Sjuk päls

Annika_L

Trådstartare
Min katthona har helt plötsligt fått förändringar i pälsen.
Det är tjocka, tjocka långa tovor. Katten är så öm över ryggen.
Jag har haft henne i tio år och hon har varit fullt frisk jämt.
Jag skall kontakta vet under dagen men undrar om någon
av ändå känner till problemet.
Annika

Sv: Sjuk päls

Min mammas honkatt är 12 år. när hon var runt 10 fick hon liknande problem, hon är överviktig och har aldrig tvättat sig spec. mkt.
hon är en vanlig korthårig huskatt. hade vi kammat henne varje dag hade inte hennes tovor uppstått.. klasrt det gör ont när pälsen tovat ihop sig!! men vi löser problemet genom att gå till en katt frisör! det blir alltid när det är varmt ute, vi klippern henne alltså inte när det är kallt!

Om katten inte tvättar sig vidare bra själv så håller den ju inte pälsen ren ordentligt och pälsen blir fet och smutsig vilket gör att tovor lätt uppkommer. Det är inte vidare konstigt att katten är öm där tovorna sitter då tovor skapar brännsårsliknande skador i huden och detta gör givetvis jätteont.

Det första du måste göra är givetvis at klippa/raka bort tovorna (är hon innekatt? Raka i så fall om tovorna setat länge så kan huden få återhämta sig, lufta sig och läka).

Sedan när katten återhämtat sig efter detta rekommenderar jag varmt att ni hädanefter hjälper katten att hålla sig ren genom regelbundna bad och kamningssessioner. Även korthårskatter behöver badas/kammas, då kanske hon även får tillba lusten att själv tvätta sig och hålla sig ren om hon får lite hjälp på traven.

Köp ett milt, bra (bra=dyrare och inte på mataffären) kattshampoo och balsam för era tvättsessioner så hon inte får problem på grund av shampoot. Har hon inte blivit duschad förut kan det vara bra om man är två som hjälps åt, en som håller i och en som tvättar/sköljer. Skölj noga noga, när du tycker att du är klar med sköljningen, skölj i minst 5 minuter till. Katter vill ha lite varmre än bebisar när de badar då katter "badar med kläderna på" och därför snabbt blir kalla, så ha varmt vatten när du badar katten och många varma handukar att torka med/mysa i efteråt. Läs någon av de många badningstips som finns på nätet om du vill ha ännu mer räd och hjälp.

Hoppas det går bra med kissen!

Så fick mammas gammelkatt mot slutet. Det visade sig att hans njurar inte fungerade
Att katten dessutom ömmar över ryggen skulle iallafall jag tolka som ett tecken på att kontakta veterinären.

De här tovorna har kommit ganska snabbt.
För två veckor sedan fanns de inte.
Jag kanske såg någon liten extrasudd men
lade ingen större vikt vi det. Det är halva bakre delen.

Hon är utekatt.
Sover inne på nätterna
Jag tackar för svaren och hoppas fler åsikter kommer.
Jag har bokat veterinär

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: MJLee
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 147
Senast: Sasse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar