Sjuk, hur gör man med ridningen?

Ellanamde

Trådstartare
Hur gör ni med ridningen när ni är sjuka? Tänker mestadels på kortidssjukdomar som tex förkylningar, feber och liknande.
Rider ni hästarna fullt ut som vanligt?

Jag har själv varit sjuk i ca en vecka nu och det har mina hästar också blivit lidande av eftersom jag inte orkat rida dem lika mycket :( Har en pigg häst som helst ska gå 5 pass i veckan för att hon ska bli nöjd, men under denna veckan som jag varit sjuk har hon endast blivit motionerad två gånger och jag känner hur min skuldkänsla börjar krypa fram.

Så hur löser ni det när ni är sjuka? :crazy:
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Om jag är riktigt risig så får hästarna stå, det dör de inte av.
Men helst vill jag iallafall skritta ut en sväng barbacka eller så. Både för att friskluft ofta gör att jag känner mig lite piggare, och för att hästarna ska få röra på sig och inte bara stå och samla energi.
Om det är alldeles katastrof och de måste ridas så försöker jag hitta någon som kan hjälpa mig, men det har hänt kanske 2 gånger på 6 år.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Jag försöker ta mig upp på ryggen iaf - men helt utan krav. Skritta långturer eller så. Om det handlar om flera dagar i sträck så longerar jag eller tömkör på volt också. Har haft 2 lunginflammationer på bara ett par månader och då blev det ca 2 longeringar, 2 skritturer och resten vila. Har tyvärr inte någon riktigt bra extrapilot att få hjälp av då hästen är ung :)
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Betalar mina stallägare en slant så blir han riden! :)

Nu är han nyligen inriden och ung så nu går han inte mycket endå (ingenting för tillfället) men i framtiden så får det bli min lösning när han är fullt igång och jag blir sjuk.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Jag rider inte alls!
Jag anstränger mig inte för då försvinner sjukdomen snabbare!

Jag ser rött mot folk som tex sjukar sig från jobbet men ändå åker och rider, det är sinnessjukt!
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Jag funderar på att hitta någon som vill hjälpa mig i stallet, det skulle underlättat rejält nu när man är sjuk.

Seabaz, jag tycker också att det är klokt att låta bli att rida när man är sjuk. I mitt fall är det det bästa iaf, rider väldigt pigga hästar som man hela tiden måste arbeta och vara lite före i tanken, och känner inte att min hjärna är så snabbtänkt när jag är sjuk...
Ser det lite som en säkerhetsåtgärd att jag inte rider när jag är sjuk helt enkelt.
Dessutom kan man se ridpasset som ett träningspass, och träning rekomenderas inte när man är förkyld :)
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Är jag sjuk på riktigt och inte småförkyld så är jag oftast för trött, yr och febrig för att det ska vara givande eller ens säkert att rida eller träna från marken. Nu är hästen ändå inte igång fullt eftersom jag har varit skadad och sjuk till och från sedan förra sommaren, så några dagars vila gör inte så stor skillnad, även om han mår bäst av att gå sju dagar i veckan. Man får vara beredd på att han skuttar och yr runt lite (läs mycket) mer efter en vilodag bara.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Nu har jag, ta i trä, inte varit sjuk på två år, men om jag skulle bli risig så skulle jag inte rida. Möjligen att jag skulle skritta en kortare sväng i skogen, men inte mer än så. Är jag sjuk har jag varken den ork eller koncentration som krävs för att rida ett ordentligt pass. Dessutom slutar fysisk ansträngning bara med att jag blir ännu sjukare dagen efter.

Nu har jag iofs ingen egen häst, men den ena hästen är jag ensam ryttare på och det finns ingen annan som kan rida om jag skulle bli sjuk. Hästen skulle helt enkelt få stå då, alternativt att ägarna kanske skulle tömköra/gå en promenad.
 
Senast ändrad:
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Jag är faktiskt sjuk just nu och hemma. Vansinnigt tråkigt!

Min ena går på lösdrift i storflock, är ung och utan krämpor. Han klarar sig utan träning en vecka. Han får röra sig och stimuleras av sina 30 kompisar.

Min andra är 30 år och uppstallad. Han bör röra på sig iom ålder och dammkänslighet/hosthäst. Så honom har jag kravlat mig upp på barbacka någon dag då och då och styrt ut offroad i skogen. Då får han iaf lyfta benen, böja sig lite etc. Han är en pigg herre. Så ville han trava fick han det för att flåsa ur lite.

Jag kan också be en elev rida en sväng på honom. Eller ta honom i lina bara för att trava lite så han blåser ur lungorna. Problemet är att han är ett litet as mot de flesta utom matte.
Så det måste vara duktigt folk som också vet hur man ska hantera honom. Så ingen blir skadad.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Om jag bara har en lätt förkylning så blir det longering, promenad i skritt (uppsuttet eller vid hand). Vid kraftig förkylning så får pålle helt enkelt vila.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Alla mina är inkörda. Mycket praktiskt att bara kunna sätta sig bakom inpackad i filtar och åka när man inte är helt kry och hästarna får sin motion ändå :laugh:
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Jag är så jobbig att jag inte ens minns senast jag var så vissen att jag inte kunde rida :o Peppar peppar, så är jag ytterst sällan sjuk eller ens krasslig. Senast jag var hemma från jobb/skola var i tvåan på gymnasiet. Det var 2004 :D (Red gjorde jag ändå för enda problemet var att jag tappat rösten.)
När jag tänker efter så har jag aldrig varit så krasslig att jag inte kunnat jobba.

För att jag inte ska orka motionera öht (ridning, tömkörning, lösgalopp, löshoppning) så krävs det nog att jag är nästintill sängbunden.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Är jag bara förkyld så rider jag gärna, kanske inte hårdtränar men gärna ut i skogen. Att sitta instängd med basiluskerna är bara äckligt. Men när det blir febervärk då tackar jag för mig och ligger helst inne. Ofta måste jag trots feber sköta stallet med fodringar, mockning, vattning och påspackande -till 8hästar! Det är segt och med febervärk en riktig pina. Men det skall göras oavsett! Som tur är har jag sällan feber mer än ett dygn.

Jag får inget dåligt samvete gällande ridning, mina hästar går i lösdrift o rids mycket i vanliga fall- de har gott av lite semester!
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Jag får ångest och försöker rida. Men ska bli bättre på att vila.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Jag rider till och med när jag är bakfull och super seg haha :) kliver upp i tid för att göra det med sällskap t.o.m

Är jag förkyld rider jag. Enda gångerna jag inte rider är då jag är sängliggandes eller spyr/illamående (blir värre vid ansträngning) eller feber och kallsvettas.

Hårdtränar inte utan jag tar det lugnt i skogen (i alla gångarter)
 
Senast ändrad:
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Är jag så pass dålig att jag är hemma från skola/jobb, så är jag förmodligen inte i skick att köra bil = jag åker inte till stallet. Hästen står på fullservice med mycket utevistelse. Jag rider inte om jag är så pass klen i kroppen att jag inte tror mig kunna hålla hästen om något händer, t.ex. När jag får feber, är det oftast rätt hög sådan.

Är jag bara "vanligt" förkyld (snuvig), rider jag som vanligt.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Är jag så pass dålig så jag är hemma från jobbet så är jag inte i det skicket att jag kan rida heller. En vanlig förkylning så rider jag men lugnare pass. Mina hästar har lång utevistelse i stora hagar så några extra vilodagar påverkar inte dem speciellt.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

*kl*

Lite off topic men...

Hur resonerar ni om sjukfrånvaro från jobbet och hästskötsel?

Jag rider absolut inte om jag är sjuk från jobbet och har kolossala samvetskval för att jag är tvungen att åka till stallet och mocka och göra mat. Tror att försäkringskassan ska upptäcka att jag är ute o far.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

*kl*

Lite off topic men...

Hur resonerar ni om sjukfrånvaro från jobbet och hästskötsel?

Jag rider absolut inte om jag är sjuk från jobbet och har kolossala samvetskval för att jag är tvungen att åka till stallet och mocka och göra mat. Tror att försäkringskassan ska upptäcka att jag är ute o far.

Fast det är ju skillnad på saker man måste göra, hade du haft barn hade du väl knappast haft dåligt samvete om du ställde dig och lagade mat åt dem på kvällen, nattade dem eller plockade undan leksaker? Det är ju skillnad på att orka jobba åtta timmar och att orka lägga någon timme på något som måste göras, så det tycker jag inte du ska ha några samvetskval för.

Nu pluggar visserligen jag, så sjukanmälningar är inte aktuellt och jag försöker orka med de viktigaste sakerna i skolan även om jag är riktigt sjuk men jag går gärna ut och får lite frisk luft även när jag är sjuk, kan bli en kort promenad i långsamt tempo eller att åka ut till stallet och lufsa lite i skogen. Har dock turen med både nuvarande stall och förra att jag är/varit välkommen att göra precis hur mycket/lite jag vill i stallet när jag är där, så orkar jag inte fixa någonting annat än lite mys och ridning behöver jag inte.

Hästen jag red parallellt med detta ett tag stod dock i stall där allt skulle fixas när man var ute, och det hade jag nog inte orkat med. Hon stod en vecka när ägaren var sjuk och det var inte synd om henne för det, lite väl sprattlig när hon väl fick jobba igen dock. Hade ägaren sagt någonting hade jag ju gärna åkt ut och motionerat henne, men inte då :p
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp