Självförtroende

F

Fjanton

Hej... Har ni bra övningar som har med hinder att göra som stärker självförtroendet i hoppningen och gör häst och ryttare mer samapelta.

Sv: Självförtroende

Självförtroende på ryttare eller häst?
Men gör det lätt, ngt som du vet att både du och hästen klarar med lätthet. Beröm hästen MKT efter avslutad övning:)

Självförtroende på ryttare eller häst?
Men gör det lätt, ngt som du vet att både du och hästen klarar med lätthet. Beröm hästen MKT efter avslutad övning:)

För både ryttare och häst.

Ja som jag skrev då, övningar som både du och hästen klarar med lätthet för att succsesivt öka svårighetsgraden. Om ngn inte riktigt går bra så baka ett steg. Och mkt beröm när hästen gjort en övning och så får du se till att ha ngn med dig som kan ge dig en massa beröm när du klarat en övning:D

Hoppa serier där man rider in i trav - man kommer rätt på hindrena och kan därmed lägga ngt lite högre språng i slutet av serien -> massor av självförtroende när man hoppat det :)

Och annars hoppa låga hinder, så att det inte gör ngt om det blir lite fel.

Tack för svaren:bow: men jag tar gärna emot mer.:)

:D Serier av alla slag är super, du kommer då att hitta rytmen. Senare kan man bygga ut dessa serier genom att kanske ha distanser på ett 3-4 galopp språng. Du ska inte höja hinderna för fort! Bättre att man blir säker och känner att man hanterar situationen.

Se dessutom till att hästen får jobba mycket själv, beröm den när den är duktig. Ofta handlar dåligt självförtoende på missförstånd. Det är ofta ganska lätt att jobba bort!

Lycka till :D

Vi brukade alltid sätta upp ett OS-hinder mitt i ridhuset och när man sedan red mot 1,20 hinder så kändes de inte lika stora. På så sätt tyckte man att de hindrena som man tidigare tyckt var enorma, var rätt så små. :smirk:

Ja, det brukar vi oxå! det ska ju kännas lätt när man kommer ut på tävling! Tycker man det är för högt eller för svårt har man antagligen gått in i en för stor klass!

Vi brukade alltid sätta upp ett OS-hinder mitt i ridhuset och när man sedan red mot 1,20 hinder så kändes de inte lika stora. På så sätt tyckte man att de hindrena som man tidigare tyckt var enorma, var rätt så små. :smirk:

Haha, vilket roligt men smart sätt :rofl:

när jag stärkte mitt självförtroende i hoppning efter en olycka , så började jag hoppa låga hinder, helst banor, sen höjde jag kanske 20 cm varje gång jag kände att de gick bra för mej och min häst , sen ju mer jag hoppade desto mer självförtroende fick jag =)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 411
Senast: MalanMjöl
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Drygt 200 av Sveriges bästa ryttare och ponnyer gör i helgen upp om åtråvärda medaljer när Ponny och children SM i hoppning avgörs på...
Svar
3
· Visningar
777
Hoppning I morgon tisdag 20/8 kommer programmet ut på TV4play https://www.tv4play.se/program/8e06bbe85587d5ef3d80/over-alla-hinder
2
Svar
23
· Visningar
2 243
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar