Självförtroende, rädsla m.m.

Ginne

Trådstartare
Jag har, som så många andra, hamnat i en negativ spiral som jag inte vet hur jag ska ta mig ur. Det handlar om att jag och min häst kommit på kant med varandra när vi rider ut. Det fungerar jättebra på bana och i ridhus, men ute i naturen skär det sig. Han blir rädd för något och kastar sig runt eller vägrar gå och jag blir rädd och spänd och så håller det på. Nu har jag bestämt mig för att sälja honom för att jag känner att jag inte klarar av det längre, men under tiden så måste jag ju hålla igång honom på ett eller annat sätt. Har ingen egen ridbana och måste åka för att komma till ridhus.

Sv: Självförtroende, rädsla m.m.

uj. om det bara är däför som du säljer honom tycker jag det låter jättetråkigt. hästar som är snälla i ridhus och på marken brukar vara lika snälla ute. varför skulle de inte vara det? men om man blir spänd själv blir det ju värre. då skrämmer man ju hästen bara i och med det. ska du köpa ny häst då? jag ser många som har problem med att rida ut på hästar i mitt jobb, och det brukar tyvärr hålla i sig även om de byter häst. och så är man där igen...

själv "lurar" jag dem med att låta dem rida mina hsätar genom byar och över vägar och grejer. jag intalar dem att det är den säkraste häst de någonsin suttit på. och se det funkar! lovar garanterat att mina hästar skulle bli nervösa om ryttaren blev det...... de lever ju och plockar upp energier blixtsnabbt. om ryttaren säger att något är läskigt, måste det ju vara det också! men mina övningar ger resultat även på folks egna hästar.

själv är jag jättefjantig fakiskt även om jag har uteridning som jobb. jag tar så långa rundor jag kan och orkar med den häst jag sitter på. hoppar hellre av och leder om jag känner att jag påverkar hästen negativt. vet inte om det gör någon skillnad för hästen och bryr mig faktiskt itne heller. jag vill inte förmedla negativa energier när jag sitter där uppe i sadeln och trigga en situation hästen inte klarar av. så jag hoppar hellre av. funkar finemang. när vi sedan vet hur vi reagerar på olika saker, ja då sitter jag kvar eftersom jag är lugn.

sen finns det ju inte mycket annat än att träna vidare i lagom doser. tänka på sin egen andning och kanske inte måla fanken på väggen så fort det är något. det är bra mental träning tycker jag och funkar i längden. så ett tips blir väl att promenera och rida om vartannat så får både du och hästen motion. på kuppen lär ni känna varandra, coh det skadar aldrig. ridning är teamwork, varken mer eller mindre!
lycka till med pållen!!!!

Jag har en häst till och hon är bra mycket harigare än denna, fast där känner jag mig aldrig rädd när vi rider ut! Det som hänt med den jag tänker sälja är att han kastat sig runt så snabbt att jag hänger i ena tygeln :-( Och att han totalt vägrar gå fram när han ser nåt läskigt. Jag blir rädd när jag tappar kontrollen. Det svåra med att sitta av för att gå förbi det som är läskigt är att jag ibland inte vet hur han ska reagera.

Har du provat träna dig själv och hästen specifikt på "läskiga grejer" någon gång (liknande polishästträning eller NH), eller rider du bara iväg och håller tummarna för att det ska gå bra? Att man blir rädd när man tappar kontrollen över sin häst ute är egentligen bara normalt (kanske inte konstruktivt alla gånger - men normalt). Grundtanken är ju att du som sitter bakom ratten ska ansvara för hela ekipagets säkerhet och allt runt omkring er. Är det inte så, så är det inte konstigt att du känner som du gör.

Jag vet inte om du med rubriken syftar på att det är du eller hästen som lider av dåligt självförtroende och rädsla (båda kanske) men jag resonerar lite såhär: om du har en bil med dåliga bromsar så skulle du säkert vara rädd att köra den. Är problemet då att bromsarna är undermåliga eller att föraren är rädd att köra? De flesta skulle satsa på att fixa bromsarna, medan ryttare ofta köper en säkerhetsväst och försöker komma tillrätta med sin rädsla och sitt självförtroende!;) Kanske behöver du bara fixa bromsarna och inte köpa en helt ny bil? (jag vet...jag är verkligen svag för jämförelser!:o)

Du verkar ha bestämt dig för att sälja, vilket är helt ok - fast tyvärr har jag ingen lösning på dilemmat hur du ska hålla honom igång utan att rida ut. Kan du rida i hagen? Eller låta honom gå och sälja honom billigare i befintlig kondition?

Väldigt tråkit att det gått så långt att du väljer att sälja..
Har du aldrig tagit med dig någon ut i skogen somkanske kan hjälpabåde dig och hästen att slappna av?. Jag blir alltid mycker säkrare med sällskapute i skogen på en jobbig häst.

Svarar både Siggelina och Tulpansultan:
Jo, jag har tränat läskiga saker hemma och till en början gick det bra på ridturerna ute. Jag har ridit in honom själv. Problemen började när han blivit lite starkare och mer varm i kläderna. Efter att han vilat i några månader efter en kotledsinflammation var han också bättre, men nu är det sämre igen. Jag vet inte vad det är som har gjort att han blivit såhär, det enda jag kan komma på är att det beror på mig, och jag vet inte hur jag ska komma över det själv. Det konstiga är ju att jag aldrig är rädd när jag rider den andra, som egentligen är "larvigare" för läskigheter, men som inte är lika envis. Tyvärr har jag ingen som kan följa med mig ut heller.

Taskig sits.

Har du provat att gå kortare promenader i skogen, eller sliter han sig?

Jo promenera går hur bra som helst, men löser ju inte problemen när jag är på ryggen. I alla fall så har jag ridit ett par gånger sen sist nu. Ut en sväng och i hagen. Det gick bra! Jag tänkte att om jag försöker rida mer så som jag gör på bana: kräva att han lyssnar och går dit jag vill och i den takt jag vill osv, så kanske det går bättre. Och det gjorde det, den här gången. Det funkar ju ibland när inga otäckheter dyker upp... Vi jobbar vidare...

Jag har en jättebra idé , som hjälper för mig.
Jag är en såndär nervös ryttare, som är lite smått rädd för att trilla av (har haft otur varje gång jag har fallit, om man säger så.). Så fort jag märker att mitt sto börjar titta på något, och börjar spänna sig lite, så börjar jag genast att koncentrera mig på att få henne att gå riktigt snyggt med bakbenen under sig.
Självklart lyckas jag inte få henne på tygeln i det ögonblicket, men jag blir koncentrerad på det och det blir hon också. Då tar vi oss förbi det "otäcka" utan att reagera.

Det kanske inte riktigt är lösningen på just ditt problem, men kanske kan det hjälpa till viss del?

men sen beror de ju på hur rädd man faktiskt är.....

jag ställer om hästen åt de hållet som är från de läskiga... sen sjunger jag för fulla muggar..... då glömmer jag de läskiga och han koncentrerar sig på de andra..

Hur går det nu? Det har ju gått en tid nu.

Har du testat att ryta till med basröst, sätta dig djupt och ordentligt ned i sadeln och trycka fram honom och använda en bestämd basröst t.ex "Nu är det bra nu går vi framåt" ?

Basröst brukar väcka dem ur deras "blockering" och är samtidigt förtroendeingivande och forcerande. Brukar fungera bra.
Även på dig själv.

En pipig/gäll röst visar på osäkerhet, rädsla. Därav att man är noga och använde en basröst i den situationen.

Senast ändrad:

Jo, nu har det gått en tid, och jag funderar på hur mycket som är "riktig" rädsla och hur mycket som är "något annat" ;-)

När jag byter taktik, så byter han med! Jag har fått tips från tränare som jag provat och han har faktiskt inte kastat sig runt sedan dess. Däremot så stannar han istället. Fryser fast i marken. Ínte kul det heller, men i alla fall så blir jag inte rädd då och han blir inte uppstressad heller. Jag har kört med taktiken: vänta ut. Vi står still helt enkelt. Sist verkade det lite för trevligt att bara stå still, så jag gjorde det obekvämt för honom genom att hålla ganska korta tyglar. Sedan fick han kraftig eftergift när han gick, och vi tog oss förbi grannen efter 45 minuter! Nu återstår att se vad han hittar på härnäst!

På hemvägen går allt mycket lättare, så jag börjar tro att det handlar med om tonårsfasoner än verklig rädsla, även om rädsla finns med i bilden också såklart.

Haha, been there done that;)
Det är precis vad det är, min häst gjorde också så en period. Fast utan minsta lilla rädslan så det var lättare att tolka att det bara var fasoner. Gjorde så på vägar i gått flera gånger tidigare, aldrig nya vägar. Men han insåg snabbt att det int hade någon verkan.

Då kanske det finns hopp i alla fall då? Fast just nu är han inte ok, stel i bakkärran... Har tagit bort annonserna, det är nog inte meningen att han ska säljas...

Förhoppningsvis inget farligt, spänd i en muskel bak. Gick inte fram ordentligt. Vi får väl se...

Ah så vis, ja det kan ju vara något tillfälligt bara. Liten sträckning eller träningsvärk.
Massage, stretching och extra E-vitamin brukar göra underverk på muskler.

Låter som ni hamnat i en ond cirkel. Ett bra tips, är att försöka hitta nån ridklubb/skola, som har någon som har miljöträningskurs. Där kan man under kontrollerade former få träna hästen och sej själv, att utsättas för "farliga saker/händelser, t ex fladdrande plastpåsar, presenningar, höga ljud och en massa annat. Det brukar göra, att hästen vågar lita på dej, och du på den, och du lär dej hantera sånt som hästen tycker är läskigt. Det kan få er att komma ur den onda cirkeln.
Skulle inte det hjälpa, och du fortfarande är rädd, så tveka inte att sälja hästen, man ska ha en häst man inte är rädd att rida, annars blir det jobbigt bara.
Sök på nätet eller om nån här på buke varit på nån sån kurs, och kan tipsa dej.
Lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka