Sjuk igen...

MiaMaria

Trådstartare
Jag tror knappt det är sant, men nu är det dags igen. Min lilla ettåring är sjuk :(

Vi skulle på återbesök till klinik idag, och röntga framknät. Hon har varit ute i hage i tre veckor nu, tillsammans med kompisar, och det har fungerat jättebra. Benet är svullet fortfarande, men svalt och hon rör sig obehindrat. I går kväll tog jag in hästarna, eftersom vi skulle åka tidigt i morse.

När jag kom ut i morse var hon som vanligt, men sen nån timme senare såg hon slö ut och hade inte ätit upp sin mat. Jag tog tempen. Över 39 grader, så det var bara att ringa återbud till kliniken. Ringde min veterinär här hemma. Väntar nu på att hon ska komma. Min häst står i boxen och skakar, hon har nu 40,3 grader feber och är slö och lite arg (ont?). Inget sår, inget snor, ingen hosta...

Vad kan hon ha drabbats av? Tänker ehrlichias kanske, men då borde hon väl inte ha ont...

Sv: Sjuk igen...

När min kompis häst fick erlichias var han också svullen, hade ont i båda bakbenen.

Ja, jag hade nyligen en häst här med ehrlichias, men den visade inte att den hade ont direkt. Kan säkert vara olika förståss, just som du beskriver. Hög feber får de ju och blir väldigt hängiga. Min har ingen svullnad eller något sådant, och det hade inte den andre hästen heller.

Väntar fortfarande på veterinären... känns drygt :crazy:

Oj, hoppas det inte är något allvarligt! Ehrlichias är ju svårt att bli av med helt vad jag förstått :(

Ehrlichias är vad jag förstår helt behandlingsbart om det upptäcks i det akuta skedet. Så sa min veterinär iallafall. Ofta upptäcks det inte och det är då hästen får mer diffussa bekymmer längre fram.

Nu har iallafall veterinären varit här. Hästen har över 41 graders feber, men hon har slutat skaka så förmodligen har temperaturen stabiliserat sig. Hon behandlas som om hon fått ehrlichias. Provsvaren kommer på fredag, så först då vet vi med säkerhet...

Jag håller med dig, "det är inte sant".

Håller tummarna för att det vänder fort och att ni lokaliserat problemet dirket.

Tack, snälla!

Ja, som sagt, förmodligen ehrlichias. Tur i oturen, hon är van att stå inne själv, älskar sin box och är lätt att hantera. Så synd om henne bara, för hon är så ynklig just nu.

Oj Oj oj vad ni har fått stå ut med mycket :crazy:

Skickar en styrkekram till er bägge och hoppas nu på snabbt tillfrisknande !

Kram Mia

Tusen TACK!

Hon är vissen nu, men ser inte lika dålig ut som i morse. Tror att antibiotikan verkar ganska snabbt. Det är ju starka grejer :crazy::crazy:

Det gör så ont i en när dom står där sjuka och eländiga :cry:

Det låter ju lite positivt att det verkar något bättre .

Kram Mia som också haft endel strul nu med pållarna och sig själv :crazy:

Ja, då vet du hur det känns :crazy:

Min lilla äter med god aptit och är något piggare ikväll, dock 40 grader feber. Nu har hon sällskap i natt så jag hoppas hon sover och vilar sig mycket.

Kram tillbaka och hoppas både du och dina hästar är ok nu!

Trist!

De hästar ( och hund ) vi haft med erlishias har haft ont i hela kroppen, hunden skrek bara man tog i honom, så nog kan de ha ont allt. Fördelen är att värken brukar klinga av rätt fort när behandlingnen är påbörjad.

Själv har jag sett för många smittade erlishiashästar så mina switchas hela säsongen. De flesta smittade jag sett har dessutom fått det på hösten , varför vet jag ej, för att folk slappnar av med att skydda hästarna eller för att de finns mer smittade fästingar då?

Hoppas hon mår bättre snart

Tack!

Ja, jag har varit noga med att skydda henne och kolla henne varje dag. Hon hade en mini-liten fästing, typ mindre än en knappnål, för någon vecka sedan. Förmodligen den som smittat henne.

Nu är hon iallafall bättre. Behandlingen har tagit direkt och i morgon får hon komma ut en stund i hagen. Ingen feber idag, och sitt vanliga glada jag :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag får visst en långhelg igen. Jag fick gå hem idag från jobbet direkt på morgonen för att jag är förkyld. Egentligen borde jag varit...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 553
Senast: Hippocampus
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 505
Senast: Ela
·
Kropp & Själ Någon som varit med om att kommit som en blixt från klar himmel? Fick ni veta vad det var som orsakade reaktionen? Jag vaknade, åt en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 700
Hundhälsa Halloj! Jag är i kontakt med veterinär men ville höra era åsikter. Vi har en fransk bulldog, han är 7 om ett halvår. I lördags så...
2
Svar
25
· Visningar
2 505
Senast: Sanna89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar