Sjuk av avmaskning?

Sv: Sjuk av avmaskning?

Immer: om du känner dig olustig inför att bekämpa bandmasken så finns det blodprov man kan ta för att se hur infekterad hästen är. Kan vara läge för dig. Säg gärna till om/när du tagit det, jag vet ingen som gjort det än, är jättenyfiken hur svarsproven ser ut!

Madick skrev:
Immer: om du känner dig olustig inför att bekämpa bandmasken så finns det blodprov man kan ta för att se hur infekterad hästen är. Kan vara läge för dig. Säg gärna till om/när du tagit det, jag vet ingen som gjort det än, är jättenyfiken hur svarsproven ser ut!

OK, skippa det. Har precis fått reda på att provet visar positivt så länge hästen nån gång haft bandmask, visar alltså inte om hästen idag har eller inte. Tyvärr.

Vem har sagt detta?!? Helt fel med att blodprovet visar om hästen har bara någongång haft bandmask. Det visar om hästen behöver behandlas IDAG.

Vid extremt riklig förekomst av mask, så kan djur bli sjuka av de "gaser" som bildas av de döda maskarna. Det kan även leda till förstoppning :crazy:
Har två shettisar, som aldrig reagerat på avmaskningsmedelet!

Zebung skrev:
Vem har sagt detta?!? Helt fel med att blodprovet visar om hästen har bara någongång haft bandmask. Det visar om hästen behöver behandlas IDAG.

Jag tar gladeligen emot fakta med bevis om att jag fått fel information. Dock litar jag på källan till 100% (du har PM om vem det är).

Hur är provet framtaget? Vad är det som visar på att hästen har en aktuell infektion? Mer info tas mycket tacksamt emot!

Vi har oxå fått kolik på häst efter avmaskning. Denna häst är väldigt känslig med magen.

O jag har hört flera andra som har fått kolik efter avmaskning...

Zebung skrev:
Dubbel-dos banminth tar en del av de VUXNA (inte larvstadier) bandmask. Använd en prazikvantel (Droncit eller Equimax) istället för bandmask.
Är dessa två preparat receptfria och kan köpas på Apotek?

Nej. Båda är receptbelagda. De marknadsförs direkt till konsument, vilket inte hade varit tillåtet om företaget varit baserat i Sverige...

Dessutom bör hästen stå uppstallad 2 dygn efter avmaskning och träcken tas om hand.

Antikroppar kan hittas i blodet redan efter 4 veckor och är kvar i upp till mellan 4-6 månader efter en infektion

Det är väl snarare så att efter avmaskning visar proverna fortfarande positivt i 4-6 månader.

Jag misstolkade första gången jag läste det du skrev, och misstänker att andra också gjort det. Därav förtydligandet.

Tack, precis - jag är verkligen sk*tdåligt på att skriva på svenska...
:bow:

Proverna visar positivt i 4-6 månader eftersom det fortfarande finns bandmasksantikroppar i blodet.

Senast ändrad av en moderator:

Zebung skrev:

Men så är det ju inte riktigt. Provet visar ju positivt 4-6 mån efter avmaskning. Jag har inte hittat något om halveringstiden då den uppges som okänd i studierna. Så hur kan man egentligen säga att det INTE visar om hästen nångång haft en smitta?

Proudman CJ, Holdstock NB. Investigation of an outbreak of tapeworm associated colic in a training yard. Equine Vet J 2000;32(Suppl):37-41.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 787
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama