Sv: Sitts och blick träning
Här är min typiska sits
Påminner om min fast du hamnar mer i bakvikt och jag brukar snarare hamna i framvikt.
Lite olika pusselbitar;
*Höfterna/bäckenet ska vinklas mer framåt. Den belastningssitsen du har nu kan jag tänka mig fungerar bra i tölten, men i t ex trav så blir det "för" belastande så du skjuter undan ryggen.
*Hållningen är "säckig" tänk som jag skrev i föregående inlägg att
du ska bära upp din bröstkorg, inte hästen. Kombinationen av bäckenet som pekar lite mycket bakåt, axlarna som pekar framåt och bröstkorgen som är för säckig gör att ryggen blir lite väl rak. För att kunna vara följsam i rörelserna behöver man lite lagom svank.
*Och så huvudet. Tycker huvudet, att det är rakt ovanför kroppen och att
du bär det, inte hästen, är viktigare än just blicken. Skulle du hålla huvudet i en bra position så skulle nog ingen tänka på blicken!
Så faktiskt tror jag de så kallade sitsråden i förra inlägget skulle kunna fungera.
Rumpan fram i sadeln, tänk att du sitter liksom på framdelen, inte på arslet, man kan överdriva och tänka att man ska ha kontakt med framvalvet på sadeln. Då kommer bäckenet rätt. Man kan också tänka att du har vikten i knäna, inte på rumpan. Att du alltså ska fördela din vikt ända ner till knäna istället för i sätet.
Samtidigt sträcker du ut överdelen rejält och känner att axlarna är längst bak i förhållande till resten av ryggen (det kommer inte bli så, men man kan försöka ha känslan av det
) känn att du ska balansera bröstkorgen framåt/uppåt i hästens rörelser. Det kommer nog bli jobbigare för magen och ryggen mot vad man är van vid, men det är en träningssak. Och så den där tråden i huvudet som för dig lite framåt/uppåt i varje steg.
En annan sak man skulle kunna tänka för att överdriva din sits åt andra hållet är en pilbåge framåt ända ner från fötterna och upp till huvudet. Istället för att sitta rakt upp och ner ska du alltså sitta böjd med mittendelen (bäcken, mage, lår, bröstkorg) längre fram än övriga kroppen i en jämn LÅÅNG pilbåge. Det brukar i regel kännas så konstigt att ändra en invand sits att det förmodligen bli rakt om du tänker såpass överdrivet
Öva helst i skritt eller trav, inte tölten/pass/galopp som sagt (vilka gångarter din häst nu kan) eftersom den sitsen förmodligen känns mer naturlig i t ex skritten jämfört med i tölten.