J

JohanssonMalin

Hej!

Jag har problem med min sitts, jag kan inte sitta som man ska. Jag lägger alltid mina skänklar alldelens för långt fram och kan ibland känna att jag sitter och har allt för stadigt stöd i stigbygeln. Jag försöker att tänka på det, men när det går fortare än skritt går allt tillbaks på ruta noll. Skulle bli hemskt lycklig om jag kunde få ngt svar på detta!

Malin

Sv: Sitts

Kan vara att du lutar dig för mycket bakåt? Har du nån bild?

Nej, jag tror inte att det är det. Jag ska rida en droppin lektion så kanske jag kan få hjälp och råd med det för som du säger är det svårt att se det utan bild eller film. Tack ändå! :)

ett bra tips är att lägga en fem-krona mellan skänklen och sadlen där du ska ha knäet. syftet är att kronan INTE ska trilla ned. det är svårt men mkt givande för att om du kniper med knäet på rätt ställe blir inte foten så "tung" i stigbyglen.:)

Rid utan stigbyglar och tänk att du inte skall sitta På rumpan utan rakt upprätt.

Hej! Du är inte ensam om att ha problem med sitsen. Jag tenderar också att hamna lite för långt bak i sadeln och orsaka bakvikt. Men min sits har blivit otroligt mycket bättre tack vare en artikel jag läste i en islandshästtidning för ett tag sen. Där påpekade dem att man skulle ha en mer stående sits till häst.

Det är lättare att hitta rätt sits från marken innan du slänger dig upp på hästryggen. Börja med att ställa dig på golvet. Ställ dig rakt och sträck på dig. Om du känner att du inte hittar en stadig ställning så kan du börja med att gå upp på tå och sedan mjukt gå ner på foten igen. Då hamnar du i rätt postion. Försök stå kvar där du hamnar med lätt böjda knän och vikt på främre delen av foten.

När du känner att du behärskar detta från marken kan du försöka i sadeln. Ställ dig upp i stigbygeln och gå upp på tå. Sätt dig sedan mjukt ner i sadeln. Böj på knäna när du sätter dig och se till att du inte dunsar ner i sadeln. Känn efter var i sadeln du hamnar och om du sitter annorlunda än vad du brukar. Om du upplever att du faller tillbaka i dina gamla vanor så gör du om övningen. Stanna ofta och gör om övningen. Försök inte att hålla dig kvar i den nya sitsen för så kommer du att spänna dig i onödan.

Försök att tänka "långa ben" och känn att du har stigbygeln på fotbladet. Då får du mer svikt i fotleden. Tänk på att man ska kunna dra en lodrät linje från häl, höft och axel och i ditt fall måste du tänka på att ta bak dina skänklar något så att vikten fördelas mer framåt. Sist men inte minst håll blicken framåt och lycka till:D

Låter som klockren stolsits ;)

Min kompis har också det problemet att hon gärna bilr tung i rumpan och sitter som "en isländsk gubbe" :angel:
För henne har det hjälpt mkt att korta sina läder 1-2 hål då kunde hon lättare sitta mer upprätt, kanske ngt du kan testa?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
917
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: tessan.g
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 812
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama