Sjuka kattungar

kolblakkur

Trådstartare
Har skaffat två kattungar. Nu har de fått kattsnuva. Jag har läst om det på nätet, men blir inte klok på det. Är det som en vanlig förkylning som kan gå illa? Ögonen och snoret rinner på dem. Ska tempa dem senare idag. Vad kan jag mer göra? När bör jag ta dem till veterinär?

Sv: Sjuka kattungar

Ring veterinären med en gång!
Vet inte hur pass farligt det är, men det är definitivt inte bra. Ring och hör vad vet säger!

Kattsnuva är ett samlingsnamn för olika sjukdomar som ger förkylningsliknande symptom. De vanligaste virusen/bakterierna som orsakar kattsnuva är herpesvirus, calicivirus och en klamydiabakterie. Kattungarna behöver i regel någon slags behandling oavsett vilken av patogenerna det är som gjort dem sjuka.

Mot calici och herpes kan man inte göra annat än att behandla symptomen och stoppa sekundärinfektioner. Man kan behöva ge ögonsalva och är kattungarna riktigt dåliga behöver de vätskas upp och kanske få antibiotika oralt. Virusen läker ut av sig själv, men kan lägga sig latent hos katten och sjukdom kan blossa upp i stressituationer längre fram i livet.

Klamydia kräver långvarig behandling med antibiotika (tetracyklin), ofta behövs även ögonsalva. Det jobbiga med klamydia är den långvariga behandlingen, det positiva med klamydia är att efter behandlingen är skiten borta. Helt och hållet.

Så en veterinär behövs kontaktas.

Nu är vi tillbaka från veterinärbesöket.

De tog prov på ögonvätskan på kattungen som var sämst. Provsvar får vi om cirka en vecka. Nu får de antibiotika i tio dagar för säkerhets skull. Hoppas att de blir bättre nu!

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 575
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar