Sjukanmälan

Hur många samtal anser du är rimligt att det krävs för att anmäla dig sjuk på jobbet?
På mitt jobb anmäler man sig till chefen och mig. Jag fixar vikarier vid behov. Men det funkar jättebra att smsa eller mejla oss. Man behöver inte ringa ett enda samtal om man inte vill.

Vi ringer inte några alls utan mailar. Vi har en whats app-grupp där vi informerar kollegorna om att vi är sjuka och sedan mailar vi närmsta chefer och assistent en formell sjukanmälan.

På mitt jobb ska vi ringa och sjukanmäla till företagshälsovården (går att ringa dygnet runt). Om vi av någon anledning inte gör det direkt på morgonen, är det önskvärt att också ringa eller skicka ett sms till chefen (så att dagens produktion kan planeras. Sjukanmälan till företagshälsovård ser chefen direkt när den görs.).

På extrajobbet godtas enbart telefonsamtal.

Jag tycker ett.
Maken är bemanningsföretagsanställd. Han ska först ringa en chef på arbetsplatsen. Sen ringa en typ gruppchef "på golvet" (trots att den första chefen har morgonmöte med dom och kan meddela) sen var det någon till han skulle ringa till, också bemanningsföretaget. Way för många!

Jag ringer inte ens. Jag skickar ett mess till min chef och eventuellt allra närmaste kollegorna, om jag behöver bolla över något akut ärende (skickar även via mail om det är något lite mer komplext de behöver sätta sig in i). Lägger in autosvar i mailen och sätter telefonen på ”Sjuk”.

Jag har i och för sig aldrig varit mer akut sjuk än att det har varit fullt görligt. Hade det varit riktigt åt helvete hade jag bara messat min chef och förklarat läget och att jag återkommer när jag kan.

Jag mejlar eller lämnar telefonsvar till sekreterare i första läget så att hon kan avboka patienter. Hen har inte öppen telefon så tidigt men är på plats och lyssnar av svararen/kollar mejl. Vid behov meddelas även chefen på mejl, annars ser hen det i datasystemet vi stämplar i.

Hos oss behövs det inga samtal alls, det går utmärkt med ett enda sms. Mycket smidigt, framförallt om man råkar ha en förkylning som satt sig på halsen så att det är svårt att prata i telefon.

Jag kan sjukanmäla via en app, eller ringa via talsvar så går det till chefen. Jag och mina närmsta kollegor brukar även skicka sms till varandra (mest för att vi strukturerar vår arbetsdag innan chefen kommer in på jobbet). Tycker inte det är rimligt med mer än ett samtal.

Hos oss är det telefonsamtal som gäller. Om någon anställd under mig är sjuk flera dagar ska jag enligt företages rutiner ringa upp och höra hur hen mår.
Det är inte okej att sjukanmäla sig via sms eller mail utan det krävs ett samtal. Jobbar på ett större bolag.

Ett.
Vi får absolut inte sms:a eller maila enbart. Ringer in till ett speciellt nummer med talsvar. Jag brukar skicka ett sms också :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 245
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 353
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Då vi inte längre parkerar gratis på jobbet har jag börjat fundera på lite olika sätt att ta mig till och från jobbet. Funderar på...
Svar
7
· Visningar
439
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka