Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

Sv: Sjö som enda vattenkälla på sommarbete...

Huvaligen! Säkerheten för hästarna ska ALLTID gå före människans bekvämlighet tycker jag! Ni gjorde helt rätt som körde dit vatten istället! Ska hästarna dricka ur sjön, får man ju lov att röja och fixa så att det är säkert och inbjudande för hästarna att gå ner tycker jag!

I min hage finns en färskvatten bäck och ca 1 km av en älv (som dom kan gå hela vägen ner till) Ändå ger jag friskt vatten i tunna uppe vid stallet.Jag har sett nya hästar som kommer till flocken drica ur älven och jag tror mina delvis dricker ur bäcken,fast oftast väljer dom tunnan.Allt beror ju på hur stor sjön är och hur rent vattnet är.En stillastående liten sjö är kanske inte bra om dom dricker ur enbart hela sommaren.Ta ett vattenprov kanske?

Skulle nog se till att det fanns fräscht badkar med vatten.

Denna sjö är ett vattendrag, den mynnar så småningom ut i havet. Problemet såsom jag ser det är att det inte finns någon strandkant direkt, utan det är en 10-20 meter bred "modd-remsa" innan vattnet. Typ gammal vass som vuxit igen och blivit sunkmark.

Provade gå ner med pålla dit igår, men de vände halvväggs. Hittar som inga direkta spår från att de ska ha varit där heller. Och nu har de snart stått där i en vecka och jag är så orolig att de inte får i sig de vatten de behöver.
Men de som håller hagen envisas med att fortsätta se om de går ner. De menar på att hästarna ändå har någon slags självbevarelsedrift. Men till vilket pris ska man dra detta i sträckbänken? Uttorkade hästar?

Hur länge klarar sig en häst utan vatten? Nu är det ju inte så att någon häst ska må dåligt, men de resonerar att de inte skulle stått på benen om de inte hade druckit något...

Dom dricker säkert där. Men i detta läget skulle jag snarare oroa mig för att någon häst skulle fastna,inte komma upp etc..Har själv varit med och dragit upp hästar ur djupa diken etc..inte kul alls.Låter bara som ren lathet att inte ge hästarna vatten.Skaffa dunkar och ta med dig vatten själv och ge hästarna är mitt råd.

Jag tror absolut inte att det är någon fara! De är inte så dumma att de törstar ihjäl om det finns vatten (om än i en sjö).
Vart har vildhästarna druckit sitt vatten under årtusenden?

Vi har en liten sketen bäck som går igenom hagen, ibland ser jag hästarna dricka ur den:eek:även om de har rent och fräscht vatten i tunnan
Så jag tror inte de små liven är så kinkiga och nogräknade.

Badkar ska dit imorgon! Känns skönt, då slipper man oroa sig mer. Tack för alla svar!

Då förstår jag om du är oroligt.
Tyckte det var lite fånigt först.
Jag har ett sto som säkerligen hellre skulle dö än att gå ut i sankmark för att dricka.
Och visst, hade hon varit vildhäst hade hon ju dött. Men eftersom jag gillar den hästen så skulle jag inte låta henne dö av törst bara för att såna som hon gjorde det på den tiden de var vildhästar. :grin:

Om man ser till hur en del vattenkoppar och badkar som finns i vissa hästhagar ser ut så skulle det nog vara nyttigare för hästarna att få dricka ur en sjö i stället.. Vattenkoppar som småfåglar använder som fågelbad och toalett, badkar med stillastående vatten och alger, urk.

Jag har inte påstått att man inte kan ta vatten ur sjöar, däremot påstår jag att vattnet ska vara såpass rent att man själv ska kunna dricka det, dvs om vattnet i sjön är bra och går att dricka är det väl inget problem?
Att vi får massor av kallsupar när vi badar tycker jag är lite svårt att jämföra med, gentemot att dricka x antal liter vatten per dag.
Jag skulle inte heller åka med dunkar flera mil per dag om det finns bra vatten bredvid.

Ja, om det är sankmark runtom är det bra att ni tar dit ett badkar istället. :)

Våra hästar kommer att dricka sjövatten denna sommar, vi vet att vattnet är rent så jag ser inga problem med det. Vet man att vattnet är tjänligt, så bör du inte behöva oroa dig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 675
Senast: Lavinia
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 798
Senast: emma-vsm
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 558
Senast: lizzie
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 516
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar