Sjukbox- uppvärmt utrymme

gadriel

Trådstartare
Har funderat på detta. Vad räknas då som uppvärmt utrymme?

I alla stall jag varit har det inte funnits element (inte för att det behövs men iaf), det som värmt upp stallet har varit hästarna och att de haft dörrar och fönster stängda.
Är uppvärmt utrymme helt enkelt bara att utrymmet ska vara isolerat? Men det är ju ignen garanti att det blir varmt för det om man har god ventilation och om det inte är någon annan häst inne.

Någon som kan förklara för mej vad som godkänns som uppvärmt utrymme :confused:

Senast ändrad:
Sv: Sjukbox- uppvärmt utrymme

Vet inte riktigt, men jag skulle dock tippa på att uppvärmt utrymme borde vara det att det ska vara isolerat.

Jag tror mera på att: det som är varmare än utetemperaturen . Har hört folk som fått godkänt bara med en box och infravärme runtom. Detta räknas som uppvärmt utrymme.

Mynta2 skrev:
Jag tror mera på att: det som är varmare än utetemperaturen . Har hört folk som fått godkänt bara med en box och infravärme runtom. Detta räknas som uppvärmt utrymme.

Oki, för en vän till mej har ett kallstall med fem boxar och det var godkänt men det är varken isolerat eller ngn annan värme.

Men om infravärme funkar så är det ju bra. Borde man kunna fixa smidigt ju.
Tror inte alls jag kommer behöver ett uppvärmt utrymme ngn gång, en häst som alltid går ute på lösdrift mår nog itne särskilt bra om den helt plötsligt får stå i ett betydligt varmare stall. Ska väl till att man har otur så hästen blir riktigt sjuk som man kan behöva ha i nödfall.

Det måste gå att värma upp så att man kan behandla sjuka hästar.
Man kan ju inte direkt ge fruset dropp eller sy i minusgrader.
Och ett jodopaxbandage får ju inte heller frysa.

Inte_Ung skrev:
Det måste gå att värma upp så att man kan behandla sjuka hästar.
Man kan ju inte direkt ge fruset dropp eller sy i minusgrader.
Och ett jodopaxbandage får ju inte heller frysa.

Så sant. Men kan det då gå bra med infravärme som ngn sa, då man ju hoppas att boxen inte ska behövas användas alls om allt går vägen.

Senast ändrad:

Det viktiga är att utrymmet är uppvärmningsbart. Det behöver alltså inte vara isolerat eller varmt, men skall gå att värma upp.

Jag har bekanta som fått ett dubbelgarage godkänt att vid behov använda som sjukbox, utöver lösdriftsskyddet. Dom satte bara in en halvhög mellanvägg mellan bilplatserna och en grind i väggen. Sen har de en värmefläkt som är godkänt att ha i djurstallar.

Moniq skrev:
Det viktiga är att utrymmet är uppvärmningsbart. Det behöver alltså inte vara isolerat eller varmt, men skall gå att värma upp.

Jag har bekanta som fått ett dubbelgarage godkänt att vid behov använda som sjukbox, utöver lösdriftsskyddet. Dom satte bara in en halvhög mellanvägg mellan bilplatserna och en grind i väggen. Sen har de en värmefläkt som är godkänt att ha i djurstallar.

Tack för förklaringen. Det borde itne vara alltför svårt att göra iordning ett sådant utrymme för nödfall.

Senast ändrad:

gadriel skrev:
Så sant. Men kan det då gå bra med infravärme som ngn sa, då man ju hoppas att boxen inte ska behövas användas alls om allt går vägen.

Infravärme i stall=Be om brand!

Stall klassas som brandfarligt utrymme pga alla små torra dammpartiklar som finns i luften.

I brandfarliga utrymmen ställs mycket höga krav på värmekällan för att denna inte ska kunna orsaka brand.
Det finns ett antal olika fläktar som är godkända, likaså kamflänsör är ok.

Spontant om din ursprungsfråga tror jag att man ska kunna reglera temperaturen till en önskad temp för att få kalla det uppvärmt.
Hur man reglerar den (genom att t.ex. ta in fler hästar) spelar nog ingen roll.

Man använder juh infravärme när det behövs...knappast man drar på värmen och drar ?!!

hej .
det måste vara drag fritt från fukt och kyla alltså värme isolerat nästan som ett vanligt bonings hus ,och det måste vara lätt att
rengöra nästan typ dusch rum, och tänka på brand faran med alla
torra dam av hö ,foder halm, eller använd torv och spån ,och
med form av element som upp värmning och golv brunn,som vatten kan rinna undan,
det måste nog oxå vara fläkt möjligheter till att
ventilera anläggningen ,boxarna ska av bästa kvalitet typ madrasserade som på djur sjukhus , och kunna reglera tempraturen .
så det krävs ganska mycket av ett sjuk stall,samt ett behandlings rum för sjukdomar och ingrepp. behandlingar,. det är högt ställda krav . så det duger inte med dett garage!
och mycket ljus från fönster .och rinnande vatten .med golv brunn.
och disk bänkar. och toaletter eller därman slår ut allt flytande slask tratt. :banana: :devil: :bump:

Mynta2 skrev:
Man använder juh infravärme när det behövs...knappast man drar på värmen och drar ?!!

Stämmer iofs, men det tar inte gällande starkströmsföreskrifter hänsyn till.
Människan är ju som bekant glömsk av sig, och för att säkerhetsställa att man inte kan glömma har man sonika förbjudit användande av värmekällor som kan bli varmare än 100 grader vid själva värmekällan att installeras i brandfarliga utrymmen.

Kan du dock bevisa för elsäkerhetsverket + försäkringsbolag att du och dom som använder infravärmen är absolut ofelbara så kan ni säkert få tillstånd att använda det!

Tror dock att du kommer få svårt att få någon behörig elektriker att koppla in dom!

Piamar - vi pratar inte om ett regelrätt sjukstall, som jag tror du syftar på. Utan om det uppvärmningsbara utrymme som kan fungera som en sjukbox, vilket krävs av myndigheterna när man har hästarna på lösdrift.

Liknande trådar

Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 302
Senast: MaRomer
·
Ekonomi & Juridik hej! Jag ska bygga en lösdrift 2-3 hästar i skåne. Men enligt jbv så måste jag har tillgång till boxar vid behov. Hur ska jag göra...
Svar
8
· Visningar
2 387
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama