Sju nya hästgårdar på gång i Sjöbo

Sv: Sju nya hästgårdar på gång i Sjöbo

Ah, precis vad som behövs: fler häst"gårdar" utan betesmark till...:grin:

Tanken är att de tänkta hästgårdarna ska vara mellan 8 och 12 000 kvadratmeter stora.

Nog for att "gardarna" ar sma i Skane men 8m2 ar val lite i underkant? :D

Fast ärligt talat - hur många hästägare producerar sitt eget foder? Hur många tävlingshästar går på bete?

Jag har bott på en 2 ha-gård med fem hästar och det var hur bra som helst.

Men dina 2 Ha är nästan dubbelt så stort som den största tilltänkta arealen, och med tanke på att hus, tillfartsvägar, trädgård, stall och ridbana/ridhus lär ta delar av ytan så är det i praktiken så att din gård hade 2-3 gånger så stor yta för hagar.

Jag tycker allt man bör planera för sommarbete, kanske inte gigantiska men lite bete och plats att röra sig. Man kan ju stödfodra om betet inte räcker.

Men det finns ju hur många hästar som helst som inte går på bete!

Med tanke på åt vilken riktning det går med djurskyddskraven runt hästar och deras utevistelse så tror jag inte att det kommer vara tillåtet i längden att hålla en massa hästar i små grusrutor. Jag hoppas innerligt att det inte kommer vara det!

Om hagen är mindre än en hektar finns inga möjligheter för hästen att sträcka ut i full galopp, vilket jag anser är en förutsättning för deras välmående. De ska kunna röra sig i alla gångarter.

/Migo

Ja och en del gör det inte för att det inte finns hagar.

Här är det knappt mark till rasthagar en gång hela ytan är alltså 100 x 120 meter eller så som mest och på den ytan ska man få plats med hus, garage, stall och gärna en ridbana. 2-3 Ha är mer realistiskt för en liten gård.

Strunt! Mina två rejäla halvblod har då absolut inga problem att rejsa i full galopp på 1 hektar

Med tanke på åt vilken riktning det går med djurskyddskraven runt hästar och deras utevistelse så tror jag inte att det kommer vara tillåtet i längden att hålla en massa hästar i små grusrutor. Jag hoppas innerligt att det inte kommer vara det!

Om hagen är mindre än en hektar finns inga möjligheter för hästen att sträcka ut i full galopp, vilket jag anser är en förutsättning för deras välmående. De ska kunna röra sig i alla gångarter.

/Migo

Vad menar du med det? Att en kuperad hage på över 1 ha inte duger eftersom hästen måste se sig för och inte kan springa fritt = sträcka ut?

*delvis kl*

Jag är inte alls för att hästar ska gå på bete med tanke på hur mycket feta hästar det finns. I denna tråden låter det som alternativen som finns är bete eller minigrusruta? Jag tycker det optimala är mittemellan och ABSOLUT bra hagar året runt. Dvs inte kompensera för liten hade på vintern med bete på sommaren.

Och jag skulle aldrig vilja ha min häst ute dygnet runt sommartid (inte i de stall/hagar jag vistats iaf) med tanke på insekter och sol. Möjligtvis de med riktigt bra skydd a la isolerad/sval lösdriftshall. Då skulle jag faktiskt hellre ha hästen ute dynget runt på vintern än på sommaren.

Min hästs vinterhage ryms med några små uthus, en rätt stor ladugård med stall, hus, uppfart och en rätt stor gräsmatta runt hela huset på 0.7 ha. Den är, tro det eller ej, fullt tillräcklig för 2 hästar och väldigt underhållande. Nu är den visserligen rätt kuperad så det blir väl lite mer yta men framförallt är den väldigt bra disponerad. Utöver det har de ca 1 ha delat på två sommarhagar, känns också ganska lagom men de fodras och står inne på natten dygnet runt oxå.

Nuvarande stället är på knappt 1.5 ha liten hästgård och det känns litet tycker jag (till 2 hästar). Främst för att det eg är en enda platt, rektangulär åker. Men vi får se vad hästarna säger när de flyttar hit, förhoppningsvis slipper man insekter iaf med tanke på läget.

Men gårdarna här, även de största, ska alltså vara betydligt mindre än 1,5 ha vilket du tycker känns litet.

Ja?

Mitt inlägg var kommentarer till bete vs minihagar bla och att 1 ha inte skulle vara tillräckligt för att hästen skulle kunna sträcka ut.

Och min kommentar rörde att det inte kan vara frågan om 1 ha hagar här alls Migo som du svarade påpekade att hästar inte kan sträcka ut i hagar på mindre än 1 ha (inte på 1 ha som du tolkade det som). Ursprunget till diskussionen är trots allt att det blir minihagar på dessa så kallade hästgårdar där sammanlagda hagareal blir så liten som ca 0,5 ha på de mindre.

? "Om hagen är mindre än en hektar finns inga möjligheter för hästen att sträcka ut i full galopp". Jag frågade då om kuperade hagar, som gör att hästen inte bara kan springa full fart framåt, om en sådan hage över 1 ha inte skulle duga (pga att hästen måste hålla reda på marken). Dvs om det var ytan eller typen av mark som Migo menade. För jag är nyfiken på Migos åsikt!

Sedan tolkade jag Migo som att hagen måste vara 1 ha eller större och jag höll inte med.

Jag anser att det bästa är att hagen ger möjlighet till rörelse i alla gångarter, samt att det är kuperat så att inte hagen är platt. Mina kusar kutar då glatt i de branta, steniga backarna i hagen här. I skogen med för den delen. Men nej, jag tycker inte att det är okej att hålla hästarna på en hektar mark om den är så kuperad att de konstant måste titta vart de sätter fötterna för att kunna röra sig.

"Hage" för mig är en yta som möjliggör att hästen utövar sina naturliga beteenden. Att planera nyetablering av hästgårdar utan att eftersträva sådan miljö tycker jag är förkastligt. Det är inte bara höns och minkar som mår dåligt av att ständigt begränsas i sin rörelse.

/Migo

Då är jag med :) Vår hage är väldigt blandad och djuren far runt på alla möjliga ställen (inkl att hoppa ner för i mina ögon stup :eek:). När jag läste din kommentar att hästen skulle kunna sträcka ut i full galopp så ser jag mer framför mig kmvis av platt åker och blev lite förvirrad :p

Ditt sista stycker håller jag helt med om. Men kolla in här: http://hagahill.se/ :idea: :mad:

20 ha, 7 hästgårdar ? ska det inte vara 200 ha?
10 ha är väl minimum för ett par krakar?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 361
Senast: Yeah but
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 467
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar