Sv: Sju nya hästgårdar på gång i Sjöbo
Med tanke på åt vilken riktning det går med djurskyddskraven runt hästar och deras utevistelse så tror jag inte att det kommer vara tillåtet i längden att hålla en massa hästar i små grusrutor. Jag hoppas innerligt att det inte kommer vara det!
Om hagen är mindre än en hektar finns inga möjligheter för hästen att sträcka ut i full galopp, vilket jag anser är en förutsättning för deras välmående. De ska kunna röra sig i alla gångarter.
/Migo
Vad menar du med det? Att en kuperad hage på över 1 ha inte duger eftersom hästen måste se sig för och inte kan springa fritt = sträcka ut?
*delvis kl*
Jag är inte alls för att hästar ska gå på bete med tanke på hur mycket feta hästar det finns. I denna tråden låter det som alternativen som finns är bete eller minigrusruta? Jag tycker det optimala är mittemellan och ABSOLUT bra hagar året runt. Dvs inte kompensera för liten hade på vintern med bete på sommaren.
Och jag skulle aldrig vilja ha min häst ute dygnet runt sommartid (inte i de stall/hagar jag vistats iaf) med tanke på insekter och sol. Möjligtvis de med riktigt bra skydd a la isolerad/sval lösdriftshall. Då skulle jag faktiskt hellre ha hästen ute dynget runt på vintern än på sommaren.
Min hästs vinterhage ryms med några små uthus, en rätt stor ladugård med stall, hus, uppfart och en rätt stor gräsmatta runt hela huset på 0.7 ha. Den är, tro det eller ej, fullt tillräcklig för 2 hästar och väldigt underhållande. Nu är den visserligen rätt kuperad så det blir väl lite mer yta men framförallt är den väldigt bra disponerad. Utöver det har de ca 1 ha delat på två sommarhagar, känns också ganska lagom men de fodras och står inne på natten dygnet runt oxå.
Nuvarande stället är på knappt 1.5 ha liten hästgård och det känns litet tycker jag (till 2 hästar). Främst för att det eg är en enda platt, rektangulär åker. Men vi får se vad hästarna säger när de flyttar hit, förhoppningsvis slipper man insekter iaf med tanke på läget.