Självständig

Bejbie

Trådstartare
Min hund kan verkligen inte ligga kvar själv om jag t.ex ska fixa mat, eller på toan osv. Går jag på toan sitter hon utanför tills jag är klar.

Ligger hon och sover och jag reser mig hoppar hon upp och springer efter.

Det är en chihuahua på två år.

Så hur tränar man detta?
Eller är en del hundar såna här?

Sv: Självständig

Min ena har varit sådan, han vill ha stenkoll på matte. I början tänkte jag inte så mycket på det men tillslut så blev det ett stressmoment för både mig och hunden.

Jag började då platsa hunden på olika ställen, i början kanske bara några meter ifrån mig och sedan utökade jag detta. I början tyckte han det var skitjobbigt men allt eftersom började han slappna av nu vilar han lungt ihop med den andra hunden.

Han kan falla tillbaka om det är stökigt (vi har familjemiddag och det är bullrigt och mycket rörelse och folk till exempel) men då skickar jag honom bara i säng så ligger han tryggt där.

Kanske jobba lite på att stärka hundens självförtroende. Hade en sån hund på en kurs jag var på. Den var otroligt mattefixerad. Den hade svårt att reda ut ett spår av den enkla anledningen att så fort matte råkade göra sig påmind om att hon gick bakom ville hunden vända om och få bekräftelse av henne. Den hade verkligen sin matte på en piedestal. Haha.
Hon fick i alla fall tipset om att fortsätta med spåret och fortsätta med träningar där hunden själv ska få lösa problem utan att hon lägger sig i och hjälper hunden. Annat än uppmuntran efteråt. Helt enkelt träna sin hund på att våga prova själv, det blir inte fel. Du gör rätt så länge du försöker.

Det kan väl vara ett sätt att öva upp lite grundtrygghet i hunden och försöka få den att lita på sin egen förmåga. Då kanske den litar på att den även fixar dina toalettbesök utan att punktmarkera dörren. :D

Okej:) säger ja till henne att stanna, stannar hon ju så hon är ju lydig på den biten. Men de är när jag inte säger något hon springer efter.? ex när hon sover^^

När vi är ute och ja säger ett kommando så springer hon "ifrån" och släpper "loss" lite, ...sen när ja ropar in och går in samma sak igen, följer mig som en svans x)

Tja de är ju flockdjur.. mer eller mindre :) Måste jag välja har jag hellre de efterhängsna än självständiga, har en av varje och ett par mitt emellan.. Å andra sidan så är min tik som är min skugga sådan att hon är med där det händer saker, punkt. Hon kan lika gärna följa efter en annan familjemedlem om det är så (dvs nån går ut i köket :d:D). Det intressanta är att den hunden har enormt fin kontakt, följer en med blicken, vill ha ögonkontakt osv. En dröm att träna är hon.

Men jag hade nog värderat det annorlunda om jag upplevde hunden som harig och skraj och att den därför följde efter. En av mina var rätt skrajsen av sig som liten, på honom hjälpte det faktiskt att träna agility. Han blev väldigt stöddig på banan sen :D

Mina två huliganer är rätt komplexa vad gäller självständighet:D

Den som har mest koll på mig inomhus och är ett "klister" är den som gärna skulle dra iväg på lite egna äventyr ute om hon fick - bara hon vet vart matte är....

Den andra som är icke självständig ute och håller sin nära matte, är den som ligger mest avslappnat inomhus/i trädgården och sover oavsett vad jag gör:)

Fast det är skönt med hundar som kan slappna av även om jag inte är i samma rum -så här åker ibland ett kompostgaller upp mellan två rum. Oftast beror det på att jag får besök av mina barnbarn och hundarna kan vara rätt "jobbiga" då - den ene pussar ihjäl och den andra kan smånypa om barnen hoppar. Då är galler perfekt och hundarna kopplar av direkt.

Så det går lära hunden att koppla av själv genom att använda just kompostgaller eller annat. Den ser dig, men kan inte svassa efter hela tiden. Jag alternerar ju i träning mellan hundarna och då får den ene sitta bakom galler och den andra tränas och dom lär sig ta det lugnt :)

Okej jo jag brukar dra fram gallret när hon ska äta så hon får vara ifred men hon sitter och gnyr och piper i början sen är hon lugn. Då äter och lägger sig i sin säng helt själv x)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 044
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
390
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 579
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka