Sjöräddningshund! Erfarenheter?

Bibbi85

Trådstartare
Någon här inne med personliga erfarenheter? Vad börjar man med? Hur gammal ska hunden rimligtvis vara när den börjar tränas inför detta? Utbildning osv? Är Rottweiler en lämpad ras för uppgiften?

Har inga personliga erfarenheter av sjöräddningshund, men jag skulle säga nej på frågan om rasen. I så fall skulle det vara om det vore en nätt liten tik, kanske. En räddningshund ska du (och andra) kunna bära.

Det finns väldigt bra information om kraven och momenten i delproven/utbildningen på SBKs sidor.

Jag har sett flera Australian Shepherd jobba som räddningshundar. kanske inte just sjöräddningshundar, men iallafall. Det är ju en arbetande ras som går att bära.

Någon här inne med personliga erfarenheter? Vad börjar man med? Hur gammal ska hunden rimligtvis vara när den börjar tränas inför detta? Utbildning osv? Är Rottweiler en lämpad ras för uppgiften?

Rottweilern är nog på tok för tung. När jag har varit på patrullhundsträning så har de med Rottisar fått slita som tusan för att orka bära runt på hunden när det behövs. Då är det jäkligt smidigt för mig som har en liten hund på 22 kg. Att då hålla på med sjöräddning med en så tung hund verkar ganska orimligt.

Det finns väl bara några få sjöräddningshundar men ser en av de på fb. Tror de mer än gärna svarar på dina frågor :)

Jag skulle säga nej till rottweiler pga storleken.
En av klubbens medlemmar har en sjöräddningshund, det är smäcker liten labbe.

Jag har inte utbildat sjöräddningshund men väl räddningshund. Jag kan absolut säga att dom med medelstora hundar har vissa fördelar gällande framförallt hantering. Dock har jag sett flera bra rottisar genom åren som godkända. Jag har riesen som väl inte heller tillhör dom mindre sorterna. Det går om man vill.

Det var i Kanada eller USA någonstans. Hundarna är nog bra simmare, är ju mycket päls att hålla i om inte annat.
Har sett film på TV där hundarna skall hoppa från brygga simma ut till båt, ta tag i utkastat rep/tamp o bogsera båten till land, helt fascinerande!

"Historik
Newfoundlandshund sägs härstamma från infödda hundar och en stor svart björnhund som kom med vikingar till ön Newfoundland i Kanada någon gång efter 1100-talet. Där användes hundarna för att dra tunga timmerlass och hjälpa fiskarna att dra in tunga fiskeredskap och utvecklade då en helt unik instinkt att livrädda nödställda människor. När kolonisationen av öarna inleddes år 1610 var newfoundlandshundens utseende redan etablerat, liksom dess karakteristiska arbetssätt. Det var dessa egenskaper som gjorde att rasen kunde motstå det extremt stränga klimatet.

Användningsområde
Rasen används idag främst som sällskapshund. Det finns möjligheter att tävla med sin newfoundlandshund i så väl lydnad som vattenarbete och de fungerar mycket bra som draghundar. Den trivs bättre med långa skogspromenader än med snabba cykelturer."
http://www.skk.se/sv/hundraser/newfoundlandshund/

Sjöräddningshund o räddningshund är för mig två helt olika saker.

Nuffarna används mer (som jag förståt via diverse program jag sett) till just sjöräddning, dvs, "ta tag i min päls så drar jag dig i säkerhet" och inte "stå på båt och markera människor". Och ja, jag vet såklart att det är mer än så, men dom används iaf inte på samma sätt.

OBS, bara som jag uppfattat det.

Hunden ska kunna lyftas upp i båtar och på bryggor så välj en hund som du orkar lyfta blöt i obekväm ställning och vingligt underlag.
Jag hade kikat på jaktlabbe eller kanske nån Pudel. Iaf en vattenapporterande ras som gillar att arbeta i vatten och har en vettig päls för ändamålet.

Jag hade kikat på jaktlabbe eller kanske nån Pudel. Iaf en vattenapporterande ras som gillar att arbeta i vatten och har en vettig päls för ändamålet.
Jag håller med! :) Tänker att portugiser borde kunna vara ett vettigt val också. (baserat på de få jag träffat som jobbar som servicehundar/terapihundar)

Googlade lite och det verkar mest vara labbar och schäfrar som används. Sökintresset, uthålligheten samt miljöstyrka var de viktigaste bitarna.

Låter med andra ord som om rottis kan bli aningen osmidigt ;-)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 943
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar