Sjuk av betet?

Sv: Sjuk av betet?

Innan man skaffar hästar ska man ta reda på hur betesperioden ser ut, vet man inte det ja, då får man problem. ;)

Vill ni veta vad det är för sorts protein och verkligen vill lägga er själ er detta och måste just veta vad det proteinet heter, så varsågoda...annars räcker det att läsa foderboken så får ni reda på att protein finns i det gröna gräset och då är det som starkast...sen beror det på vilket bete hästen går på, naturbete-kulturbete.
Betet avtar i juni månad, förblir inte lika grönt.

Snälla, jag hoppades att alla hästägarna skulle kunna detta.
:eek:

Senast ändrad av en moderator:

Att han rasar i vikt och blir bukig utan överlinje tycker jag säger mer hur han fodras. Att han hade behövt mer mat och mer proteiner.

Hästarna kan ju bli svullna på benen av bete, och symtomen kan ju vara korsförlamning, även stress kan ju vara framkallande om de har anlag för det, men nu är det bara vilda spekulaationer- hoppas hästen är bra ikväll!!!

Har en shettis hemma hos oss på "icke bete"(vi har skogshage åt shettisarna) och hon har fång på alla fyra hovarna...Jag tror att det är vanligast fram men det kan helt klart komma runt om!

Att han rasar i vikt och blir bukig utan överlinje tycker jag säger mer hur han fodras. Att han hade behövt mer mat och mer proteiner.

Jepp... :smirk:
Har försökt att prata med skötaren om det, men hon ser bara hans, i förhållande till resten av kroppen, ganska stora mage... Men jag tror att han kommer att ta sig över sommaren, så får vi se om jag kan få lite vett i henne till hösten, när hon kan se med egna ögon vad som händer med hans kropp på betet. :idea:
Det är besvärligt när det strular med andras hästar, man kan ju inte lägga sig i hur som helst. :crazy:

Jag kan iaf meddela alla som skrivit i tråden att hästen mår bra och fortsätter gå på bete. Jag tror att gräset har stabiliserat sig nu, med det fina vädret som kom. Tack för era idéer! :)

Det är inte ovanligt, och det är inte heller ovanligt att äldra hästar får det... :smirk:

Min häst fick fång, som började på vänster bak, då han var 22 år. Och såå mkt gräs hade han inte ätit heller. Jag tycker det låter som fång eller korsförlamning.

Hästar får INTE fång av protein! Det är ett ämne som heter fructan som utlöser fång. Läs på innan du uttalar dig. :smirk:

(undrar hur många ggr jag (och andra) skrivit det här nu... :crazy: )

En fråga bara vad är fructan och i vad hittar man det?

Minns inte exakt, men det är ett ämne som finns i gräs, en sorts sockerart tror jag. Och vid viss väderlek blir halten av fruktaner i gräset väldigt hög. T.ex. värme och stark sol efter regn, kalla nätter och varma dagar.

Om du söker efter laminitis+fructans borde du kunne hitta mer utförlig info! :) Detta är det senaste innan fång-forskning!

Här står det lite:
Safer Grass
by Madalyn Ward, DVM
Grass is safe for horses. True or false? Well, it depends. I have learned a lot in the last few months about why grass can cause laminitis in susceptible horses. Some of my previous beliefs have been proven incorrect. Here is a test to see where you are in your knowledge. To find out more visit www.safergrass.org

Grass founder can happen after eating too much fresh green grass. TRUE. Eating too much grass can cause laminitis for two reasons. Digestive upset can occur from the excess carbohydrates(sugars) in the grass. Carbohydrate overload is a common cause of laminitis. Another reason for laminitis is the grass may contain high levels of a form of sugar known as a fructan. Fructans are considered non structural carbohydrates which plants produce in larger quantities when stressed. Fructan is similar to starch but the horse does not have the ability to break it down in the same way it does starch. Therefore the fructans end up in the large intestine where bacteria multiply and break down the fructan. The overgrowth of the fructan digesting bacteria upsets the normal balance in the digestive tract resulting in toxins being formed which lead to laminitis.
Fructans are high in grass right after a rain and not a problem during dry weather. FALSE. Fructans are produced following photosynthesis which is dependant on sunlight. Fructans are actually lower in grass during cloudy weather.
Laminitis from grass is only a problem in the spring and fall when the grass is lush and growing the most rapidly. FALSE. Fructans can show up in grass when it is stressed. This can be from drought or frost as well as during rapid growth.
Not fertilizing or maintaining your pasture will make it safe for horses susceptible to laminitis. FALSE. While I certainly prefer horses be on non fertilized native grass pasture, grass grown in nutrient poor soil can produce fructans due to stress on the plant. Because excess carbohydrates in grass are depleted as the plant is growing regular pasture mowing will help control carbohydrate levels as well as control weeds.
Overweight horses and insulin resistant horses are the most susceptible to laminitis from grass. TRUE. Overweight horses can get a mechanical form of laminitis from the excess pressure on the laminar attachments. On the other hand an insulin resistant horse does not need to be overweight to have problems from excess carbohydrates in grass. Signs of insulin resistance include a cresty neck and unevenly distributed fat over the withers and tailhead.
Hay never contains harmful carbohydrates. FALSE. Hay can contain up to 30% non structural carbohydrates depending on what the conditions were at the time of baling. Hay cut in the afternoon on a sunny day will have higher fructan levels than hay baled in the morning on a cloudy day. Hay which was rained on between cutting and baling will have the lowest levels of fructans. Cool climate grasses such as fescue, bromegrass, ryegrass, orchardgrass, and quackgrass tend to have higher fructan levels where drought resistant grasses such as bermuda, switchgrass, bluestem and indian grass are lower in fructans. All pasture grasses have the potential to contain high levels of fructans under the right conditions.
The safest time to turn out susceptible horses on pasture is late night and early mornings when the grass is not stressed by drought, frost or in a flowering stage of growth. TRUE. Grazing muzzles are another alternative for horses which must be left out on pasture. Ideally having a dry lot to keep horses during critical times is best. If hay causes a problem consider soaking the hay for 30 minutes to 1 hour to wash out some of the carbohydrates before feeding. Beet pulp is another safe source of fiber for horses very sensitive to carbohydrates. Many thanks to Kathryn Watts for her very informative website www.safergrass.org. Many horses will be spared the horrors of laminitis as a result of her sharing of this information. If your horse has already been a victim of laminitis, you can find holistic options for treatment in my laminitis e book.

En annan nyttig länk:
http://www.animed.co.uk/eq_dept/lamin.htm

Får jag komma med ett litet tillägg (till KW underbara sida)?
Forskningen fortsätter och man har nu breddat lite begreppet. Man pratar idag om snabbjäsande kolhydrater (fruktaner, svårlösliga stärkelser och pektin) och sockerarter (i studier kallade CHO-Fr samt CHO-H) som en trolig orsak till "överjäsnings fång".

Safergrass.org är en underbar och nyttig sida. Glöm inte att vissa delar inte kan översättas direkt till vår del av världen, vi har en lite annorlunda utfodrings-kultur och definitivt helt andra förutsättningar.

Nu blir jag mycket förvånad här...pektin är väl inte socker. Inte mer än cellulosa är det i alla fall. Bara för att ett ämne rymmer i begreppet polysackarider behöver inte det innebära att det spjälkas lätt och kan tas upp i tunntarmen.

Pektin klassas som en lättlöslig fiber OCH, läs och häpna: en snabbjäsande kolhydrat (av NSC-typen),
En riktigt ful rackare. Gömmer sig i NSC halterna för att bita en i baken när man minst anar det.... Rent teoretiskt skulle pektin kunna orsaka fång på samma sätt som de ökända fruktanerna. Känns trots det fel, stämmer inte med mina erfarenheter. Jag ska kolla lite närmare på det... :smirk:

Jag har lust att gå med i VVK-gänget (Våga vägra källhänvisning) men jag ska vänta med det till jag blir äldre och grinig...are :angel:
(R.M. Hoffman - 2000 Hydrolyzable carbohydrates in pasture...)

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 812
Senast: Hoppsin
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 467
Senast: Liten
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar