inte köpa på dig några. När det gäller skador i muskler och leder tycker jag att skador pga olyckshändelse, bråk i hagen eller liknande inte är något problem om det är utläkt och hästen varit fullt igång och presterat på rätt nivå. En förslitnings- eller överbelastningsskada är en annan sak, om du tänkt använda hästen på samma nivå som den fick skador av. Felställningar i benen, olika stora hovar, eksem skulle jag nog generellt undvika. COPD (kvickdrag) skulle jag undvika om hästen skulle stå på stall. Övrigt blir en fråga om individen, omständigheterna, mina planer och priset. Det finns gott om hästar, och jag tycker man ska köpa en häst som man har chans att få roligt tillsammans med, vad man nu tycker är roligt. En del tycker det är roligt att rehabilitera senskador men de flesta inte.
Edit: Det viktiga är att man vet vad man gör och varför just denna häst med just denna skadehistorik är så perfekt

Senast ändrad:

Jag skulle inte att välja att köpa en häst med några skador förutom att man vet exakt varför skadan uppkom, t.ex. mkt överansträngd häst som ledde till en kotledsinflammation som försvann efter mindre ansträngt jobb och aldrig kom tillbaka..
Har en häst som både har det enda och det andra och det är INTE kul. Köp dig inte problem , dom kommer så småningom iaf..

Det är ju mkt att tänka på inför hästköp förstås. Det vore ju även skönt att kunna lita på ägaren men det lär man inte kunna. Det viktigaste är väl att göra en ordentlig besiktning med en vet. som jag valt? Tack!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 176
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: tara
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
728
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka