Jag har inte haft särskilt mycket kontakt med företagshälsovården i Sverige men självklart har de läkare och en av de jag hade kontakt med var utomordentligt duktig.Min chef jobbade samtidigt som mig i helgen så tog faktiskt mod till mig och hörde med henne om chansen att få komma till företagshälsovården för att få hjälp. Hon tog det jättebra och var väldigt förstående. Ett möte bokades med HR så ska dit på fredag och se om jag inte kan få en tid.
All kontakt och bokning måste visst gå via dem.
Sa som det var till chefen att det är ju kanske inte arbetsrelaterat från början men det har definitivt eskalerat sedan jag började jobba då jag känner mig stressad över att inte hinna eller orka med allt jag "borde" utanför jobbet och det kommer säkert sluta med att man brakar helt och inte orkar alls.
Någon som vet om det brukar gå att träffa en vanlig läkare via företagshälsan eller om det bara är typ sjukgymnast och psykolog/kurator eller vad dom nu har där?
Frågan 'vad är arbetsrelaterat' är inte så intressant. Väldigt många problem beror på livssituationen i stort, och jobbar man är jobbet en stor del av livet. Intressantare är om man via förändringar på jobbet/i arbetstid kan bidra till en bättre situation. Tiden utanför jobbet är ofta svårare att påverka, i alla fall på kort sikt.