Sjukbox i lösdrift

V

Vixten

Hur har ni löst det med den lagstadgade boxen man ska ha om man har lösdrift?

Jag har hästar på arrenderad mark, Med lösdrift och en box kvar i ladugården. Alla andra boxar revs då det finns önskan om att bygga om lagården till planlagerhall. Funderar på att köpa en utebox och ställa upp vid lösdriften. Så de kan bygga sin planlagerhall.
Kanske skaffa ngn form av infravärme att kunna använda om det behövs.

Mest av all är jag sugen på att skaffa ett lastväxlarflak och bygga två boxar på den, varav den ena skulle vara sadelkammare.

Har ngn erfarenhet av att montera upp och ner färdiga uteboxar? För mig känns det viktigt att kunna ta med mig den dagen man eventuellt flyttar.

Sv: Sjukbox i lösdrift

Tänk också på att om du inreder klokt och inte bygger boxen för trång kan du använda den som uppställningsplats för att göra i ordning hästar skyddad från väder och vind (något som säkert hovslagaren och veterinären uppskattar när de kommer på besök). Då blir den lagstadgade sjukboxen en tillgång varje dag, inte bara när någon häst r dålig. :idea:

Sv: Sjukbox i lösdrift

Jag hade ett stall med 3 boxar utöver ligghallarna. Tycker det känns tryggt att kunna ta in alla hästar. Sen bör du även tänka på att det kan vara bra att ha 2 sjukboxar ifall den sjuka hästen inte uppskattar att vara själv.

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 357
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
3 295
Senast: Pilot
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 708
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar