"Självbärighet"

Maira

Trådstartare
Lite sena funderingar så här på nattkröken...

Hur mycket tycker ni att man ska "hjälpa" hästen att bära sig? T ex genom att stötta upp den på yttertygeln?

Säg t ex att man fattar galopp och man känner att hästen i de första sprången bär sig väldigt bra.

När man sedan känner att hästen börjar bli lite tung och falla igenom, ska man kämpa på då och "knöckla vidare" eller ska man bryta av?

Hur gör ni?

Sv: "Självbärighet"

halvhalter, ska göras innan hästen "faller". framtung häst= inte självbärig men det vet du nog. enligt mig är halvhalter det msgiska ordet!

Senast ändrad av en moderator:

Man ska ju sträva efter att INTE behöva hjälpa hästen att bära upp sig, det ska den kalra själv. Men på vägen dit tkr jag det viktigaste är att se till att den är uppmärksam på hjälperna, lösgjord, lätt i munnen och växla mellan tempo/gångarter mkt. Man måste se till att hästen inte bara älgar på eller blir för seg utan att den bjuder framåt lagom.

Det är ju bättre att göra något riktigt bra korta stunder, så skulle fatta galopp-galoppera några språng-bryta av och samla upp-fatta ny galopp osv. och öka antalet galoppsprång succesivt så hästen hinner med att jobba och stärka sig själv samtidigt :idea:

för att få en starkare häst som till slut ska kunna bli självbärig krävs ju att man hela tiden tänjer lite på gränserna, ber om lite till, för att bygga upp styrkan.

för att få en starkare häst som till slut ska kunna bli självbärig krävs ju att man hela tiden tänjer lite på gränserna, ber om lite till, för att bygga upp styrkan.

Det här är väldigt viktigt, och det är inte så ofta (jag iaf :o) tänker på det. Man måste alltid våga pröva att kräva lite mer och blir det fel så är det bara att konstatera att man visst krävde lite för mycket och eller för snabbt och så kräver man mindre och långsammare nästa gång! :idea:

Nu är inte jag någon dressyrmupp direkt, men jag kan ju svara hur jag gör.

Om vi tar ditt exempel, att jag fattar galopp och hästen bär sig bra under de första 5 sprången. Så fort jag känner att hästen börjar tappa sitter jag till extra, tar en halvhalt (den magiska halvhalten :D)
och släpper sedan fram. Håller på så tills jag får ännu några bra språng och SEN saktar jag av.
Jag kör på den teorin att om jag bryter av såfort hästen känner att det blir jobbigt, så kommer vi inte frammåt. Istället knölar vi fram några bra språng till och SEN får pållen pusta. Nu är jag inte bäst på att förklara, men är du med? :laugh:

Lite sena funderingar så här på nattkröken...

Hur mycket tycker ni att man ska "hjälpa" hästen att bära sig? T ex genom att stötta upp den på yttertygeln?

Säg t ex att man fattar galopp och man känner att hästen i de första sprången bär sig väldigt bra.

När man sedan känner att hästen börjar bli lite tung och falla igenom, ska man kämpa på då och "knöckla vidare" eller ska man bryta av?

Hur gör ni?

Det beror väldigt mycket på vad det är för häst. Är det en läromästare som är välriden så kan man begära mer. Då är det oftast ett ryttarfel som gör att hästen inte bär sig mer.

Är det en unghäst så bryter jag av. Försöker att bryta av innan hästen blir tung dvs jag kommer aldrig så långt att "gummibandet" är helt spänt. Den bästa träningen för galoppen är just fattningarna. För det mesta så brukar antalet galoppsteg där hästen bär sig bli fler och fler utan att man behöver pressa hästen på något sätt. Men det gäller att ha lite känsla. Börjar hästen kännas tung så har man antagligen begärt för mycket.

Är det en häst som ligger någonstans mellan läromästare och unghäst så får man känna av hästen lite. Räcker det med en halvhalt för att få tillbaka bärigheten? Kanske är hästen inte tillräcklig stark än och behöver ett avbrott? Är det jag som ryttare som gör fel? Förstår hästen vad det är jag vill att den skall göra? Osv. Man får helt enkelt analysera situationen lite.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: Oknytt
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 771
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?