Blueeyes

Trådstartare
Mina Slöjstjärtar mår inte bra. Det känns som att när jag går ner i djuraffären så vet de inte vad det är för fel på dem. Vet inte vad jag skall ta mig till.
De ser ut som de har drabbats av någon typ av svamp eller något. Det är vitt och luddigt och ligger över den enas huvud. Den andra har två luddiga prickar på ryggfenan och stora toppiga klumpar på ögonen!!!!

Jag fick råd att använda salt men i en annan sa att det inte var bra alls!

Vad sjutton skall jag göra? :cry:

Sv: Sjuka?

det finns svampmedel att köpa på en välsorterad akvarieaffär.
mina fiskar har också varit luddiga vid nåt tillfälle och då har det medlet funkat jättebra.
kommer inte ihåg vad det heter, men jag tror att det är sera som är tillverkaren och själva medlet blir neongult i vattnet.

Svampmedel! Våran slöjstjärt fick svamp, men efter ett par behandlingar försvann den.
Det är dock lätt att den kommer tillbaka.

* Svampangrepp/mögel (Saprolegnia och/eller Achlya)

kan man se hos fiskar som blivit kalla och nedkylda, till exempel under transport.
Till de förebyggande åtgärderna hör alltså att hålla rätt temperatur i akvariet och vara försiktig då de tas hem från handlaren. Hud och fenor blir ofta angripna och behandlingen är enkel: höj vattentemperaturen ett par grader och tillsätt salt.
Vid svårare angrepp kan fisken ges ett kort saltvattensbad, enligt uppgift max 20 minuter i en saltlösning med 20 gram per liter vatten. Bra preparat finns också i handeln.
Men som sagt! Det är enkelt att förebygga sådana sjukdomar som har med felskötsel att göra.
Ett tillstånd som hör till den här sjukdomen är något som kallas fenröta.
Det är samma organismer som är skyldiga vid den sjukdomsbilden.
Fenröta yttrar sig så att fenorna trasas sönder, de ger sken av att frätas bort och hänger slutligen som sorgliga fransar på fisken.

Fiskarna kan också drabbas av svamp som kallas Ischthysporidium och yttrar sig bland annat i utstående fjäll och i svårare fall bölder. Svampinfektioner är särskilt vanligt hos fiskar som ska ha en viss mängd salt i vattnet och där detta misskötts. Exempel på sådana fiskar är black molly och argusfisk.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 858
Senast: Hund!
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 504
Senast: Saeta
·
Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
12 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka