Som sagt, jag tror och hoppas att mycket har hänt på ett knappt decennium!Det du beskriver är extremt otypiskt om vi jämför med tillgänglig forskning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som sagt, jag tror och hoppas att mycket har hänt på ett knappt decennium!Det du beskriver är extremt otypiskt om vi jämför med tillgänglig forskning.
Om folk ser omkring sig människor med svåra självskadebeteenden, varför hojtade tex inte du till då? Gick till någon lärare eller vad som helst. Folk borde bry sig mera om varandra. Jag har väldigt svårt att tro att inte vården på något vis bryr sig om svåra destruktiva beteenden, sen kanske dom inte hanterar det rätt alltid dock.
Jag tror att bland annat @Petruska menar att det det var otypiskt redan då också.Som sagt, jag tror och hoppas att mycket har hänt på ett knappt decennium!
Din världsbild i fråga var inte sann för tio år sedan, inte ens för 30 år sedan.Som sagt, jag tror och hoppas att mycket har hänt på ett knappt decennium!
Fler kvinnor än män försöker ta sitt liv medan fler män än kvinnor tar sitt liv. Det mesta tyder på att det är valet av metod som är orsaken till att fler män avlider. I media har det ofta vinklas som att självmord är det yttersta måttet på allvarlig psykisk ohälsa och att männen betalar priset. Det nämns inte så ofta att betydligt fler kvinnor än män försöker ta sitt liv. Får kvinnor verkligen bättre vård när de söker? Är vården bättre på att fånga upp kvinnor?
Hälften av de som tar livet av sig har sökt vård innom de närmaste två månaderna före självmordet men uppenbarligen har de inte fångats upp av vården. Det hjälper ju inte om människor söker vård men nekas eller får ett kränkande bemötande. Det känns ju bara ännu värre.
Vad anser ni?
Här ni blivit bra bemötta?
Vad är ett bra bemötande för er?
Det är inte den tidshorisonten jag tänker på.Som sagt, jag tror och hoppas att mycket har hänt på ett knappt decennium!
Fast det är inte lärare som ska hantera det, lärare ska meddela vården om någon inte mår bra som bör kontakta föräldrarna. Sen är det vårdens ansvar.Folk uppmärksammade de såklart, men lärare etc verkade öht inte kunna hantera det tyvärr. Men sen har ju också de skolor jag gått på varit allt annat än bra generellt, där lärare och ledning gjort allt annat än stöttat eleverna, så det kan säkert ha bidragit också. Även om det väl i någon mån är ett sidospår i den här debatten.
Att ta sitt liv gör man inte för att frestelsen för det är stor. Det är inte en enkel utväg att ta, det ligger otroligt mycket dåligt mående och kämpande bakom.En kombination av extremt höga informationsnivåer, prestationskrav i ett allt hårdare samhällsklimat lär nog bidra till att allt fler riskerar att falla för frestelsen.
Det tror jag är hyfsat osannolikt att det är anledningen. Och tror någon ungdom att livet "startar om" när den tar livet av sig så är det kanske något annat fel nånstans. Folk måste sluta skylla på "för mycket spelande", det är inte orsaken att folk tar sina liv.Vad som idag är oroande är däremot barn som tar sig av daga. De tycks handla i tron att livet/spelet kan startas om...kanske beroende på för mycket spelande på datorn.
Folk uppmärksammade de såklart, men lärare etc verkade öht inte kunna hantera det tyvärr. Men sen har ju också de skolor jag gått på varit allt annat än bra generellt, där lärare och ledning gjort allt annat än stöttat eleverna, så det kan säkert ha bidragit också. Även om det väl i någon mån är ett sidospår i den här debatten.
Många gånger är ett självmordsförsök ett rop på hjälp..och då väljer den som ropar oftare icke slutgiltiga metoder. Och det verkar som flickor/unga kvinnor oftare ropar på hjälp.
En kombination av extremt höga informationsnivåer, prestationskrav i ett allt hårdare samhällsklimat lär nog bidra till att allt fler riskerar att falla för frestelsen.
Vad som idag är oroande är däremot barn som tar sig av daga. De tycks handla i tron att livet/spelet kan startas om...kanske beroende på för mycket spelande på datorn.
Har en känsla av att yngre killar och män som mår dåligt dras till droger och hamnar på beroendemottagningar.
Men detta är bara mina tankar och erfarenheter.
Det är ju bra om det skulle vara så överallt. Att missbrukare eller dom som är påverkade av något för tillfället får hjälp av psykiatrin tills dom klara av beroendevården för så är det inte här iallafall. Det är dom som hamnar mellan stolarna som inte får hjälp nånstans då psykiatrin inte tar emot missbrukare och beroendevården tar inte emot folk med psykiska problem.Alkohol och drogmissbruk är ju en av de största riskfaktorerna så det låter rimligt.
Där jag varit inlagd har könsfördelningen varit jämn. Kvinnor får oftast dela rum och män får enkelrum. Männen har oftast missbrukat alkohol i riktigt stora mängder och stannat tills de är nyktra nog för beroendevården. De yngre männen har varit cannabisrökande veganer med cannabis psykos. Fast det här är bara två tillfällen och ingen statistik. Ibland har personalen betett sig på ett sätt som skulle vara fullständigt oacceptabelt på andra vårdavdelningar.
Missbrukarna får bara vård för att avhända eller nyktra till sedan slussas de direkt vidare till missbrukarvården eller hem för uppföljning i öppenvården. Innom missbrukarvården Här finns så oerhört mycket att göra. De flesta missbrukare lider av psykisk ohälsa och många har flera diagnoser. Men sedan förstår jag resonemanget att det inte är psykiatrins uppgift att behandla missbruket utan den psykiska ohälsan. Här borde det istället vara självklart att personal innom missbruksvården hade mer kunskap och det borde finnas psykologhjälp innom missbruksvården. Samtalsgrupper finns ju men jag menar mer KBT och dialektisk beteende terapi samt kunskap om självskade beteende, ätstörningar osv.Det är ju bra om det skulle vara så överallt. Att missbrukare eller dom som är påverkade av något för tillfället får hjälp av psykiatrin tills dom klara av beroendevården för så är det inte här iallafall. Det är dom som hamnar mellan stolarna som inte får hjälp nånstans då psykiatrin inte tar emot missbrukare och beroendevården tar inte emot folk med psykiska problem.
Tror många fler hade fått hjälp om inte all vård var så uppdelad som den är nu, psykiska problem leder ju ofta till missbruk av olika slag och har man både och så tar ingen emot en. Vården kan förbättras på så många sätt men jag förstår att det är svårt att behandla folk när kunskapen att behandla dom inte finns på alla ställen i vården. Alla ställen borde på något vis samarbeta med varandra så en person kan få hjälp med det den behöver på ett ställe.
Det är ju bra om det skulle vara så överallt. Att missbrukare eller dom som är påverkade av något för tillfället får hjälp av psykiatrin tills dom klara av beroendevården för så är det inte här iallafall. Det är dom som hamnar mellan stolarna som inte får hjälp nånstans då psykiatrin inte tar emot missbrukare och beroendevården tar inte emot folk med psykiska problem.
Tror många fler hade fått hjälp om inte all vård var så uppdelad som den är nu, psykiska problem leder ju ofta till missbruk av olika slag och har man både och så tar ingen emot en. Vården kan förbättras på så många sätt men jag förstår att det är svårt att behandla folk när kunskapen att behandla dom inte finns på alla ställen i vården. Alla ställen borde på något vis samarbeta med varandra så en person kan få hjälp med det den behöver på ett ställe.
Jag tycker dock inte dom räknas som missbrukare dom som dricker tillfälligt mycket vid en akut jobbig situation. Sådana kan mycket väl få hjälp via psykiatrin.Tänker egentligen mer på de som egentligen inte uppfyller kriterier för alkoholism utan dricker för att självmedicinera men inte en 75:a om dagen utan en långvarig självmedicinering av depression. Jag tänker även på de som jobbar och fungerar i veckorna men super sig fulla på krogen på helgerna och har ett riskbeteende. Eller de som dricker stora mängder alkohol för att döva en akut kris som ex när flickvännen gör slut. Den sistnämnda gruppen löper hög risk för självmord eftersom alkoholen kan släppa spärrarna. Många som tar livet av sig är alkoholpåverkade eller har haft en tilltagande akoholkonsumtion den senaste tiden. Dessa behöver fångas upp av vården fast de inte är långt gångna i en alkoholism utan just självmedicinerar en depression.
Jag tycker det är väldigt olika när det gäller psykavdelningar. Sist jag var inne så var dom flesta runt omkring mig arga då läkarna ville skriva ut dom hela tiden, dom fick kämpa för att vara kvar, dom som hade en drivkraft och ville bli bättre. Jag som aldrig velat vara där får kämpa för att komma därifrån och har aldrig någonsin upplevt att det är svårt att bli inlagd vilket många verkar uppleva har jag förstått.Många är så djupt nere och vill att någon annan ska ta ansvar för deras liv. Det går inte att behandla någon som inte har egen drivkraft och akutpsykiatrin har så få platser att det är orimligt. När jag låg inlaggd upplevde jag att de som hade egen drivkraft att vilja må bättre fick mycket bättre vård än de som tyckte att flickvännen eller någon annan skulle hjälpa dem ur det här.
Håller fullständigt med. Dessa personer behöver uppmuntras och förmås söka till öppenvården och psykiatrinJag tycker dock inte dom räknas som missbrukare dom som dricker tillfälligt mycket vid en akut jobbig situation. Sådana kan mycket väl få hjälp via psykiatrin.
Jag tycker det är väldigt olika när det gäller psykavdelningar. Sist jag var inne så var dom flesta runt omkring mig arga då läkarna ville skriva ut dom hela tiden, dom fick kämpa för att vara kvar, dom som hade en drivkraft och ville bli bättre. Jag som aldrig velat vara där får kämpa för att komma därifrån och har aldrig någonsin upplevt att det är svårt att bli inlagd vilket många verkar uppleva har jag .
Dock har jag aldrig någonsin upplevt att det bedrivs någon vård på psykavdelningar, inte annat än insättning av mediciner och sen när man verkar stabil nog så får man komma ut. Det är öppenvården som ska bedriva vården, inte akutpsykiatrin.
Jag är allt lite avundsjuk på dom som bor i dom delarna av landet som bedriver en vård av inneliggande, och inte bara för förvaring tills man är stabil nog att komma därifrån.