Självbärigheten, hur?

Tikket

Trådstartare
Har jobbat nu i ca 8 månader mer eller mindre med min häst. Ser att vi går framåt i utvecklingen, men det jag saknar är en självbärighet som aldrig kommer.
Hur jobbar jag fram den? Just nu stretar han bara i handen, blir tung så jag får lyfta upp honom i bärigheten igen. Annars blir han lätt kvar i det hängande stadiet i handen, då han antagligen tycker att det är lätt att jobba där.

Han är 25 år, f.d ridskolehäst som kan alla knep för att få mig vilja ge upp. Vi har haft otaliga duster om att inte backa 20m bakåt eller göra volten större åt grindens håll. Men det går framåt.

På denna bilden anser jag honom ganska självbärig ändå?
602608_344645718949122_126205306_n.jpg


Om ni jämför med här då han gärna går och "trycker mot bettet".
283682_344645772282450_1160466253_n.jpg


Hjälp tack! :eek:
 
Sv: Självbärigheten, hur?

Min åsikt är att det inte går att svara på med endast ett par bilder. Bilder är tagna i ögonblick och vad som händer före och efter kan man bara spekulera i. Det enda jag direkt tänker på när jag ser bilderna är att dina händer är väldigt låga...personligen skulle jag vilja peta upp dom lite för att undvika bakåtsträvande vilket mycket väl kan ge en reaktion där hästen går emot.
 
Sv: Självbärigheten, hur?

Håller med Piraja.

TS - bilder säger rätt lite om ridningen. Kan du fixa en film blir det mycket enklare. Kanske mobilfilmat i tio minuter eller liknande. Det behöver ju inte vara superkvalité. :)

Annars, höj handen en dm. Ha lätt kontakt även när den bär. Med låg hand och utsläppt tygel så ökar risken för glapp. Rent generellt är det ju annars jättebra att den bär då och då - den ramlar ihop när den inte riktigt orkar. Men de där fina stunderna borde bli längre och längre när den bygger upp sig.
 
Sv: Självbärigheten, hur?

En häst kan vara självbärig i låg form också, det handlar inte om var nacken är utan var tyngdpunkten, balansen befinner sig. Den ska bära hela sin vikt på egen hand.

Utbildningsskalan..

Nr. 1 är alltid framåtbjudning, (takt) en häst som är 'strävig' kommer aldrig att kliva i (ta i) tillräckligt för att gymnastisera sig, den kommer inte mjukna, ge efter, komma till punkt 2, lösgjordheten.

Takten ska inte bara vara ren, den ska vara reglerbar, och med det så betyder det inte att 'man kan jaga iväg den med mycket hjälper i flera meter' utan att man kan be den växla upp (och vara kvar). Först när den svarar framåt ordentligt och går att korta för sätet så är den mjuk och går att rida lång och låg.. den söker stödet framåt-neråt och man kan växla formen genom halvhalter och eftergifter i handen. Hästen är lösgjord och släpper igenom ryttarens hjälper, halvhalterna, dom samlande hjälperna kommer igenom, hästen 'stöter inte bort' ryttaren.

Där kan man börja samla upp formen, bygga muskler genom att växla lång och låg form med mer samlad (jämför med när du gymmar med hantlar, pumpa 10 ggr och vila). Utgå från den långa mjuka formen och samla honom med halvhalter och se till att han jobbar på framåt -hela tiden-. Om han kortar steget eller saktar in när du kortar tyglarna så slutar han kliva i bakifrån, han lyfter inte längre ryggen, där får du antingen ingen tyngd alls (en indragen haka) eller väldigt mycket tyngd i handen, avlastning.

Viktigt att man hela tiden håller koll på inner och yttertygeln, att höger inte alltid är yttertygel ex. (den med stöd) utan byter uppgift beroende på vilket varv man rider. Inner ska endast vara vägledande (ställa eller leda), den får han aldrig ta tag i, det är avlastning, den som han ska sköta själv (bärigheten).

Något annat också som är viktigt under ''bärighetsinlärningen'' är att man håller dom raka på ytter! 'Kedjan' (överlinjen) måste hålla ihop och får inte gå av, då kommer energin att försvinna ut i andra riktningar än fram till handen (punkt 3, stöd).

Det är ett pussel att få iordning och en tränare hjälper en se vad det är som behöver mest fokus just nu. Man kan inte fixa allt på en gång utan får jobba på en bit i taget.

Från bilderna kan jag bara kommentera att handen måste vara följsam för att kunna få en följsam mun, den får aldrig verka bakåt! Så korta upp tyglarna så du får fram handen och se till att rida -fram till den-! Lycka till! = )
 
Sv: Självbärigheten, hur?

Jag tycker du ska släppa att eftersträva "självbärig". det finns få hästar som kan ridas utan hjälp från ryttaren.

det bästa är att se till att man har sin egen balans o att man stör så lite som möjligt. Sen måste gamla hästar lösgöras mer än yngre.

Formen du har i skritten borde du ha i traven- lite lägre o rundare för att ryggen ska ploppa upp.
Din hand har fel ställning o läge.
Tummen ska ligga vågrätt o snett mot den andra o fingrarnas övre falanger ska bilda en rät linje- mot varandra, så du kan vrida på handloven mot dig eller neråt. De är nu konstant i nerläget o ditt spö hamnar över höften istället för låret.

fin gammal häst har du.:laugh:
 
Sv: Självbärigheten, hur?

Jag tycker hästen går bättre på den nedre bilden. På den övre bilden svankar han mer med ryggen, rumpan putar, och bakbenen ser ut att ta korta steg. Du ser ut att sitta i mitten på en "hängbro", dvs brutit "kedjan" (trots att han håller huvudet elegant).

På den andra bilden ser ryggen en gnutta mer välvd ut och ena bakbenet är inträtt låångt under kroppen, för att bära upp din vikt och skjuta er framåt. Där vill han bära dig! Om du släppte fram nosen lite till på honom så skulle han troligen gå i en fin lång och låg form utan stret. I mina ögon passar denna stretchande form en 25-årig häst ypperligt. Tänk på att han är gammal. Precis som gamla människor inte får snabba resultat när de gymar med hantlar så är det lite orättvist att kräva stora framsteg i självbärighet på en gammal häst. Fokusera på mjukhet och lösgjordhet. Ni ser så fina ut tillsammans!
 
Sv: Självbärigheten, hur?

En häst kan vara självbärig i låg form också, det handlar inte om var nacken är utan var tyngdpunkten, balansen befinner sig. Den ska bära hela sin vikt på egen hand.

Utbildningsskalan..

Nr. 1 är alltid framåtbjudning, (takt) en häst som är 'strävig' kommer aldrig att kliva i (ta i) tillräckligt för att gymnastisera sig, den kommer inte mjukna, ge efter, komma till punkt 2, lösgjordheten.

Takten ska inte bara vara ren, den ska vara reglerbar, och med det så betyder det inte att 'man kan jaga iväg den med mycket hjälper i flera meter' utan att man kan be den växla upp (och vara kvar). Först när den svarar framåt ordentligt och går att korta för sätet så är den mjuk och går att rida lång och låg.. den söker stödet framåt-neråt och man kan växla formen genom halvhalter och eftergifter i handen. Hästen är lösgjord och släpper igenom ryttarens hjälper, halvhalterna, dom samlande hjälperna kommer igenom, hästen 'stöter inte bort' ryttaren.

Där kan man börja samla upp formen, bygga muskler genom att växla lång och låg form med mer samlad (jämför med när du gymmar med hantlar, pumpa 10 ggr och vila). Utgå från den långa mjuka formen och samla honom med halvhalter och se till att han jobbar på framåt -hela tiden-. Om han kortar steget eller saktar in när du kortar tyglarna så slutar han kliva i bakifrån, han lyfter inte längre ryggen, där får du antingen ingen tyngd alls (en indragen haka) eller väldigt mycket tyngd i handen, avlastning.

Viktigt att man hela tiden håller koll på inner och yttertygeln, att höger inte alltid är yttertygel ex. (den med stöd) utan byter uppgift beroende på vilket varv man rider. Inner ska endast vara vägledande (ställa eller leda), den får han aldrig ta tag i, det är avlastning, den som han ska sköta själv (bärigheten).

Något annat också som är viktigt under ''bärighetsinlärningen'' är att man håller dom raka på ytter! 'Kedjan' (överlinjen) måste hålla ihop och får inte gå av, då kommer energin att försvinna ut i andra riktningar än fram till handen (punkt 3, stöd).

Det är ett pussel att få iordning och en tränare hjälper en se vad det är som behöver mest fokus just nu. Man kan inte fixa allt på en gång utan får jobba på en bit i taget.

Från bilderna kan jag bara kommentera att handen måste vara följsam för att kunna få en följsam mun, den får aldrig verka bakåt! Så korta upp tyglarna så du får fram handen och se till att rida -fram till den-! Lycka till! = )

Mycket bra skrivet :bow: :)
 
Sv: Självbärigheten, hur?

Jag håller med!
Jag har jobbat min Nova stenhårt för att öka självbärigheten. En orsak till det är att jag tävlat distans och jag är helt enkelt lat och har ingen lust att behöva jobba med hästens tyngpunkt i 8 mil ;). Min häst är byggd framtung så det var lite av ett äventyr.
Nummer ett är att hitta din balans på hästen. Dina händer är väldigt låga och placerade väldigt långt bak med en böjd handled. Till det så tittar du ner på hästen vilket förskjuter din vikt framåt.
Jag jobbade mycket med min sits i trav på lång tygel i ridhus (jag var själv där inne). Jag testade massor med hur jag påverkade hästen med olika rörelser och var hon trivdes med att ha mig. Til detta kom massor av test hur jag skulle ge henen plats att höja ryggen utan att jag tappade kontakten med henne. Det tog tid massor av tid och massor av studerande av olika ridtrådar och ridstilar här på Buke. Slutresultatet blev enligt mig ganska bra men jag har svårt att rida andra hästar idag eftersom vi inte skolat ihop oss på det sätt N och jag gjort.
 
Sv: Självbärigheten, hur?

Jag tycker du ska släppa att eftersträva "självbärig". det finns få hästar som kan ridas utan hjälp från ryttaren.
Jag tror inte hon menar att ryttaren inte ska hjälpa till. Jag tror hon menar att ryttaren inte ska bära runt hästen. Det är rätt stor skillnad.
TS
Rid för en bra tränare säger jag. Det är omöjligt att ge rätt råd med stöd av ett par bilder på ett forum. Ta hjälp av tränaren speciellt i grundstadiet så du vet att du och hästen är på rätt spår. När ni har bra grunder finns det något att bygga vidare på.
 
Sv: Självbärigheten, hur?

Tack! Både du och alla andra som svarat!
Jag vet att det är svårt att säga något utifrån bara några bilder, men det är ändå skönt att få ett litet hum om vad jag borde göra och inte göra från folk som ser!
Jag ska absolut träna för tränare så fort jag har möjligheten (pengar). Brukar åka och fotografera när Christina Drangel har kurs här i närheten och är med på teorin där också, man lär sig sååå mycket på det också! Även om ens egen häst inte är med!
 
Sv: Självbärigheten, hur?

Jag har själv ridit hästar som hänger i bettet och det du bör göra är att släppa hästen, arbeta med lätt hand och så fort hästen börjar hänga eller streta emot släpper du. Rid alltid på löstygel och minsta lilla rätt BERÖM ! Har fått rida till en sådan häst och detta funkade för mig. Det tar lite tid men det kan det vara värt ! Lycka till :)
 
Sv: Självbärigheten, hur?

Jag har själv ridit hästar som hänger i bettet och det du bör göra är att släppa hästen, arbeta med lätt hand och så fort hästen börjar hänga eller streta emot släpper du. Rid alltid på löstygel och minsta lilla rätt BERÖM ! Har fått rida till en sådan häst och detta funkade för mig. Det tar lite tid men det kan det vara värt ! Lycka till :)

Håller med :bow:
Om man inte ger hästen något att hänga i så kan man börja jobba med att hjälpa hästen att hitta sin egen balans.

Bortsett från det så undrar jag om du inte sitter väldigt långt fram på hästen? Är den verkligen korrekt sadlad så att sadeln inte låser bogarnas rörelser?

Hur långa pass begär du att hästen ska bära sig? Den är äldre och ser inte ut att ha en jättestark överlinje. Detta i kombination med din vikt skulle jag anse vara en viktig faktor när man planerar och genomför träningen mot en mer bärig häst, man måste begära babysteps i början, för att hästen ska orka stärka sig.
 
Sv: Självbärigheten, hur?

Sadeln sitter rätt, han har ett dåligt sadelläge så kan se lite knasigt ut ;)

Jag rider mellan 10-20 minuter och då plus 10 minuters framskrittning när jag inte sitter på utan arbetar honom från marken på långa tyglar.
Idag köpte jag dock ett kimblewick, ett rakt gummiklätt, och se! kunde med lätthet låta honom trava och skritta på halvlånga tyglar utan att känna att han "sticker ifrån mig" eller liknande. Kände hur han jobbade mycket mer med ryggen och sög sig framåt på ett helt annat sätt. Kändes som en helt annat häst att rida!

Tror ni att det kan sitta i att han inte gillar att ha ett delat bett i munnen och nu kände sig tillfreds?
Red också med en vanlig allroundsadel då han vilat ryggen några dagar efter en längre uteritt, och då endast longerats och promenerats.

Kan det sitta i sadeln + bettet? Endast sadeln, endast bettet?

Ska testa bettet + min alta escuela imorgon och se om det funkar lika bra.
 
Sv: Självbärigheten, hur?

Så bra :idea:

Både bett och sadel kan ge liknande problem, enklast som du skriver att testa en ny grej i taget. Sedan kan ju hästen gilla omväxling, en del säger ju att man ska växla mellan bett, och om man har flera sadlar så skulle jag lätt växla mellan dem också. Då flyttar man runt belastningspunkterna.

Vår ponny kan bli exakt sådär om han upplever för mycket tryck från tygeln, då blir han spänd över ryggen och tar inte för sig.

Kul att du hittade något som gjorde skillnad! Nu är det bara att jobba på som du gör, med en äldre häst händer det inte saker lika fort som med en yngre som sagt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 599
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp