Sjuk av betet?

pinky

Trådstartare
Vi har en häst i stallet som har betett sig lite underligt ett par eftermiddagar.
Häromdagen då det började hade han efter en skrittur (?) 38,9 i feber,svettades, var tydligen svullen och varm i bakbenen (enligt skötaren) och allmänt hängig. Han hade fått bakbenen lindade, så jag tog av bandagen och kände efter en stund. Då var han inte varm längre... Inte varm utanpå hovarna, men eventuellt liiite varm i sulorna bak. Han piggnade dock på sig ordentligt under kvällen, men fick inget kraftfoder vid kvällsfodringen.

Han har sedan under några dagar sett lite trött och hängig ut, men inte varit varm i ben eller hovar. Han har inte haft så hög temp som första dagen, men den har inte heller varit riktigt nere på normal. Lös i magen har han varit hela tiden (och alla andra hästar också), då de har fått utökad betestid. Han har aldrig under sitt liv (15-årigt fullblod) varit känslig för fång eller andra sjukdomar.

Så vad låter detta som?

Jag har några teorier:
1. Allmän reaktion på värmen.
2. Skötaren har ridit hårt i värmen, men inte vågat erkänna det eftersom hästen blivit dålig av det. (Hon är 12 år och vi vet att hon ibland anpassat redogörelser till sin egen fördel, tyvärr...)
3. Fångkänning.
4. Allmänt medtagen av diarréerna. Han verkar dock inte uttorkad...

:confused:

Sv: Sjuk av betet?

Låter som att hästen fått en s.k protein chock!!
Låt hästen inte gå så länge på betet och se hur hästen blir. Betet är väldigt kraftigt nu så jag skulle ta det lite lungt i början med betessläppet.

bättre att mäta tempen innan hästen går ut i hagen på morgonen.. när den rör på sig kommer tempen att stiga...

Har ni känt efter hur hon är i muskulaturen över korset. Jag tycker det låter som korsförlamning. Speciellt eftersom hästen antagligen fått i sig mer än normalt och för att den har blivit hårt riden.

Jo, jag tänkte också så att betet har fåt supersprutt nu när det väl börjat växa. Men samtidigt så har just denna häst i stort sett betat ända sedan gräset började komma upp i våras, men det är först nu som de fått komma ut några timmar extra på det "riktiga" betet.

Många hästar som aldrig haft fång tidigare har fått det i år enligt min veterinär! En av mina 3-åriga islandsston åkte på det några dagar efter betessläpp, trots att de haft tillgång till lite gräs innan. Annars är det mest äldre hästar som drabbas. Dock brukar det vara frambenen. Fång på bakbenen är ovanligt.

Anette

Kan gräset utlösa korsförlamning?
Nu vet jag ju inte exakt hur han är riden sista tiden, men sedan denna skötare fick "ta över" honom i höstas så har han rasat i vikt, från ganska fet till bukig utan överlinje...
Det kanske säger lite om hur han motioneras? :smirk:

Jag tycker symtomen låter som en liten korsförlamning faktiskt och ja betet kan vara en orsak till korsförlamning, inte i sig själv men tillsammans med träning och kraftfoder.

Allt handlar om en balans mellan hur mycket hästen får i sig och hur mycket den gör av med.

Hur mycket kraftfoder har den fått och hur ofta rids hästen?

Hästen rids varje dag, ganska friskt och har under vintern ätit/äter fortfarande ca 300 g havre och 150 g betfor.

Vi har ett superhösilage, alltså, och han har stått mycket bra på liknande foderstater tidigare år, men under denna vinter har han ridits såpass att det inte räckt till... :angel:

Jag känner inte att han skulle ha någon direkt anledning att få korsförlamning, om det nu inte är så att gräset ger det lilla extra så att det slår över? Kan känna lite på honom idag och se om han känns stel!

HAr DU någonsin sett en häst med proteinchock ?? :confused: ...Förklara hur det yttrar sig samt vad man kan läsa om det ;)...Jag tror du svammlar lite..

Fång på bakben är alls inte ovanligt, det är bara det att det syns inte lika markant som på fram.

Jepp, det finns något som heter det, har själv haft en häst som haft det och en vän till mig fick en häst med samma symptom...för mycket protein leder till at en häst kan svettas mer på halsen, hästen kan få fång, svullna ben, protein knölar osv.
Och nej, jag svamlar inte då jag fått lära mig det på utbildningen...men det är klart, de kanske svamlar :angel:
Men det kan finnas andra faktorer som är inblandade ...en häst har inte bara ett problem, det leder till ett flertal.

Senast ändrad av en moderator:

Men har du isf fått lära dig vilket protein som ger dessa reaktioner? Det måste ju vara något speciellt protein koncentrerat i gräset, nu när det tagit fart och växer så våldsamt som det gör, som ställer till det? Nä, jag tor inte att hästar blir dåliga av protein generellt utan man måste isf ta reda på exakt vilket protein man ska undvika, för något slags protein måste ju alla hästar ha!

Jag gissar nog hellre på andra ämnen i gräset än just protein...

Vi har väldigt dåligt (eh... )med fästingar här, det är nog inte någon som plockat en fästing på sin häst på flera år här. Fast det är klart att de kan dra på sig dem ute i skogen och så, det kanske räcker? :confused:

Jag trodde att Fång kom på alla benen, men att symptomen är tydligast på frambenen. :confused:
Det fick jag höra senast och kollar ofta både fram och bakben om jag misstänker fång.
Ni som vet något om detta, svara gärna *lånar tråd* så jag vet om jag har fel kunskap.
Alanis

Alanis skrev:
Jag trodde att Fång kom på alla benen, men att symptomen är tydligast på frambenen. :confused:
Det fick jag höra senast och kollar ofta både fram och bakben om jag misstänker fång.
Ni som vet något om detta, svara gärna *lånar tråd* så jag vet om jag har fel kunskap.
Alanis

Enligt boken Håll hästen frisk, boken Hovvård, min veterinär och min hovslagare, drabbas i de flesta fall endast framhovarna och det är därför hästen lägger över tyngden bak, som min pålle. Det står att fång på bakhovarna är ovanligt i minst en, tror båda av böckerna (giter inte bläddra i dem igen men läste det i fredags när jag upptäckte fång på min häst).

Anette

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 812
Senast: Hoppsin
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 467
Senast: Liten
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar